הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שמונה מתוך 100 החברות המובילות בעולם בתחום הקלינטק - ישראליות


האינדקס מאתר את 100 החברות החדשניות והמבטיחות ביותר בתחום האנרגיה החכמה, טכנולוגיות מים ושפכים וכדומה, שלהן היכולת והפוטנציאל להתמודד עם האתגרים הטכנולוגיים של המחר בתחומי הסביבה. ישראל היא אחת מבין 13 מדינות בלבד, שהשתלבו באינדקס, ומחזיקה 6 חברות ברשימה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-10-2012




סיבה לגאווה: אינדקס גלובל קלינטק 100 (Global Cleantech 100) של פירמת Cleantech Group היוקרתית, מפרסם זו השנה הרביעית את רשימת 100 החברות הפרטיות המובילות את ענף הקלינטק העולמי, אליו מוגשות למעלה מ-6,000 מועמדויות שדירוגן נקבע בהתאם לחוות דעת מצד פאנל מומחים בינלאומי בתחום. האינדקס מאתר את 100 החברות החדשניות והמבטיחות ביותר בתחום האנרגיה החכמה, טכנולוגיות מים ושפכים וכדומה, שלהן היכולת והפוטנציאל להתמודד בגאון עם האתגרים הטכנולוגיים של המחר בתחומי הסביבה.

ישראל היא אחת מבין 13 מדינות בלבד, שהשתלבו באינדקס 100 החברות המובילות לשנת 2012 ומחזיקה 6 חברות ברשימה (לעומת 4 בשנה שעברה). רשימת החברות הישראליות הנכללות ברשימה היוקרתית, כוללות את Emefcy שפיתחה טכנולוגיה מתקדמת לטיפול בשפכים עירוניים ותעשייתיים והפקת חשמל מהם, Cellera שפיתחה ממברנות נטולות פלטינה לתאי דלק, המוזילות את עלות הייצור שלהם בצורה משמעותית, Kaiima העוסקת בפיתוח והשבחה גנטית של זרעים לגידולי מזון ואנרגיה, Panoramic Power שפיתחה מערכת ניהול אנרגיה חדשנית, המנטרת את החשמל שצורכים מכשירים שונים ברשת ובכך מסייעת לארגונים ורשתות לנהל בצורה יעילה יותר את החשמל שלהם, Takadu שפיתחה תוכנה מתקדמת לניטור דליפות וייעול השימוש במערכות מים, ואת TIGI שפיתחה מערכת מתקדמת לקצירת אנרגיה ממתקנים תרמו סולאריים ולניצול מיטבי שלהם - גם במצבים של קור קיצוני. לרשימה המכובדת, ניתן להוסיף גם את BrightSource הפועלת בתחום התרמו סולארי ופיתחה טכנולוגיה ייחודית המוזילה את עלות הפקת החשמל במתקנים תרמו-סולאריים בינוניים וגדולים, כמו גם את SolarEdge שפיתחה מערכת חדשנית המאפשרת ייעול הפקת החשמל מאנרגיית השמש בטכנולוגיה פוטו-וולטאית. שתי החברות האחרונות אמנם רשומות בארה"ב, אך מציגות למעשה טכנולוגיות פרי פיתוח ישראלי.

ישראל היא ללא ספק "תופעה" או "מדינה בולטת על פני השאר''

האינדקס היוקרתי, הציב את ישראל במקום השני בעולם וציין כי אם מסתכלים על הריכוז של החברות בתחום הקלינטק ביחס לגודל האוכלוסייה, ישראל היא ללא ספק "תופעה" או "מדינה בולטת על פני השאר" ( "the stand-out country" ). הפרסום של Cleantech Group מציין לחיוב את ישראל, בחדשנות והמובילות המאפיינת את תעשיית הקלינטק החכמה בה. על פי האינדקס, ישראל מצטיינת בשתי הקטגוריות המובילות בדירוג: הן בחדשנות והן במיקוד וההתאמה של המוצרים לקהלי היעד והשווקים השונים.

ה-Cleantech Group מתייחסים אל הפרסום האחרון כאל "קריאת ברומטר" שיש בה על מנת לשקף ולחזות את הטרנדים והמגמות בקהילת התעשייה החדשנית בתחום הקלינטק, כמו גם לחזות אילו חברות עשויות, לא רק לשרוד בשנים הקרובות, אלא לייצר שינוי בעל השפעה משמעותית על השוק בתוך 5 עד 10 שנים.

ריצ'ארד יונגמאן, מנהל אזור אירופה ואסיה ב Cleantech Group ועורך האינדקס: "התרבות הטכנולוגית ויזמית באה לידי ביטוי בהחלט בכל תחום הקלינטק העולמי. האקלים החדשני המקומי בישראל, שנהנה מתמיכה צמודה ומתמדת מטעם הממשלה בתוכניות דוגמת Israel NewTech, ממשיך לקדם את התחום בתעשייה הישראלית ונראה מבטיח לעתיד לבוא. יונגרמאן הוסיף וציין בדו"ח כי "הטרנדים שהוא מזהה בספירה של תחום הקלינטק, משקפים את הצורך במענה לצרכים אמתיים ובעיות אמתיות - עכשיו. הוא הוסיף כי המיקוד העוסק בבעיה הספציפית עמו מתמודד הלקוח, הוא הדבר החם ביותר בתחום כיום וישראל נראית כמדינה המצויה ב"נקודה מתוקה": חברותיה חדשניות וממוקדות שוק. הדבר ניכר בעובדה שישראל ממוקמת במקום השני בחדשנות אך גם במקום השישי במיקוד השוק."

עודד דיסטל, מנהל המטה לקידום השקעות ומנהל ישראל ניוטק - תכנית המים והאנרגיה הממשלתית במשרד התמ"ת: אנו בניוטק, עובדים על בסיס יום יומי עם חברות ישראליות על מנת לסייע בידי חברות בתחום הקלינטק לענות על הדרישות של השווקים סביב העולם. אנו סורקים את השוק העולמי על מנת לאתר צרכים והזדמנויות הדורשות ידע מקצועי וניסיון מוכח בתחום הקלינטק, מלבנים את המידע עם החברות בתחום, ובונים יחד עימן אסטרטגיה למימוש פוטנציאל זה. כדוגמאות ניתן לציין את, תחום המכרות בדרום אמריקה ובדרום אפריקה ותחום הטקסטיל בהודו. סקטורים אלה דורשים פתרונות מאד ספציפיים בתחום טכנולוגיות המים, לשם ייעול התהליכים השוטפים. במסגרת המאמצים, אנו מארחים משלחות וחברות מסביב לעולם, ויוזמים מפגשים עסקיים בישראל ובחו"ל בין חברות ישראליות ללקוחות פוטנציאליים. אנו מובילים מהלך מורכב שכולל עבודה אינטנסיבית מצד גופים רבים - מערך הנספחים המסחריים, מכון היצוא, משרד החוץ ועוד. הייחוד הוא בעובדה שכלל המערכת בארץ ובחו"ל מסונכרנת על מטרה מאוד ברורה - מיצוי הפוטנציאל העיסקי של תעשיית הקלינטק הישראלית בשוק העולמי, וכאשר ההגדרה מדויקת ותואמת את היכולות, התוצאות מגיעות.