הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קונסורציום FIGARO בהובלת נטפים זכה במימון של 6 מ' אירו מהאיחוד האירופי


הפרויקט מיועד לשפר את יעילות השקיית גידולים עתירי שימוש במים ולפתח פלטפורמה מבוססת תוכנה לשימוש במערכות השקיה חסכוניות ומדויקות. המערכת תביא לחסכון במים שפירים ובאנרגיה וצמצום השימוש בחומרי הדברה ודשנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-10-2012




האיחוד האירופי העניק לקונסורציום FIGARO הבינלאומי, בהובלת חברת נטפים הישראלית, 6 מיליון אירו לפיתוח טכנולוגיות השקיה מדויקות חדשות, שיביאו לחיסכון במים ולהגברת היעילות השימוש בהם בגידולים עתירי שימוש במים. פרויקט המחקר ממומן על ידי האיחוד האירופי במסגרת התוכנית השביעית לשיתוף פעולה במו"פ. החוקרים של FIGARO יתמקדו בצמצום ניכר של שימוש במים נקיים באמצעות פיתוח פלטפורמת תוכנה הוליסטית, חסכונית, יעילה ומדויקת לניהול מערכות השקיה, שתציע למגדלים השקיה מבוקרת, גמישה ומותאמת לשעות היום ולסוג היבול, ותביא לשיפור ניכר ברמת ניצול המים.

העליה הגוברת בשימוש במים שנובעת מגידול באוכלוסיית העולם, בשילוב עם ההתחממות הגלובלית הביאה להחרפה בתנאי הבצורת באירופה ולהתדלדלות מאגרי המים. ניצול בלתי יעיל של מים שפירים ברחבי אירופה מאיים על הפיתוח החקלאי והצמיחה הכלכלית. ממשלות אירופאיות העמידו את הנושא בראש סדר העדיפויות תוך חיפוש שיטות לשיפור הניצול ולהבטחת המשך קיום מאגרי המים לטובת הדורות הבאים. שיפור יעילות השימוש במים שפירים להשקיה חקלאית תומך במדיניות סביבתית בת קיימא ובאחריות חברתית. 

ליאור דורון, מנהל המחלקה לפיתוח טכנולוגיות ניהול יבולים בנטפים, שמרכז את הפרויקט, מסביר כי על מנת לעודד את השימוש במערכות חסכוניות לניהול מים יש לוודא שהן יהיו אטרקטיביות מבחינה כלכלית לטווח קצר ובינוני. המערכות חייבות להיות פרקטיות וקלות להטמעה ושימוש על ידי המשתמש הסופי, כולל חקלאים ויועצים אגרונומיים. "לאפליקציית התוכנה להשקיה מדויקת יש פוטנציאל רב להביא לחסכון במים ובאנרגיה וצמצום השימוש בחומרי הדברה ודשנים.  החיסכון בשימוש בפלטפורמה של FIGARO יסייע לחקלאים ולגורמים רלבנטיים נוספים. רמת קבלת החלטות ההשקעה של החקלאים תשופר וניתן יהיה לתת משקל רב יותר לשיקולים סביבתיים" אומר דורון.

לדברי פרופסור פאסקוול סטדוטו מארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) האחראי על הטיפול במשתמשי הקצה ב-FIGARO, מערכת הניהול תביא לחסכון ניכר בשימוש במים שפירים. "הפרויקט גם יתרום לשימוש בר קיימא במשאבים טבעיים ולהתאמת החקלאות לשינויי אקלים. שימוש מושכל יותר במים, המותאם לגידולים ספציפיים בזמן אמיתי יביא גם לשיפור באיכות היבולים."

נטפים היא החלוצה והמובילה בעולם בתחום טכנולוגיית ההשקיה בטפטוף. החברה מספקת פתרונות חדשניים להעלאת יבולים תוך חיסכון מרבי במים והפחתת סחף והתכלות הקרקע. החברה מספקת ללקוחותיה בכל העולם ליווי אגרונומי, תמיכה ופתרונות מגוונים למטעים, כרמים, גידולי ביו-אנרגיה, חממות וגינון. תחומי הפעילות של החברה משיקים למגמות כלל עולמיות של שימור מים וקרקע, חסכון באנרגיה ומקורות אנרגיה חלופיים.  נטפים היא חברה גלובאלית המעסיקה מעל 2200 עובדים, בבעלותה 13 מפעלי ייצור ב-11 מדינות ומעל 30 חברות בת ונציגויות בלמעלה מ-110 מדינות בעולם.

קונסורציום FIGARO המובל על ידי נטפים כולל שישה שותפים נוספים ושמונה מוסדות אקדמאים רשויות מקומיות וארגון המזון והחקלאות של האו"ם.