הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כיצד לזהות שמן זית איכותי ולהמנע מזיופים


בדיקה ביתית לבחינת אמיתותו של שמן הזית אינה קיימת, אך ישנם מספר סממנים שהופעתם צריכה להדליק נורה אדומה. לרגל פתיחת פסטיבל ימי ענף הזית, לפניכם מדריך לזיהוי שמן זית איכותי וכיצד להמנע מרכישת שמן מזוייף

דר' עדי נעלי  30-10-2012


בתקופה האחרונה אנו עדים לתופעה הולכת וגוברת של זיופי שמן זית המציפים את השוק המקומי. ציבור הצרכנים בישראל רוכש ועושה שימוש בשמני זית אשר אינם ראויים למאכל, המהווים סכנה לבריאות, והן בשמני זית מהולים, החסרים כל אותן סגולות וערכים תזונתיים המיוחסים לשמני זית טהורים.

חשוב לציין כי לא קיימת בדיקה ביתית לבחינת אמיתותו של שמן הזית, אולם קיימים מספר סממנים אשר הופעתם צריכה להדליק נורה אדומה.

» הצטרפו אלינו לדף הפייסבוק

לרגל פתיחת פסטיבל ימי ענף הזית, שנפתח הערב ויתקיים ברחבי הגליל בין התאריכים 1-11 בנובמבר, לפניכם מדריך לזיהוי שמן זית איכותי:
 
תאריך מילוי ותאריך התפוגה - תאריך המילוי חייב שיהיה רשום על הבקבוק ורצוי שהוא יהיה משנת 2012 ותאריך התפוגה צריך להיות בשנת 2013. אורך חיי מדף של שמן זית ממוצע הינו כשנה
יצרן השמן - חשוב לבדוק על התווית אם מפורט שם היצרן, כתובת ומספר טלפון לפניות. זייפני שמן הזית משתמשים בשמות מותגים שונים תחת אותה כתובת וטלפון.
צבע - צבע אינו מדד לבדיקת איכות שמן הזית.
ריח - ריח חזק מאוד שלא דומה לריח של פרי או עשב – הרבה פעמים מעיד על קלקול. בנוסף, ריח מתכתי גם מהווה אינדיקציה לקלקול שמן הזית.
מקום קניית השמן - מומלץ לרכוש את שמן הזית ברשתות, חנויות ומרכולים מוכרים, חנויות בוטיק ואצל יצרני שמן הזית עצמם, או לחילופין אצל כל משווק מורשה.
חמיצות - יש להקפיד על חמיצות עד 0.8% ככל שהחמיצות נמוכה יותר, השמן איכותי יותר וחיי המדף ארוכים יותר.
זכרו, אויביו הטבעיים של השמן הם חום, אור וחמצן . הקפידו על אחסון השמן במיכל מתאים, פח או זכוכית ללא חשיפה לאור ולחום ובמיכל סגור .
חפשו את שמני הזית עם תו האיכות של ענף הזית הישראלי. תו האיכות הינו חותמת המבטיחה את טיבו של שמן הזית. בנוסף, התו מבטיח כי שמן הזית אותו קניתם הינו מתוצרת כחול לבן.

מידע על ענף הזית בישראל
 
במדינת ישראל כ- 330,000 דונם של מטעי זית, מתוכם 250,000 דונם מטעי בעל וכ-75 אלף דונם שליחין (15 אלף דונם לזיתים למאכל).
בישראל קיימים כ-160 בתי בד.
הצריכה הממוצעת לנפש בישראל הינה כ-2 ק"ג לשנה.
השנה יוצרו בישראל כ-12,500 טון שמן זית כאשר הצפי לשנה הבאה הוא כ-19,000 טון שמן זית, המספיק לכלל הצריכה בישראל.
בשנת 2011 יובאו 6,000 טון שמן זית לישראל ו-1,300 טון של שמן זית למאור הזולג למאכל.
70% מהשמן המיוצר בספרד (ספרד מספקת כ-40% מהצריכה העולמית), דרוש תיקון - זיכוך.
עלויות ייצור ק"ג שמן זית בשלחין בישראל (כולל החזר הון) הינו: 19-20 ₪ (לפי תחשיב משרד החקלאות). כאשר עלויות ייצור בבעל גבוהות יותר.
היקף שוק ענף הזית מוערך בכחמש מאות מליון שקל, ערך מכירה.

תוי