הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרס בינלאומי יוקרתי מוענק לחוקר הציפורים פרופסור יוסי לשם


פרופ' יוסי לשם, איש החברה להגנת הטבע וחוקר ציפורים באוניברסיטת ת''א, הוא הישראלי הראשון שיקבל מחר בגרמניה את פרס קרן ברונו שוברט היוקרתי, בזכות פועלו ותרומתו בנושאי שמירת הטבע והסביבה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-11-2012



פרופסור יוסי לשם

פרופ' יוסי לשם, איש החברה להגנת הטבע וחבר סגל באוניברסיטת תל אביב, יקבל מחר (שלישי) בגרמניה, את פרס קרן ברונו שוברט, הנחשב לפרס היוקרתי ביותר בגרמניה, על תרומתו המשמעותית להגנת הטבע והסביבה. בהודעה שנשלחה לפרופ' לשם בתחילת השנה, נמסר לו על ידי נשיא הקרן על הזכייה, תודות להישגיו יוצאי הדופן בתחום שימור הטבע והסביבה.

קרן ברונו שוברט נוסדה בשנת 1984 על ידי זוג גרמנים, גנרל ברונו שוברט ורעייתו אולגה, במטרה לקדם באופן משמעותי אנשים שתרמו להגנת הטבע והסביבה ברמה של מצויינות ייחודית. הפרס יוענק מחר, שלישי, בטקס רב משתתפים בבית העירייה העתיק של פרנקפורט, שנבנה במאה ה - 15, במעמד יו"ר הקרן פרופ' מנפרד נייקיש, שהוא גם מנהל גן החיות של פרנקפורט, מהגדולים בעולם, ראש עיריית פרנקפורט ואנשי שמירת טבע רבים.

פרופ' לשם זכה בקטגוריה המוקדשת ל''מדען או איש תקשורת או שומר טבע, בדגש של שימור חיות בר, שהוכיח מצוינות ייחודית ורב תחומית בפעילותו, מעבר לפעילות במדינתו". לשם מספר כי הוא מתרגש במיוחד לקבל את הפרס בפרנקפורט מאחר שמוצאה של אימו מהעיר, והיא נמלטה משם עם עליית הנאצים לשלטון. "בשנת 1988 היא שבה עם חברתה לביקור של שבוע, כאורחת ראש העיר, והתברר לה שהיא הייתה האורחת היהודייה ה-1,000 ששבה לפרנקפורט. בירידתה מהמטוס של לופטהנזה, חיכה לה ראש העיר עם תזמורת וזר פרחים והתקיים טכס חגיגי בבית העירייה העתיק של פרנקפורט, באותו אולם בו יתקיים מחר הטקס", אומר לשם.

פרופ' יוסי לשם זכה בפרס שוברט על תרומתו הייחודית בקידום נושאי הצפרות, בדגש על תרומתו בת 4 עשורים להפיכתה של הצפרות לנושא משמעותי בהוויה הישראלית ובקידומה כנושא רב תחומי שהייתה לו השפעה אישית מובילה יחד עם עמיתיו בקידומה.

» הצטרפו אלינו לדף הפייסבוק

פעילותו של לשם כוללת, בין היתר:
• מחקר ייחודי המשותף לחיל האוויר הישראלי, אוניברסיטת תל אביב והחברה להגנת הטבע, שהפחית את התאונות עם ציפורים ב - 76% וחסך 860 מיליון $ לתקציב הביטחון.
• קידום נושא התנשמות והבזים כמדבירים ביולוגיים בחקלאות, שהפך ביוזמתו לפרויקט לאומי.
• קידום שיתוף הפעולה עם הירדנים והפלשתינאים בנושאי החינוך והשימוש בתנשמות ובבזים, שהפך לסיפור הצלחה ייחודי במזרח התיכון.
• מחקר המשותף עם הגרמנים ממכון מאקס פלנק בגרמניה, למעקב בעזרת משדרים נקלטי לוויין אחרי 120 חסידות נודדות מגרמניה דרך ישראל - עד לדרום אפריקה.
• קידום הפעילות החינוכית על בסיס אתר האינטרנט www.birds.org.il במאות בתי ספר בישראל ובבתי ספר בירדן וברשות הפלשתינאית.
• קידום עם עמיתיו בחברה להגנת הטבע, אוניברסיטת תל אביב ומשרדי הממשלה, בהקמת רשת מוקדי צפרות לאומית שאושרה בשנת 2012 על ידי ממשלת ישראל.

פרופ' יוסי לשם, 65, הוא איש סגל במחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב, היה בעבר מנכ"ל החברה להגנת הטבע, הקים ומנהל את המרכז הבינלאומי לחקר נדידת הציפורים בלטרון וגר בהר גילה. יש לו חמישה ילדים ושישה נכדים.