הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נמלים ממשפחת ''נמלת האש'' התגלו במשלוח גרעינים למאכל מארה''ב


נמלה המשתייכת למשפחת נמלי האש, כמעט ''עשתה עלייה'' בתוך משלוח של גרעיני חמנייה. החשש - נזק לבני האדם מעקיצות ונזק אקולוגי כתוצאה מפגיעה בצמחים ובבעלי חיים. בשנות ה-80 הגיע לישראל חרק החומייני ושיבש את האיזון האקולוגי. רק לאחר שנים נוצר לו אויב טבעי בשרשרת האקולוגית, אשר הוריד את מינונו בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-10-2012


בבדיקה שגרתית של משלוח גרעיני חמניות למאכל (גרעינים שחורים) שהגיע מארה"ב לפני מספר ימים, גילו פקחי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות נמלים בלתי מוכרות מסתובבות להן בין הגרעינים.

הנמלים נאספו ונשלחו לבדיקה באוניברסיטת ת"א, שם התברר כי החשדות של מפקחי ההסגר היו מוצדקים - ההגדרה לא אחרה לבוא ובישרה כי המדובר בנמלים ממין המשתייך למשפחת נמלת האש הגדולה - Formicidae: Myrmicinae: Solenopsis sp, מין שלא נמצא בארץ. המכולה עם הגרעינים הנגועים, נאטמה ונשלחה חזרה לארץ המוצא.

בניגוד למינים מקומיים, שנמצאים בשיווי משקל ביולוגי, למין חדש ש"עושה עלייה" לישראל אין אויב טבעי בשרשרת המזון. במקרים כאלה, החרקים מתרבים ללא יכולת טבעית לשלוט על מספרם. התוצאה - אוכלוסיית חרקים אשר "אוכלת אך אינה נאכלת", ואשר גורמת לנזק בלתי הפיך לצומח ולחי. פגיעה כזו עלולה להתבטא בהכחדת מיני צמחים מקומיים. בעלי חיים, ציפורים וחרקים מקומיים, הניזונים מצמחים אלה לא יכולים להתקיים והם נעלמים. מכאן שחדירת מין חרק חדש עלולה לגרום נזק אקולוגי בלתי הפיך שלא ניתן להערכה.

נזקים קשים לבעלי חיים, לחקלאות ולבני אדם

נמלת האש הגדולה נחשבת לנגע פולש, הגורם נזקים גדולים מאוד לחקלאות ולבני אדם בדרום מזרח ארה"ב. רוב הנמלים מכישות בני אדם או בעל חיים, ומפרישות על פצע שנוצר חומצה פורמית שגורמת לגירוי העור. הנמלה מחדירה מתחת לעור רעל אלקלואידי בשם Solenopsin שגורם לכאב עז ולצריבה חזקה הדומה לכאב שנוצר לאחר כוויה מאש. מכאן ניתן לנמלה שמה - נמלת האש. עקיצתה יכולה להיות קטלנית לבני אדם בעלי רגישות לרעל Solenopsin.

נמלת האש הגדולה ניזונה מצמחים צעירים וזרעים וגורמת להפחתת ייבול בשדות גידולי הפלחה. לעתים קרובות היא תוקפת בעלי חיים קטנים כמו ציפורים ועגלים שזה עתה נולדו, והורגת אותם.   בגלל כושר ההישרדות שלה, הנזק שהיא גורמת לחקלאות ולבני אדם והקושי בהדברתה, היא נחשבת למין פולש בעל חשיבות רבה ביותר לגילויו.

ניסיון העבר מלמד כי הברחה של מיני חרקים שונים משבשת את כל האיזון האקולוגי עד כדי פגיעה בבני אדם. כך, חרק החומייני לא היה קיים בישראל, בשנות ה- 80 עשה החומייני "עלייה" ושיבש את כל האיזון האקולוגי. נחילים של חומייני זכורים לכולנו מאותה תקופה, שמעבר לאי הנוחות לבני אדם, יצרו שיבוש בכל שרשרת המזון בטבע. במשך שנים רבות לא היה לחומייני אויב טבעי בשרשרת האקולוגית והוא התרבה מעבר לכל פרופורציה. רק לאחר שנים נוצר לחומייני אויב טבעי בשרשרת האקולוגית, אשר הוריד את כמותו בישראל.