הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שינויי האקלים: הזדמנות לשלום במזרח-התיכון


אם בדרך כלל נהוג להסתכל על ההיבטים השליליים של השינויים האקלמיים באזור שלנו, המחקר החדש של פרופ' סופר ודר' ברקובסקי מהקתדרה לגיאו-אסטרטגיה באוניברסיטת חיפה, מביט דווקא על היתרונות שיכולים להתגלגל לפתחה של מדינת ישראל כתוצאה מכך

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-10-2012


חממות בערבה התיכונה, צילום: שלומית קידר
בגבול ירדן. חממות בערבה התיכונה, צילום: שלומית קידר

שינויי האקלים במזרח התיכון בשנים הקרובות יכולים ליצור לישראל הזדמנות ל"שלום אקלימי", שבתורו יכול להביא למצב של שלום אמיתי, כך עולה ממחקר חדש שנערך על-ידי פרופ' ארנון סופר וד"ר אנטון ברקובסקי מקתדרת חייקין לגיאו-אסטרטגיה באוניברסיטת חיפה.

אם בדרך כלל נהוג להסתכל על ההיבטים השליליים של השינוי באקלים כגון מחסור במקורות מים, קריסת מצוקי הכורכר לאורך החוף וכד', המחקר החדש של פרופ' סופר וד"ר ברקובסקי מביט דווקא על היתרונות שיכולים להתגלגל לפתחה של מדינת ישראל. על פי החוקרים, שינויי האקלים במזרח התיכון אכן יביאו לירידה משמעותית בכמות המשקעים, מה שיביא להתמעטות של מקורות השתייה והמזון, אולם הן גם יחייבו את מדינות ערב הגובלות בישראל להתמקד בבעיות הקיומיות שלהן ובעיקר בקושי להאכיל את מיליוני תושביהן ופחות בסכסוך מול ישראל.

"מצרים סובלת כבר בעת הנוכחית משינויי האקלים, כמו עלית מפלס הים שעולה על הדלתא ומבעיות באספקת מים מתוקים שמקורם בנהר הנילוס. בעתיד מצרים עשויה למצוא עצמה בעימות עם יתר המדינות החולקות איתה את אגן הנילוס, בהן סודאן ואתיופיה. טורקיה עשויה להיות בסכסוך כללי עם כל שכנותיה בשל שליטתה במקורות המים הנובעים בשטחה אבל זורמים לעיראק  וסוריה. הבעיות הקיומיות הללו יסבו דאגה רבה יותר לכל מדינות ערב מאשר הסכסוך היהודי-ערבי" אמרו החוקרים.

אולם מעבר ל"שלום האקלימי", המחקר מצביע גם על פעילות יזומה של ישראל שיכולה להביא לשלום אמת. לדברי החוקרים, יתרונה הטכנולוגי של ישראל והעובדה שעליית מפלס מי הים לא מהווים איום קיומי על המדינה יאפשרו לה לסייע לשכנותיה, "למדינת ישראל יש את הידע והטכנולוגיה לסייע לשכנותיה המוסלמיות במגוון תחומים דוגמת יצירת מים, פיתוח חקלאות מודרנית, הנדסה אזרחית מתקדמת ועוד והצורך של מדינות ערב בטכנולוגיה מתקדמת, ידע ופתרונות מודרניים לבעיות האנושיות עשוי להביא להידוק היחסים בינן לבין מדינת ישראל", ציינו.

"אם מגמות שינויי האקלים המוזכרות תתממשנה, הריי ששכנותינו ייפגעו בצורה משמעותית. במציאות כשזו, מצבה של ישראל עשוי להשתפר עד לכדי חתימה על הסכמי שלום עימן", הוסיפו החוקרים.

מעבר לבעיות המיידיות באזורינו, מסבים החוקרים את תשומת הלב לכך שעם התחממות העולם, נפתח נתיב התחבורה החדש מצפון לסיביר והוא יקרב את מדינות מזרח אסיה לאירופה יותר מאשר הנתיב ההיסטורי דרך ים סוף-ים תיכון. לדבריהם, יהיו לכך השלכות לא פשוטות למדינות האזור שלנו וישראל ביניהן שלפתע יישארו מחוץ למעגלי העניין הגלובליים.