הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הוגשו לועדת הכלכלה: תקנות לשיפור הפיקוח הבריאותי על דגי ים


התקנות שמקדם משרד החקלאות בשיתוף עם משרד הבריאות, מגדירות היכן מותר לדוג, באיזה כלי יש לאחסן את הדגים, באילו אמצעי קירור יש להשתמש, כיצד לשווקם ועוד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-11-2012


סירת דיג בכנרת, צילום: ג'ימי שפירו
סירת דיג בכנרת, צילום: ג'ימי שפירו

משרד החקלאות הניח על שולחן ועדת הכלכלה של הכנסת תקנות לשיפור הפיקוח הבריאותי על דגים שמקורם בדיג ימי. נוסח התקנות גובש בתיאום עם שירות המזון והתזונה במשרד הבריאות ב"מועצה העליונה למזון" המשותפת למשרדי החקלאות והבריאות. בתקנות מוצע לקבוע את התנאים התברואיים לטיפול בשלל דיג בסירות דיג, בין היתר לצורך החלפת חקיקה ישנה (מנדטורית), ולהתאימה לדרישות הבריאותיות המקובלות כיום.

התקנות מיועדות למנוע שיווק וצריכת דגים ובעלי חיים ימיים אחרים שמקורם באזורים מזוהמים, לשם הגנה על בריאות הציבור. ומאפשרות לנקוט באמצעים נגד העובר עליהן. פקיד הדיג הראשי יהיה רשאי לבטל רישיון דיג או להימנע מחידושו, במידה ובעל הרישיון הפר הוראות תקנות אלה.  לאחר אישורן בכנסת, יפעל משרד החקלאות להופכן לעבירות מינהליות, כך שניתן יהיה להשית קנס על העובר עליהן.

על פי נוסח התקנות שהוגש לוועדה, לא יחזיק אדם בכלי שיט שלל דיג, אלא בתנאים אלה: בכלי השיט ישנו אזור ייעודי לקליטת שלל דיג חי ולמיונו. אזור הקליטה מוגן מפני חשיפה לשמש, אבק וזיהום סביבתי מכל סוג שהוא, והוא בנוי כך שיש בו אמצעי ניקוז המבטיח ניקוז יעיל של מים אל מחוץ לשטחו. בנוסף, האזור שמוחזק בו שלל הדיג נקי, ומבנהו מונע מגע של הדגים עם שפכים, עשן, דלק, שמנים, גריז וכל זיהום אחר. התקנות אף דואגות שהמשטח הבא במגע עם שלל הדיג עשוי חומר עמיד לקורוזיה וניתן לניקוי וחיטוי בנקל.

התקנות דואגות לשרשרת קירור לדגים מהשלב הראשון - בכלי השיט צריך להימצא מיתקן קירור, מקרר או קרח בכמות מספקת לכיסוי שלל הדיג היומי וצינונו. אם קיים מקרר יש לציידו במד טמפרטורה, שיינטר את הטמפרטורה במקרר באופן שוטף. בנוסף, בסירה יש איסור להימצאות בעלי חיים אחרים למעט דגים, ויש לדאוג לתנאי ניקיון והדברה למניעת מזיקים. התקנות קובעות אמות מידה למיכל בו ישהו הדגים מרגע שנשלו מהים. המיכל צריך להיות נקי ומחומר הניתן לניקוי ולחיטוי בקלות. הדגים צריכים להיות מנוקים מלכלוך, ולהישטף במים נקיים טרם הכנסתם למיכל. מעל הדגים יש לפזר קרח.

בתקנות יש גם התייחסות לבריאות העובדים שבאים במגע עם הדגים. על פיהן, לא יועסק אדם בדיג או בפריקת שלל דיג מכלי שיט או מכלי רכב, אם הוא נגוע במחלה זיהומית כרונית או במחלה מידבקת העלולה לעבור לאדם אחר עקב מגע בשלל הדיג.

לאחר שלייתם מן הים, יש להעביר את הדגים המיועדים למאכל אדם (שאינם לצריכה עצמית) לתחנת מיון לדגים, בדומה לביצים. בתחנת המיון ממיינים ואורזים לשיווק דגי מאכל, תחת פיקוח וטרינרי. מכון מיון פועל בהיתר השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות.

משרדי החקלאות והבריאות יהיו רשאים להכריז על אזור אסור לדיג, אם קיים חשש של סיכון בריאות הציבור כתוצאה מדיג במקווה מים שיש בו זיהום מים ארעי או מתמשך. במקרה זה , יאסר לדוג בו או לשווק דגים, רכיכות או סרטנאים.

לטיוטת התקנות לחצו כאן