הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת החלב אישרה את מתווה לוקר; רפתני המושבים יפגינו


המתווה שגיבש מנכ''ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר,נחתם בשבוע שעבר בין משרדי האוצר החקלאות ורוה''מ לבין מועצת החלב והתאחדות מגדלי בקר לחלב. ההסכם אושר בישיבת הממשלה השבוע, והיום בדירקטוריון מועצת החלב, בשבוע הבא יועלה להצבעה בהנהלת התאחדות מגדלי בקר לחלב. רפתני המושבים יצאו להפגנות ביום ראשון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-10-2012


מועצת המנהלים של מועצת החלב, המסדירה את ייצור החלב בישראל, וכוללת נציגים של משרדי ממשלה, חקלאים ומחלבות, התכנסה הבוקר לדיון "במתווה לוקר" ואישרה את ההסכם ברוב גדול.

מתווה לוקר קובע, כי 200 רפתות קטנות במשקים משפחתיים במושבים ייסגרו בתמורה לפיצוי של מיליון שקל לבעלי הרפתות. מחיר המטרה (המחיר אותו מקבל הרפתן עבור ליטר של חלב גולמי) יקוצץ ב-4 השנים הקרובות בהדרגה ב-25 אגורות לליטר (11%). כמו כן תתבצע הורדת מכסים על מוצרים נוספים לייבוא והשוק ייפתח ליבוא מתחרה בהדרגה ובאופן חלקי.

המתווה שגיבש מנכ"ל משרד רה"מ הראל לוקר, נחתם בשבוע שעבר בין משרדי האוצר החקלאות ורוה"מ לבין מועצת החלב והתאחדות מגדלי בקר לחלב. ההסכם אושר בישיבת הממשלה השבוע, והיום כאמור אושר בדירקטוריון מועצת החלב, בשבוע הבא יועלה להצבעה בהנהלת התאחדות מגדלי בקר לחלב.

ממועצת החלב נמסר כי בין המצדדים בהסכם היו כל תנועות ההתיישבות ביניהם גם תנועת המושבים, שהביעה את הסכמתה בעל פה אך באופן רשמי נמנעה בהצבעה. גם נציגי הרפתנים הצביעו בעד המתווה, ברוב מוחלט של שמונה מבין תשעה מהנציגים שלקחו חלק בהצבעה בדירקטוריון

מועצת המנהלים במועצת החלב קוראת לכול הצדדים לפעול ליישומו בפועל. ''ההסכם יאפשר לענף החלב בישראל בשנים הקרובות להמשיך להתייעל עבור הצרכן". כך נאמר בהודעה היום. שייקה דרורי, מנכ"ל מועצת החלב: "ההסכם "מתווה לוקר" הוגן, ההסכם ממצע את מכלול האינטרסים של כל הצדדים - הרפתנים, המחלבות והצרכנים. הרפתנים הם עדיין החוליה החלשה, שהרווח שלה קבוע ומפוקח, אך הם מוכנים לתת את חלקם בכדי להוזיל את מקרר מוצרי החלב הישראלים, שאנו כל-כך גאים בו".

עוד הוסיף דרורי: "ענף החלב הישראלי יעיל ומשגשג, למרות כל המשברים והסערות שסביבנו, וזאת הודות ליתרון האנושי ולעובדה שהפעילים בענף מהווים נבחרת ציונית שגוברת על כל הציניות שמסביב. ...מעל לכול יש כאן מטרה אחידה והבנה משותפת לשמר את משק החלב הישראלי, שרק התעלות מעבר לשיקולים צרים ורק שאיפה להסדרים שישקפו את האינטרס המשותף, יבטיחו את המשך ההצלחה – הן ביחס לענפי החקלאות והייצור האחרים בישראל והן בקנה מידה עולמי!

רפתני המושבים: ''לא נאפשר לעסקנים ליישם הסכם כניעה מביש על חשבוננו''

נציגי המושבים במועצה נמנעו כאמור, לאחר שמאות רפתנים בעיקר בדרום הארץ, הודיעו כי יסרבו לסגור את הרפתות שלהם ולא יאפשרו "לעסקנים ליישם הסכם כניעה מביש על חשבונם". כמו כן הם הודיעו כי התאחדות מגדלי הבקר לחלב אינה מייצגת אותם יותר, וכי יפגינו ביום א' הקרוב מול משרד ראש הממשלה בירושלים וביום ה' מול משרדי ארגון מגדלי הבקר בקיסריה בעת שהנהלת הארגון תידון באישור ההסכם.

בפגישה שהתקיימה היום בין עופר עיני, יו"ר ההסתדרות ומאיר צור מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל בנושא משק החלב, הביע יו"ר ההסתדרות התנגדות נחרצת לנושא פתיחת משק החלב לייבוא ואמר כי ייבוא חלב יביא לחיסול הרפתות המשפחתיות של תושבי ואזרחי ישראל במושבים. "יש חשיבות עצומה לשמירה על הרפתות המשפחתיות. חיסולן יהיה מכה אנושה לפריפריה. אנחנו מתנגדים לסגירת מקורות פרנסה ועבודה לישראלים על ידי פתיחה בלתי מבוקרת לייבוא" אמר עיני.

מאיר צור ברך את יו"ר ההסתדרות על תמיכתו במאבק, ואמר כי תנועת המושבים לא תתן יד לחיסול ההתיישבות. ''במקום לטפל ברשתות ובטייקונים, גוזלים את כבשת הרש של מושבי הפריפריה." אמר צור