הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יצוא הפרחים לחג המולד בסכנה בשל המחסור בעובדים


השבועות שלפני חג המולד הם תקופת השיא של יצוא הפרחים, אך המחסור בידיים עובדות מעמיד אותו בסכנה. ''לחקלאים יש היתרים להעסקת 25 אלף עובדים, אך בפועל 20% מהם חסרים והניסיונות להביא את יתרת העובדים נתקלים בחומה בצורה של בירוקרטיה מתישה'' אומר מזכיר ארגון מגדלי הפרחים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-11-2012



פרחים ליצוא בערבה, צילום: שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

יצוא הפרחים לקראת חג המולד לאירופה נמצא בסכנה בשל המחסור בעובדים תאילנדים, כך מזהיר מזכיר ארגון מגדלי הפרחים, חיים חדד. לחקלאים יש כעת היתרים להעסקת 25 אלף עובדים על פי החלטת הממשלה, אך בפועל 20% מהם חסרים והניסיונות להביא את יתרת העובדים נתקלים בחומה בצורה של בירוקרטיה מתישה.

השבועות שלפני חג המולד הם תקופת השיא של יצוא הפרחים והיקף המכירות מגיע ל-200 מיליון שקל. ''במצב הנוכחי שבו לכל משק חסרים מספר עובדים מתוך המכסה הדרושה אין סיכוי שנעמוד בהזמנות ופרחים שאמורים להגיע לאירופה ישארו כאן.''  לדברי חדד, בעבר היתה ישראל יצואנית הפרחים המובילה לאירופה והמגדלים זכו למוניטין וביקוש רב. ''כיום, לאחר שנים של התעמרות הממשלה ומחסור כרוני בעובדים, איבדנו את הבכורה לטובת קניה. גם אתיופיה בדרך לעקוף אותנו ומדינות נוספות כמו אוגנדה, אקוודור וקולומביה חודרות לשוק במרץ בעוד אנו מכלים את זמנינו בשתדלנות אצל משרדי הממשלה. למרבה הצער, אנו נחשבים כיום אמינים פחות ממדינות אפריקה בעיני לקוחותינו באירופה.''

חדד אומר כי המצב שבו הממשלה מקבלת החלטות על היקפי המכסות אך הן נותרות על הנייר הוא בלתי נסבל. בעבר כבר קיבלנו פיצוי של 50 מיליון שקל על הנזקים. אנו מתעדים כעת את הנזקים החדשים ובכוונתנו להגיש תביעה חדשה. במקום שקופת המדינה תצא נשכרת מעבודתנו, בסופו של דבר אזרחי המדינה נאלצים לממן פיצויים ולשאת על גבם את מחדלי הממשלה. אני משוכנע שאם השרים והפקידים היו צריכים לממן את הנזקים ממשכורתם ולא על חשבון הציבור הם היו נוהגים באחריות.

עוד מוסיף חדד, כי החלטת הממשלה לצמצם את מספר העובדים הזרים החל משנת 2013 ב-1500 עובדים נוספים ולהחליף אותם בעובדים ישראלים או פלשתינאים תחמיר את מצב החקלאים. ''כבר עשינו בעבר ניסיונות להעסקת עובדים ישראלים שהסתיימו בכישלון מוחלט וחבל שחוזרים על אותן טעויות. באשר לעובדים הפלשתינאים, איננו יכולים לבסס את המשקים על המצב הביטחוני הרעוע. החמרה ביטחונית תביא לסגירה מידית של המעברים ביהודה ושומרון ושוב נעמוד בפני שוקת שבורה''.