הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת מקרקעי ישראל ‎קבעה רשימת אזורי עדיפות לאומית חדשה


המועצה החליטה על מפה חדשה למדיניות הנחות בקרקע, המבוססת מבוססת על החלטת הממשלה ונכללו בה רק רשויות שהממשלה הצביעה עליהם כבעלי עדיפות. דירוג הישובים לקבוצות א' או ב' נעשה הפעם על פי שקלול נתונים שונים כגון: שיעור ההגירה, גידול האוכלוסייה, מדד פריפריאליות ושיקולים ביטחוניים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-11-2012



התיישבות בנגב, צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

מועצת מקרקעי ישראל בישיבתה האחרונה קבעה מדיניות אחידה ושוויונית למתן הטבות בקרקע. החידוש בהחלטה הנוכחית הוא בקביעת סל הישובים הזכאים להנחות באזורי עדיפות א' וב' למגורים: ההחלטה הנוכחית מבוססת על החלטת הממשלה ונכללו בה רק רשויות שהממשלה הצביעה עליהם כבעלי עדיפות. דירוג הישובים לקבוצות א' או ב' נעשה הפעם על פי שקלול נתונים שונים ושוויוניים כגון: שיעור ההגירה, גידול האוכלוסייה, מדד פריפריאליות ושיקולים ביטחוניים.

בהתאם לקו זה הכירה המועצה בהחלטה הנוכחית בישובים חדשים בנגב ובגליל כאזור עדיפות א' עבור שיווק 400 יחידות דיור הראשונות, או עד תום 5 שנים מיום שיווק המגרש הראשון/הוצאת היתר בניה ראשון (המוקדם מביניהם). בשאר הארץ - יוכרו יישובים חדשים באזור עדיפות ב' עבור שיווק 120 יחידות דיור ראשונות או עד תום 5 שני מיום שיווק המגרש הראשון/הוצאת היתר הבנייה הראשון (המוקדם ביניהם).

מגורים
ביישובי קו עימות ינתן פטור מלא מתשלום דמי חכירה מהוונים ושאינם מהוונים.
ביישובי עדיפות א' - ישולמו בעת ההקצאה 31% מערך הקרקע.
ביישובי עדיפות ב' - ישולמו בעת ההקצאה 51% מערך הקרקע.

הפחתת דמי החכירה המהוונים תוגבל למחיר תקרה של ערך קרקע לא כולל פיתוח ומע"מ אשר יעמוד על 350,000 שקל כאשר ערכי הקרקע עולים מעל לסכום זה, על החלק שמעל 350,000 שקל ישולמו למינהל דמי חכירה מלאים. לדוגמה, במקרה בו מדובר על מגרש ביישוב באזור עדיפות לאומית א' (31%) שערך הקרקע שלו הוא 500,000 ₪ תינתן ההנחה עד לגובה התקרה (350,00 שקל) והתשלום על הקרקע יסתכם ב-245,000 שקל בלבד: 0.31*350,000 שקל +0.91*150,000 שקל = 245,000 שקל. ביישובים הנמנים עם אזורי עדיפות א' ו-ב', שאינם יישובים חדשים ושאינם יישובים סמוכי גבול כמפורט לעיל המשתייכים למועצות אזוריות בהן המדד הכלכלי-חברתי על פי קביעת הלמ"ס הוא 8-10, תוגבל ההטבה ל-50,000 שקל ליחידת דיור (לפני מע"מ).

מסחר
בהקצאת מקרקעין לבנייה למסחר ישולמו למינהל דמי חכירה מהוונים מופחתים בהתאם להנחות במגורים. הפחתת דמי החכירה המהוונים תוגבל למחיר תקרה אשר יעמוד על 250 שקל למטר, לא כולל הוצאות פיתוח ולא כולל מע"מ. על שווי הקרקע אשר עולה על סכום זה ישולמו למינהל דמי חכירה מלאים. השינוי שמביאה ההחלטה הנוכחית מתייחס רק למפת ההנחות למגורים ולמסחר. ההנחות לאזורי תעשייה ומלאכה ייקבעו בהתאם למפות עדיפות לאומית לתעשייה ולתיירות מתוקף החוק לעידוד השקעות הון.

תעשייה
הקצאת מקרקעין לתעשייה ומלאכה ישולמו למינהל דמי חכירה מופחתים בהתאם למפת אזורי עדיפות בתעשייה עפ"י החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט- 1959 כפי שתעודכן מעת לעת, כדלקמן:
יישובי קו עימות - פטור מלא מתשלום דמי חכירה.
אזור עדיפות לאומית א' -לפי חוק עידוד השקעות הון - 31% מערך הקרקע להקמת מפעל ולהרחבה.
אזור עדיפות לאומית ב' -לפי חוק עידוד השקעות הון - 51% מערך הקרקע בעת הרחבת מפעל קיים, תשלום דמי חכירה מהוונים מלאים בעת הקמת מפעל.

הפחתת דמי החכירה המהוונים תוגבל למחיר תקרה אשר יעמוד על 300 ש"ח למ"ר לא כולל הוצאות פיתוח ולא כולל מע"מ. על שווי הקרקע אשר עולה על סכום זה ישולמו למינהל דמי חכירה מלאים. בירושלים תוגבל הפחתת דמי החכירה למחיר תקרה של 1,000 שקל למ"ר לא כולל הוצאות פיתוח ולא כולל מע"מ.

תיירות
בהקצאת מקרקעין לתיירות ישולמו למינהל דמי חכירה מופחתים בהתאם למפות אזורי עדיפות בתיירות למלונאות, מלוניות ואטרקציות עפ"י החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959, כפי שתעודכנה מעת לעת, כדלקמן:
יישובי קו עימות - פטור מלא מתשלום דמי חכירה.
שאר היישובים במפות תיירות בהתאם לחוק עידוד השקעות הון- 51% מערך הקרקע.

שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל אריאל אטיאס: "קרקעות המדינה נועדו לשרת את האזרחים ולא רק את הרווחים. מינהל מקרקעי ישראל נותן הנחות של מאות אלפי שקלים במחיר הקרקע כדי לעודד הגירה חיובית לפריפריה ולחזק את הישובים החלשים בנגב ובגליל. אנו מעריכים שהחלטה זו תביא לגידול בהיקף הזוגות הצעירים והמשפחות שירצו לקבוע את ביתם בפריפריה".

בנצי ליברמן מנהל מינהל מקרקעי ישראל: "אני מברך על החלטת מועצת מקרקעי ישראל שתסייע בהקלה על מצוקת הדיור, תוך יצירת תמריצים למעבר ליישובים באזורי עדיפות לאומית, תגביר את הבנייה בהם ותסייע להעצים את חוסנם הכלכלי".