הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הספארי ברמת גן - המוביל בעולם בהמלטות של גורילות


הספארי לוקח חלק מזה שנים רבות בתכנית הרבייה האירופאית ונחשב לאחד מגני החיות המובילים בתחום. בשבועיים האחרונים נולדו בספארי שני גורי גורילה נדירים מסוג שפילה מערבית - ארוע משמח וגם נדיר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-11-2012



אניה ואמליה, צילם: טיבור יגר

בגני חיות העולם מחכים לעתים שנים רבות להולדת גורילות. בספארי ברמת גן הוחלפו במשך השנים האחרונות שלושה זכרים עד שהחלו להיוולד להם גורים. אך רק כש'לוקאס' הזכר הגיע מהולנד, החצר החלה לשנות פניה.

בשבועיים האחרונים נולדו בספארי שני גורי שפלה מערבית נדירים. ראשונה הגיחה לעולם גורת גורילה קטנה שנולדה לאמה 'אניה'. המטפלים העניקה לו את השם 'אמליה', על שמה של הזואולוגית ד"ר אמליה טרקל שתעזוב בעוד כחודש את הספארי לאחר 30 שנות עבודה במקום. השבוע בצירוף מקרים מרגש במיוחד, המליטה גם ליה בת ה-34 שזו לה ההמלטה הרביעית, גור שמינו עדיין אינו ידוע למטפלים. בשתי ההמלטות האלו נולדו הגורים התשיעי והעשירי למניין הגורילות בספארי. ההתרגשות שם גדולה מאוד לנוכח האירוע הנדיר והמשמח במיוחד.

ימים אחדים לאחר ההמלטה של אניה התברר כי גם בתה אלי השוהה כעת בגן החיות ולנסיה שבספרד המליטה גורה כך שאניה הפכה בהפרש של כמה ימים, לראשונה בחייה, גם לסבתא. מאז 1997 נולדו בספארי עשרה גורי גורילות. חלקם עברו לגני חיות באירופה ובדרום אפריקה, במסגרת תוכנית לרביית המין שמצוי בסכנת הכחדה בטבע.

גורי הגורילות שנולדו בספארי נמצאים על בטנה של אמם במשך שבועיים ואז עוברים לסירוגין לשהיות על הבטן ועל הגב. בקרוב, כאשר השניים יתחילו ללכת, הם יצאו לשחק יחד בחצר. בספארי מעריכים כי בבוא היום הם יעברו לגני חיות אחרים כדי לסייע לגרעיני רבייה אחרים. בגני חיות ברחבי העולם קיימים גרעיני רבייה של גורילות ממין זה שתפקידם לשמור על המגוון הגנטי, ובכדי לעורר את המודעות בקרב הציבור בשמירה על אזורי המחייה שלהן בטבע. הספארי ברמת גן לוקח מזה שנים רבות חלק בתכנית הרבייה האירופאית ונחשב לאחד מגני החיות המובילים בתחום.

הגורילה הוא הסוג הגדול שבקופי האדם הכולל 2 מינים - גורילה מערבית וגורילה מזרחית, ובכל מין ישנם שני תתי-מינים. על פי נתוני איגוד השימור העולמי (IUCN), גורילות השפלה המערביות בטבע נמצאות בסכנת הכחדה חמורה, בשל ציד נרחב ובלתי חוקי לבשר, שטחי מחייה טבעיים שהולכים ומצטמצמים כתוצאה מפעילות האדם ונגיף האבולה שהרג עשרות אלפי גורילות בשנים קודמות.


צילום: טיבור יגר



צילום: טיבור יגר