הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הרב הראשי: לא לצרוך ירקות עלים ''ללא תולעים'' שאינם מפוקחים


פסק ההלכה של הרב שלמה עמאר מזהיר מפני אכילת ירקות עלים הנמכרים כירקות ''ללא תולעים'' שאינם מפוקחים ע''י משרד הבריאות וקובע כי אכילתם מסכנת את בריאות הציבור, בשל שימוש מוגבר בחומרי הדברה. ההמלצה: לרכוש ירקות רגילים ולנקותם כמו שעשו היהודים בכל הדורות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-11-2012


צילום: 
צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

הרב הראשי לישראל שלמה משה עמאר, הוציא היום (ה') פסק הלכה הקורא להיזהר בקניית ירקות עלים שאינם מפוקחים ע''י משרד הבריאות ושיש בהם סכנה בריאותית לציבור. לטענתו כמות הריסוס בירקות אלו גבוהה ביותר מעל הכמות המותרת לפי תקן משרד הבריאות, וזאת לאור נתונים שהובאו לידיעתו ע"י חוקרים ומנהלי מעבדות.

» הצטרפו אלינו לדף הפייסבוק

בפסק הלכה שנכתב במשך חודשים רבים טוען הרב כי יש סכנה בריאותית באכילת ירקות עלים המגודלים בשיטות מיוחדות נגד הידבקות חרקים, זאת בגלל שימוש מופרז בחומרי הדברה. מהנתונים עולה כי ישנם חומרים שאסור להשתמש בהם כלל לפי הוראות משרד הבריאות, ולמרות זאת נעשה בהם שימוש. בנוסף, ישנם חומרים שהשימוש בהם מותר בכמות קטנה, ולמרות זאת בחברות מסויימות משתמשים בהם בכמות גדולה ומוגזמת.בעקבות בדיקות מעבדה שביצעו חוקרים בגידולים אלו, ממליץ הרב עמאר לציבור לרכוש ירקות עלים רגילים, ולנקותם מחרקים - "כמו פעם".
 
"על בעלי הירקות מוטלת חובת ההוכחה להוכיח בבירור גמור את צדקת טענתם", כותב הרב "ואין שום הצדקה שאנשים שנזהרים מאיסור תולעים וחרקים, משלמים על זה במיטב כספם, ואף מיעוטי יכולת מקמצים מעיסתם וחוסכים מאכל מפיהם ומפי עולליהם, כדי להינצל מאיסורים חמורים, ויפלו בסכנות שהם חמורות יותר מן האיסורים".
 
פסק ההלכה של הרב עמאר שמגובה בממצאים מדעיים, מבקש להפריך את הטענה הרווחת כי לא ניתן לנקות ירקות עלים לחלוטין מהחרקים שבהם, וכי מאז שהומצאה שיטת הגידול המיוחדת יש חובה הלכתית לדבוק בה. לדבריו, מיגור הנגעים אפשרי גם לאחר גידולם של הירקות, וכך עשו יהודים בכל הדורות.

הרב מסכם ואומר כי : "הספקות מונחים לעיני כול, וכל איש יעשה בביתו כפי שנראה לו, או כפי אשר יורו לו רבותיו. ולעניין הכשרים ציבוריים הדבר נתון לשיקול דעתם של נותני ההכשר, כל אחד יבדוק עד היכן שידו מגעת ויורה הלכה כאשר נראה לו".

לדבריו, הציבור צריך לדרוש ולוודא שהסחורה המוצגת מאושרת ומפוקחת ע"י משרד הבריאות, ולא ע"י גופים שאינם מקצועיים "אשר לצערנו פועלים בשוק ומכשילים את הציבור". הוא מסיים ומבקש מהציבור לפקוח עין.