הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הרפתנים בהפגנה בירושלים: ''מכל ההסכם הצרכן לא יראה פרוטה''


רפתני המושבים הפגינו בירושלים וקראו לממשלה לפתוח מחדש את המשא ומתן על הרפורמה בענף החלב. ''נפעל בכל דרך כדי שהרפורמה הזו לא תצא לדרך. אנו מפגינים כי נקבע מחיר מטרה שפוגע רק בחקלאים. לא ברשתות השיווק, לא במחלבות הגדולות ולא בטייקונים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-10-2012



הרפתנים בהפגנה היום מול משרדי הממשלה, צילום: יוני דמרי

רפתני המושבים הפגינו הבוקר מול משרדי הממשלה בזמן ישיבתה השבועית וקראו לראש הממשלה לפתוח מחדש את המשא ומתן על מתווה לוקר, זאת לאחר שמועצת החלב אישרה ביום חמישי את ההסכם לרפורמה במשק החלב.

ההפגנה באה בתגובה על אישור ''מתווה לוקר'' בדירקטוריון מועצת החלב ביום חמישי האחרון, לאחר שאושר ע''י הממשלה כמה ימים קודם לכך. המתווה שגיבש מנכ"ל משרד רה"מ הראל לוקר, ואשר נחתם בין משרדי האוצר, החקלאות ורוה"מ לבין מועצת החלב והתאחדות מגדלי בקר לחלב, קובע כי 200 רפתות קטנות במשקים משפחתיים במושבים ייסגרו בתמורה לפיצוי של מיליון שקל לבעליהן, מחיר המטרה (המחיר אותו מקבל הרפתן עבור ליטר של חלב גולמי) יקוצץ ב-4 השנים הקרובות בהדרגה ב-25 אגורות לליטר (11%). כמו כן תתבצע הורדת מכסים על מוצרים נוספים לייבוא והשוק ייפתח ליבוא מתחרה בהדרגה ובאופן חלקי. ההסכם כאמור אושר בדירקטוריון מועצת החלב, והשבוע יועלה להצבעה בהנהלת התאחדות מגדלי הבקר לחלב. נציגי המושבים שנכחו בדיון, הודיעו כי הם נמנעים מהצבעה על ההסכם.

בתנועת המושבים טוענים כי התאחדות מגדלי הבקר ומועצת החלב הסכימו למתווה לוקר מחשש ששר האוצר יובל שטייניץ יחתום על צו להסרה נרחבת של מכסי מגן על מוצרי חלב. לטענתם, בלשכת שר האוצר השתמשו באיום כמנוף להפעלת לחצים על הרפתנים כדי שיסכימו למתווה.

''המושבניקים הרפתנים מרגישים שהם יוצאים לקרב חייהם'' אומר מזכ''ל תנועת המושבים מאיר צור. ''יש חשש לאובדן שליטה של האנשים, שפרץ הרגשות עלול לגרור אותנו למקומות אפלים. הפעם המושבניקים ילחמו עד הסוף נגד מי שינסה לפגוע בהם בפרנסה, בבית שלהם, בציונות בהתיישבות ובערכים הכל בשביל הון פוליטי זול. חודשיים לפני הבחירות ראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה להראות הישג שהפעם לא ניתן לו!''

צור טוען כי ההורדה במחיר המטרה אינה בכדי להוריד את המחיר של מוצרי החלב במדף אלא כדאי לתת לבעלי ההון להרוויח עוד כסף. ''הפעם לא נשתוק לכך. במקום לטפל ברשתות ובטייקונים, גוזלים את כבשת הרש של מושבי הפריפריה. בהסכם שיכלול גם את המחלבות, הרשתות ואותנו נהיה מוכנים לוותר ולו רק שלעם ישראל יהיו מוצרים זולים יותר. אם זה לא מגיע לאזרחים בהורדת המחיר אנחנו מתנגדים בתוקף''.

אלון קמה, אחד מנציגי תנועת המושבים בהתאחדות מגדלי הבקר: "אנו אנשי עמל ושלום מטבענו אשר מעדיפים להגיע לסיכומים תוך כדי דיאלוג בייחוד בנושאים להם מגוון פתרונות טובים יותר לפרט ולחברה החלטנו לעלות לירושלים להציג את הבעיה ואת הפתרון, ולבקש התערבות ממשלתית מיידית. בנוסף ציין "לא ניתן לחסל את הרפתות להם תפקיד חשוב בכלכלה ובהתיישבות כמו שנלחמנו בכל מלחמות ישראל כך נלחם על פרנסתנו! בידיים חשופות וללא מורא! ממשלת ישראל הולכת לחסל את הרפת היעילה בעולם המספקת את החלב האיכותי ביותר לעם ישראל"

שי חג'ג' ממושב גילת: "בקרוב נסגור את המדינה ונסגור צמתים. נפעל בכל דרך כדי שהרפורמה הזו לא תצא לדרך. אנו מפגינים כי נקבע מחיר מטרה שפוגע רק בחקלאים, לא ברשתות השיווק ולא במחלבות הגדולות ולא בטייקונים. בפועל אף אחד לא יהנה מזה כי יסגרו 400 רפתות שמנוהלות על ידי דור שלישי ורביעי. המשפחות הללו יזרקו לכלבים. אנו נאבקים על כך שיחזרו לשולחן הדיונים גם המחלבות, הטייקונים ורשתות השיווק ויתנו את חלקם על מנת שבסופו של דבר הצרכן יהנה מרפורמה אמיתית. כרגע כל הרפורמה נופלת על הרפתנים והדבר יגרום לסגירת הרפתות הקטנות ובסוף יצטרכו לייבא חלב מחו"ל". אומר חג'ג'.

"רפתני המושבים מתנגדים להסכם בכל תוקף, מכל ההסכם הצרכן לא יראה פרוטה", כך אומר חיים חייט, רפתן ממושב גילת וממארגני ההפגנה. "אילו משרד האוצר היה נוקט עמדה אמיתית כדי לסייע לאזרח, הוא היה צריך להושיב סביב שולחן אחד את הרפתן, המחלבה והרשתות. כל אחד יצטרך לתת את חלקו. גם האוצר יכול לתרום ולהוריד את המע"מ, כמו שעל פירות וירקות אין מע"מ".
 
"הרפתן לא מכתיב את מחיר המטרה שהוא מקבל. למה כשמחיר הנפט עולה המדינה מיד מעלה את מחיר הבנזין, וכשהעלויות שלי כגון: חשמל, מזון לפרות, מים ומה לא, עולות המחיר שאני מקבל צריך לרדת?" אומר חייט.

הפגנת
צילום: איציק כהן