הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגוני הסביבה: ההישג בחוף פלמחים בסכנה


הההישג הגדול של אזרחים וארגוני סביבה לבטל את התכנית להקמת כפר נופש בפלמחים נתון בסכנה. התהליך התכנוני של הפיכת ייעוד השטח מכפר נופש לשטח פתוח וציבורי עדיין לא הושלם, ובעוד כשבוע מתוכנן להתקיים דיון היגוי נוסף בלשכת התכנון המחוזית, על מנת לבחון את עתידו של כפר הנופש ולדון בקידום התכנית לגן לאומי פתוח לציבור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-11-2012



חוף פלמחים, צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

חשש כבד בארגונים הסביבתיים שלא ניתן יהיה לממש את ההחלטה לבטל את הקמת כפר הנופש בחוף פלמחים, זאת לאחר מאבק ממושך של אזרחים וארגוני הסביבה, שנחשב לאחד ההישגים החשובים בהגנה על החופים מפני בנייה. לפני כשנתיים בתום המאבק הארוך, הורתה הועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז מרכז להגיש לה תוכנית לביטול כפר הנופש בפלמחים. אך כעת, ההישג הגדול נתון בסכנה. התהליך התכנוני של הפיכת ייעוד השטח מכפר נופש לשטח פתוח וציבורי לא הושלם. ולכן, ישנו חשש לגורלו של חוף פלמחים כחוף פתוח לציבור הרחב.

בעקבות החלטת הממשלה מיולי 2010 בעניין בחינת שינוי התכנית להקמת כפר הנופש בחוף פלמחים, קבעה הועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז, כי על שטח תכנית בר/236 תפורסם הודעה לביטול אזור תיירות ונופש ופריסת שטחי גן לאומי, וכי הועדה מנחה את עורכי התכנית החדשה לבחון חלופות לבחינת מיקום ראוי של כפר הנופש מחוץ לתחום התכנית, וכמו כן להציע חלופה ליזמי הפרויקט שזכו במכרז להקמתו.

בחודש אוגוסט השנה, נערך בלשכת התכנון המחוזית דיון היגוי אשר נועד לבחון את קידום התכנית החלופית ע"י רשות הטבע והגנים, אשר אמורה לשנות את ייעוד השטח לגן לאומי. בדיון ציינו אנשי הרשות כי נבחנו חלופות ולא נמצא מקום ראוי לכפר הנופש, זאת בין השאר, בשל העובדה ששטחים רבים באזור מוחזקים כיום על ידי מערכת הביטחון.

לאור זאת, הודיעה הוועדה המחוזית כי תידרש לשקול שוב אם אכן יש לבטל את כפר הנופש. החלטה זו היא שמעוררת כעת חשש כבד בקרב הארגונים הסביבתיים. בעוד כשבוע מתוכנן להתקיים דיון היגוי נוסף על מנת לבחון את עתידו של כפר הנופש ועל מנת לדון בקידום התכנית לגן לאומי פתוח לציבור.

ארגוני הסביבה: יש לקדם את התכנית תוך מציאת פתרונות לפיצוי היזמים

החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין והוועד להצלת חוף פלמחים, פנו אתמול במכתב לראשי העיריות של ראשון לציון, נס ציונה, יבנה ורחובות, בבקשה לפעול להצלת חוף פלמחים ולסייע בהשלמת ההליך התכנוני של הפיכת ייעוד השטח מכפר נופש לשטח פתוח עבור הציבור. ''אנו סבורים כי עולה חשש כבד לעתיד המהלך של שינוי ייעוד השטח מכפר נופש לגן לאומי המשרת את הציבור הרחב. מאחר שכאמור לעיל, בהתאם לבחינת רשות הטבע והגנים, אין כל אפשרות למצוא חלופת מיקום מחוץ לתחום תכנית כפר הנופש (בר/236) לכפר נופש במרחב פלמחים, הרי שהמהלך המתבקש הוא קידום התכנית אשר הוכנה ע"י רשות הטבע והגנים לשינוי ייעוד מכפר נופש לגן לאומי פתוח לציבור, תוך מציאת פתרונות לפיצוי היזמים. אנו סבורים כי הן החלטת הממשלה והן החלטת הועדה המחוזית מיום 11.7.2010, כיוונו לכך שבאזור חוף פלמחים, בתחום התכנית בר/ 236 בה מוצע כפר הנופש, לא יוקם כפר נופש, וזאת יש להבטיח כעת.''

''אנו פונים אליכם, כמי שפעלו לטובת תושבי הערים אשר אתם עומדים בראשן ולטובת כלל הציבור, על מנת להציל את החוף ולהתגייס בדחיפות כדי להבטיח שהישג זה אכן יישמר בצורה סופית ומעשית והחוף יינצל ולא חלילה נמצא את עצמנו שוב בפני בנייה מיותרת בחוף האהוב על כולנו" נאמר במכתב.

במקביל, פנתה השבוע השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, בראשותם של ח"כ דב חנין וניצן הורוביץ, לשר להגנת הסביבה גלעד ארדן, בבקשה לפעול בהקדם לביטול תכניות הבנייה בחוף. ''כיושבי ראש השדולה הסביבתית חברתית בכנסת פעלנו רבות, בשיתוף הציבור הרחב, לביטול תוכנית כפר הנופש והשבת חוף פלמחים לציבור. לשמחתנו, ממשלת ישראל, בהובלתך, אימצה את עמדתנו וקראה לוועדה המחוזית לבחון שנית את הנושא. אולם, התוכנית להקמת כפר הנופש טרם בוטלה, למרות שרשות הטבע והגנים כבר הכינה תוכנית לשינוי הייעוד של החוף מכפר נופש לגן לאומי. אנו מודעים לעובדה כי לא נמצא מקום חלופי להקמת כפר הנופש, אולם אין פירוש הדבר שכפר הנופש יוכל לקום על החוף במיקומו הנוכחי. אנו פונים אליך להמשיך ולפעול בהקדם לביטול התוכנית להקמת כפר הנופש במיקומו הנוכחי, ולאשר את תוכנית הגן הלאומי במקומו.''