הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שותפות הגז ''תמר'' הוכרזה כבעלת מונופול באספקת גז טבעי


מאגר תמר, שאמור להתחיל ולספק גז בחודש מארס 2013, יהיה ספק הגז היחיד לישראל בשנים הקרובות. בדיקת הרשות בטרם ההכרזה העלתה, כי לפחות עד שנת 2020 תספקנה המחזיקות בתמר למעלה ממחצית הביקושים במשק הישראלי. חה''כ שלי יחימוביץ: ''הכרזתו של הממונה על מונופול תמר היא צעד חשוב, אך אין בו די''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-11-2012


הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, הכריז היום (13.11.12) על השותפות במאגר הגז "תמר" כבעלות מונופולין בתחום אספקת הגז הטבעי החל ממחצית שנת 2013. השותפות דלק קידוחים, אבנר חיפושי גז, Noble energy, ישראמקו ודור חיפושי גז יוכרזו כבעלות מונופולין יחד ולחוד. שיעורי האחזקות בתמר הם דלק (15.625%), אבנר (15.625%), נובל (36%), ישראמקו (28.75%) ודור (4%).

המשמעות של היות השותפות בתמר מונופול כל אחת בפני עצמה היא שהאיסורים וההוראות שחלים על בעל מונופולין מכוח החוק חלים גם על כל שותפה, במסגרת פעילותה גם במאגרי גז אחרים מ"תמר", דוגמת לוויתן או שמשון. על פי חוק ההגבלים העסקיים קיימים איסורים מיוחדים החלים על בעל מונופולין, והממונה יכול לתת לבעל מונופולין הוראות שיש בהן כדי למנוע פגיעה בתחרות או בציבור.

צפוי לספק את מירב הביקושים במשק הישראלי עד שנת 2027

בסוף שנת 2008 בוצע על ידי השותפות קידוח במאגר "תמר", שחשף עתודות גז ברות הפקה המוערכות בכ-275 BCM. קידוח נוסף שבוצע על ידן זמן קצר לאחר מכן גילה את מאגר "דלית" המכיל גז טבעי בהיקף מוערך של כ-8BCM . התגליות בחזקות תמר ודלית היוו נקודות מפנה בחיפושי הגז הטבעי במימי מדינת ישראל.

בשנת 2010 עמדה צריכת הגז הטבעי בישראל על כמות של 5.34 BCM, כאשר הגז הטבעי משמש כמקור אנרגיה לכ-36% מסך ייצור החשמל בישראל. הצפי הוא כי היקפי השימוש בגז הטבעי יכפילו עצמם בעשור הקרוב ויגיעו לכ-9.7 BCM לשנה כבר בשנת 2015 ויהוו מקור לכ-73% מסך ייצור החשמל בישראל. בהתאם לתחזיות ארוכות הטווח, צפוי כי לקראת סוף שנות העשרים יגיע היקף השימושים בגז טבעי לכ-25 BCM בשנה. לצד השימוש בגז טבעי לייצור חשמל, הוא משמש למפעלים תעשייתיים, וצפוי גם לשמש לתחבורה.

מאגר תמר צפוי לספק גז טבעי למשק הישראלי בחודש יולי 2013 ואף קודם לכך, וכבר היום חתומות המחזיקות בתמר על הסכמי מכירה ואספקה של גז טבעי אשר עונים על אחוז גבוה מהביקושים במשק. בדיקת הרשות בטרם ההכרזה העלתה, כי לפחות עד שנת 2020 תספקנה המחזיקות בתמר למעלה ממחצית הביקושים במשק הישראלי. תחזית רשות הגז הטבעי בנוגע לאספקת גז טבעי עד שנת 2040 מעלה, כי מאגר תמר צפוי לספק את מירב הביקושים במשק הישראלי עד שנת 2027.

''תמרור אזהרה בפני המונופולין''

בהודעת רשות ההגבלים נאמר כי ''ההכרזה היא חלק ממהלך כולל של רשות ההגבלים בתחום הגז. בשנת 2012 הממונה שם לעצמו למטרה לטפל בהסכמים עליהם חתמו השותפות בתמר מול חברת חשמל, יצרני חשמל פרטיים ומפעלי תעשיה גדולים. בחודשים האחרונים התערב הממונה במספר הסכמי גז וקיצר אותם משמעותית, כך שלצרכני הגז תהיה אפשרות ליהנות מתחרות בין תמר לבין מאגרי גז מתחרים, אם וכאשר אלה ייכנסו לשוק. זאת, תוך איסור על שותפות תמר להרע בעקבות כך את התנאים המסחריים של לקוחות הגז. הוגבלה גם האפשרות לעצור בחוזים אלה תחרות מצד צרכני הגז בתמר עצמה, תוך מכירה של הגז העודף שלהן לצרכני גז אחרים. מתווה דומה של התערבות בחוזים צפוי גם לגבי חוזי הגז העתידיים של תמר עם צרכני הגז.''

עוד נמסר בהודעה, כי ''במסגרת השימועים שנערכו לקראת ההכרזה העלו הצדדים טענה כי לממונה אין סמכות להכריז על בעל מונופולין עתידי. בין היתר טענו  כי אין וודאות שהמחזיקות בתמר עתידות לספק למעלה ממחצית הגז הטבעי בישראל עד אמצע 2013. הממונה דחה את הטענות וקבע כי מטרת ההכרזה היא בין היתר להציב תמרור אזהרה בפני המונופולין ולהכין את הקרקע לפיקוח עליו. בנוסף, השותפות בתמר צפויות בהסתברות גבוהה לספק מעל ומעבר למחצית אספקת הגז הטבעי בישראל ביולי 2013.''

חה''כ שלי יחימוביץ': הכרזתו של הממונה היא צעד חשוב, אך אין בו די

יו"ר מפלגת העבודה חה"כ שלי יחימוביץ' קראה היום לממונה להטיל גם פיקוח על מחירי הגז. "הכרזתו של הממונה על מונופול תמר היא צעד חשוב, אך אין בו די. למחירי הגז השפעה מכרעת על יוקר המחיה בישראל ועל מחירי החשמל והמים בעשורים הקרובים, ועל הממונה לעשות שימוש במלוא הסמכויות המוקנות לו על פי חוק כדי להגן על הציבור מפני שימוש כה בוטה של חברות בכוחן המונופוליסטי". יחימוביץ' הוסיפה כי "עד כה, התנהלה ממשלת נתניהו ברפיסות תמוהה מול ברוני הגז בסוגיית המחירים, ואין ספק כי הגיעה העת לשנות כיוון ולהגן גם על האינטרס הציבורי".

מהפורום הישראלי לאנרגיה נמסר היום כי ''אף כי בשלב זה אין להכרזה זו משמעות מעשית כלשהי, הרי שיש לקוות כי מדובר בשינוי כיוון בהתייחסות המדינה לשותפויות הגז. אנו עוקבים זה חודשים ארוכים אחר התנהלות הממונה על ההגבלים העסקיים וועדת המחירים בנוגע לגז, ולא ברורה לנו השתהותם הארוכה בהכרזה על מונופול, ומדוע טרם הטילו פיקוח על מחיר הגז''. לדברי מנכ''ל הפורום יעל כהן פארן, מבדיקות שערך הפורום ומחוות דעת שהוגשו לפני מספר חודשים לרשות החשמל עולה כי השותפות בתמר קבעו לגז מחיר מופרז וכי ניתן להפחיתו בכ- 30%40% לפחות. ואולם, עד כה מסרבת המדינה להטיל פיקוח על המחיר כמתבקש”.