הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הסכם החלב אושר במועצת התאחדות מגדלי הבקר לחלב


ההסכם שנחתם בראשי תיבות לפני כשבועיים במשרדו של מנכ''ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, נדרש לאישור של שלושים חברי מועצת התאחדות מגדלי הבקר לחלב, נציגי הקיבוצים והמושבים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-11-2012



מימין - מאיר צור, יעקב בכר ואבשלום וילן - צילום: תקשורות-יעל שביט

בתום ישיבה ארוכה במיוחד במועצת התאחדות מגדלי הבקר לחלב, אושר היום (א') הסכם החלב ברוב של 75%. ההסכם, שנחתם בראשי תיבות לפני כשבועיים במשרדו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, נדרש לאישור של שלושים חברי מועצת התאחדות מגדלי הבקר לחלב, נציגי הקיבוצים והמושבים, על מנת להיכנס לתוקף.

המטרה המרכזית שהוגדרה על ידי השותפים להסכם החלב היא לתרום לירידת מחירי החלב לצרכנים. זאת על ידי התייעלות מואצת של ענף הרפת והקטנת השונות ברפת, במסלול עידוד יציאה מרצון של רפתנים קטנים, המייצרים מתחת למכסה של 700 אלף ליטר. יציאת רפתנים קטנים ופחות יעילים תפחית את ממוצע עלות ייצור החלב ברפת הארצית, על פיה מחושב מחיר המטרה שהוא מחיר החלב הגולמי לרפתן. ירידה זו אמורה להוביל לירידת מוצרי החלב לצרכנים, במידה ויהיו שותפים לה גם המחלבות ורשתות השיווק. בהסכם הוגדרה תקופה של ארבע שנים להתייעלות מואצת 2013-2016, אשר במהלכן יתרמו המדינה והרפתנים, כל אחד בתחומו, לתהליך ההתייעלות ולהבטחת יציבות בענף החלב.

» הצטרפו אלינו לדף הפייסבוק

הרפתנים הסכימו להפחתה הדרגתית במחיר המטרה של כ-25 אג' לליטר במהלך תקופה זו וכן להפחתה במכסים על מוצרי החלב. המדינה מצדה הקציבה 200 מיליון ₪ לעידוד יצרנים קטנים לפרוש מרצון מהענף על ידי קניית מכסת החלב שלהם והעברתה לרפתנים בעלי משק קטן במחיר סמלי, על מנת שאלו יגדלו ויתייעלו. היטל מועצת החלב לרפתנים יופחת בחצי אגורה לליטר לאורך תקופה של 3 שנים, סכום המסתכם בכ-6 מיליון ₪.

את התהליך תלווה ועדת מעקב בהשתתפות כל הגופים שחתמו על ההסכם, על מנת לוודא שאכן כל הצדדים (רפתנים, מחלבות, רשתות שיווק) עומדים בהתחייבותם וכדי לפקח שאכן מחיר מוצרי החלב לצרכן ירד.

אבשלום (אבו) וילן מזכיר התאחדות חקלאי ישראל אמר, כי הפשרה שהושגה הינה הוגנת וראויה "הן המושבניקים והן הקיבוצניקים עשו ויתורים כואבים על מנת לאשר את ההסכם שאינו פשוט לאף אחד. אני מקווה, כי הממשלה תשכיל לשמור על חקלאות והתיישבות עובדת ולדאוג, כי אכן נשיג את התוצאה שהיא הורדת מחירי מוצרי החלב לצרכן".

יעקב בכר, מזכיר התאחדות מגדלי הבקר לחלב אמר, כי ההסכם לא קל והושג בזכות התערבות של שרת החקלאות אורית נוקד ומשרד ראש הממשלה. נעשו ויתורים משמעותיים מצד הרפתנים, אשר הם החוליה היחידה המפוקחת בשרשרת הערך של החלב. "אנו תרמנו את חלקנו בהוזלת מחירי מוצרי החלב, אני מצפה מהממשלה לדאוג עתה, כי המחלבות ורשתות השיווק יתרמו את חלקן ולא ימשיכו בהשתוללות המחירים. אני שמח, כי המושבים והקיבוצים הגיעו להסכמה, גם אם כואבת, בתקווה להמשך קיומו של ענף רפת מפואר בישראל והסכם ייצור מזון עצמי במדינה".

מאיר צור, מזכיר תנועת המושבים אמר, כי הוא מודה לקיבוצים שהלכו לקראת המושבים לחיזוק המשקים הקטנים, בכדי לא להביא לחיסולן של הרפתות המשפחתיות הקטנות וכי זהו אקט ציוני וחברי חשוב. הוא הודה לאבשלום (אבו) וילן, מזכיר התאחדות חקלאי ישראל ויעקב בכר, מזכיר התאחדות מגדלי הבקר לחלב שסייעו יחד בתהליך הלא פשוט.