הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות המים: מגבירים את השיקום של מקורות המים הטבעיים


השאיבה מהכנרת בשנה הקרובה תסתכם בכ-160 מיליון מ''ק בלבד. מפלס הכנרת צפוי להשתפר ולעמוד בשנה הבאה על בגובה של 60 ס''מ יותר מבשנה שעברה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-11-2012



צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

חורף 2012/2013 החל בכמויות גשמים נכבדות, ומפלס הכנרת החל לעלות כבר בשליש הראשון של חודש נובמבר. בשנות הבצורת האחרונות, נגרעו מהאוגר של שלושת מקורות המים העיקריים (כנרת, אקוויפר החוף ואקוויפר ההר) למעלה מ-1 מיליארד מ"ק ומפלסיהם ירדו עמוק מתחת לקווים האדומים והתקרבו לקווים השחורים ולגרימת נזק בלתי הפיך למקורות המים.

בשל תוספת של מעל ל-300 מלמ"ק מי-ים מותפלים לכלל השימושים ומיחזור והשבה של כ-400 מלמ"ק קולחים להשקיה חקלאית אשר מאפשרים הקטנה דרסטית של השאיבה ממקורות המים הטבעיים, יחד עם הגשמים של השנה שעברה, המשך ייעול השימוש בציבור הרחב ומדיניות השאיבה של רשות המים, נפח האוגר שהתווסף לשלושת מקורות המים העיקריים בשנה זו עמד על 330 מלמ"ק והוא הגדול ביותר מזה עשור.

במסגרת מדיניות שיקום מקורות המים הטבעיים ממליצה ועדת התפעול להמשיך ולהוריד את כמויות המים הנשאבים מהכנרת (ממוצע השאיבה מהכנרת עומד על כ- 350 מיליון מ"ק בשנה). המלצת ועדת התפעול היא לשאוב מהכנרת למערכת הארצית רק 160 מיליון קוב לשנה (בתרחיש של 100% גשם ביחס לממוצע). (שנה שעברה הסתכמה השאיבה מהכנרת למערכת הארצית ב- 186 מלמ"ק). מדיניות שאיבה זו צפויה לתרום לכנרת ולהעמיד את מפלס הכנרת עם תום החורף בכ- 60 סנטימטר יותר גבוהה משהייתה בתקופה המקבילה השנה.

עליית המפלס והתוספת באוגר בשנה זו הינם הגבוהים ביותר ב-7 השנים האחרונות. שנה זו הינה השנה הראשונה מאז 2008 בה לא ירד מפלס הכנרת מתחת לקו האדום. יחד עם זאת, חסרים לכנרת מלאה 3.50 מטר, המהווים גרעון של כ-600 מיליון קוב מים.
בנוסף ובמקביל לשיפור המפלסים וכמויות המים הזמינים בכנרת, נירשם גם שיפור בריכוזי המליחות בכנרת שעמדו השנה על 260 מגכ"ל (מיליגרם כלור לליטר). בתקופה המקבילה אשתקד עמד ריכוז המליחות בכנרת על 277 מגכ"ל.

בשנת 2014 כמות המים המותפלים צפויה להכפיל את עצמה ולהגיע לכ-650 מלמ"ק. גם כמות הקולחים המושבים תיגדל למעל ל-400 מלמ"ק בשנה.

לאור זאת משוכנעים ברשות המים כי ניתן יהיה להגביר את קצב שיקום מקורות המים הטבעיים אף יותר, ולייצב ניהול אינטגרטיבי של כלל מקורות המים תוך מתן מענה ראוי לכלל השימושים והצרכנים ומתוך ראייה ברת קיימא.