הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הקבינט החברתי-כלכלי אישר את מכסת העובדים הזרים לחקלאות


בשנת 2013 יינתנו היתרים ל-24,000 עובדים זרים בחקלאות, 1,000 לעובדים עונתיים ו-2,000 היתרים לעובדים פלשתינאים. שרת החקלאות: ''ההצעה תשמר את היקף התוצרת החקלאית, תרחיב את קליטת העובדים העונתיים, לצד קליטת עובדים ישראלים ופלסטינים והטמעת מיכון חוסך כח אדם. צעדים אלו יקלו על בעלי משקים רבים אשר נותרים, לצערי, ללא ידיים עובדות, דבר אשר הביא למחסור חמור בירקות ולעליית מחירים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-11-2012



עובדים בבית אריזה בערבה, צילום: דורון לב, פורטל החקלאות

הקבינט החברתי-כלכלי של הממשלה אישר את הצעת ההחלטה שהוגשה על ידי שרת החקלאות, ח"כ אורית נוקד, הקובעת את מכסת העובדים הזרים לחקלאות לשנת 2013. על פי ההצעה, בשנת 2013 יינתנו היתרים ל-24,000 עובדים זרים קבועים לחקלאות, ובנוסף 1,000 היתרים לעובדים זרים עונתיים ו-2,000 היתרים לעובדים פלשתינאים. בשל הקשיים בגיוס והבאת עובדים זרים מחו"ל נקבע עוד כי העובדים הזרים המועסקים היום בענפי החקלאות יוכלו להאריך את שהותם בארץ ולהמשיך בעבודה עד לסוף חודש מאי 2013.

אישור המכסה לשנת 2013 הינו בהמשך להסכם בין התאחדות חקלאי ישראל לממשלת ישראל ממאי 2009 שמטרתו צמצום מספר העובדים הזרים ועידוד תעסוקת ישראלים בענף החקלאות. הצעת ההחלטה שהוגשה היום לאישור הקבינט הינה עדכון למתווה הפוחת במכסות העובדים הזרים לחקלאות, שהוסכם בין משרד האוצר, משרד החקלאות ורשות האוכלוסין וההגירה.

עדיפות להעסקת עובדים באזורי ספר מרוחקים

עוד קובעת ההחלטה כי על פי דו"ח "הועדה לעידוד תעסוקת ישראלים והקטנת מספר העובדים הזרים בחקלאות" בראשות המשנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' צבי אקשטיין שהכיר בכך שבהעסקתם של עובדים זרים באזורי הספר המרוחקים אשר עשויים להוות כוח עבודה פוטנציאלי לענף החקלאות, קיימות השפעות שליליות פחותות באופן משמעותי על שוק העבודה ביחס להעסקתם של העובדים הזרים בריכוזי אוכלוסייה, ולכן תינתן עדיפות של 30% בהקצאה לאזורי הספר המרוחקים, מתוך הכרה בייחודיות של אזורים אלו, ולא להפחית בהקצאת ההיתרים להעסקת עובדים זרים לחקלאים המעבדים שטחים באזורי הספר המרוחק.

במסגרת דו"ח אקשטיין, הוצע לבחון העסקת עובדים זרים עונתיים, כפי שמקובל במדינות ה-OECD - קנדה, ספרד, גרמניה, דנמרק והולנד. מדינות אלה מצליחות להסדיר את שהייתם של העובדים הזרים הזמניים באופן מחזורי על ידי הפעלת תכניות לניהול ההגירה, התורמות, בין היתר, גם להפחתת התלות המשקית בעובדים הזרים. נערכו שתי תוכניות ניסוי (פיילוט), במסגרתן נבחנה הכדאיות בהבאתם והעסקתם של עובדים זרים על בסיס עונתי. תוכניות הניסוי העלו, כי יש לנקוט באמצעים מגבילים על מנת לעודד את חזרתם של העובדים לארצם. כמו כן נמצא, כי יש להתאים את מחזורי הגעת העובדים למחזורי העונות החקלאיות. לאור המסקנות שהתגבשו, אושרה היום בקבינט הבאתם והעסקתם של עד 1,000 עובדים עונתיים לענף החקלאות.

המחסור בידיים עובדות פגע בחקלאים ובצרכנים הישראלים

כמו כן, בהמשך להחלטת הממשלה מלפני חודש (החלטה 5164 מיום 18.10.2012), שעניינה היתרים להעסקת עובדים פלסטיניים מאזור יהודה ושומרון בענפי הבניין והחקלאות, אשר קבעה כי יוקצו 5,000 היתרים להעסקתם של עובדים פלסטיניים מאזור יהודה ושומרון לענפי הבניין והחקלאות. הוחלט היום בקבינט כי ההקצאה תחולק בין ענפי הבניין לחקלאות, כך ש- 3,000 היתרים יוקצו לענף הבניין ו- 2,000 לענף החקלאות.

שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד: "ההצעה שאושרה, תשמר את היקף התוצרת החקלאית המיועדת לשוק המקומי וליצוא, תרחיב את קליטת העובדים העונתיים בשנים הקרובות, לצד קליטת עובדים ישראלים ופלסטינים והטמעת מיכון חוסך כח אדם. צעדים אלו יקלו על בעלי משקים רבים אשר נותרים, לצערי, ללא ידיים עובדות, דבר אשר הביא למחסור חמור בירקות ולעליית מחירים ופגע קשות הן בחקלאות והן בצרכנים בישראל".