הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאי הערבה מברכים על ביטול הקיצוץ בעובדים זרים


המשקים החקלאיים בערבה התיכונה עמדו חסרי אונים מול המחסור בידיים עובדות ומול הסכמים שחתמו עם שווקים בעולם. חיים חבלין: ''אישור הקבינט מגיע ערב פתיחת עונת קטיף הירקות והפרחים המיועדים לייצוא. קיבוע המכסות לערבה יאפשר לחקלאים לתכנן היטב את צעדיהם ללא חשש מקיצוצים במכסות העובדים הזרים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-11-2012



מסע הטרקטורים לירושלים, צילום: חיים חבלין

חיים חבלין, מראשי מאבק החקלאים בערבה ולשעבר יו"ר הועדה החקלאית בערבה תיכונה, מברך על החלטת הקבינט החברתי-כלכלי של הממשלה שאישר את הצעת שרת החקלאות ח"כ אורית נוקד, הקובעת את מכסת העובדים הזרים לחקלאות לשנת 2013. ''אישור הקבינט מגיע ערב פתיחת עונת קטיף הירקות והפרחים המיועדים לייצוא מהערבה לחו"ל וקיבוע המכסות לערבה יאפשר לחקלאים לתכנן היטב את צעדיהם ללא חשש מקיצוצים במכסות העובדים הזרים. זוהי החלטה משמעותית ובשורה אמיתית להתיישבות המפוארת שלנו.''

על פי הצעת החלטה שאושרה בקבינט, בשנת 2013 יינתנו היתרים ל-24,000 עובדים זרים קבועים לחקלאות ובנוסף 1,000 היתרים לעובדים זרים עונתיים ו- 2,000 היתרים לעובדים פלשתינאים. ההחלטה הינה עדכון למתווה הפוחת במכסות העובדים הזרים לחקלאות, שהוסכם בין משרד האוצר, משרד החקלאות ורשות האוכלוסין וההגירה. בשנת 2013 כאמור יינתנו 24,000 היתרים להעסקת עובדים זרים, בשנת 2014 יינתנו 21,600 היתרים ובשנת 2015 יינתנו 20,200 היתרים. עוד נקבע בהחלטת הממשלה שהעובדים הזרים המועסקים היום בענפי החקלאות, שתקופת שהייתם בארץ הושלמה, יוכלו להאריך את שהותם ולהמשיך בעבודה עד לסוף חודש מאי 2013.

זה זמן רב שהמשקים החקלאיים בערבה התיכונה עומדים חסרי אונים מול המחסור בידיים עובדות ומול הסכמים שחתמו עם שווקים בעולם. כעת עם אישור הקבינט לתוספת עובדים, ובעיקר ההטבה עם ישובי הפריפריה הרחוקה, יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם ולא לחזות במשקים מתמוטטים. יחד עם זאת מתריע חבלין, כי במידה ולא תוסדר במהירות הבאת העובדים מחו"ל עפ"י המתווה החדש, צפויים נזקים קשים לחקלאי הערבה. במהלך השבועיים האחרונים ביקרו שמאים בעשרות משקים ועל פי ההערכה, הנזקים הצפויים נאמדים בעשרות מיליוני שקלים.

עוד מוסיף חבלין, כי יש לזכור את התרומה של התוצרת החקלאית של הערבה לקופת המדינה, ותוספת העובדים העונתיים באזורים אחרים שתורמת גם לירידה במחירים לצרכן. כמו כן, על פי ממצאי דו"ח "הועדה לעידוד תעסוקת ישראלים והקטנת מספר העובדים הזרים בחקלאות" בראשות המשנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' צבי אקשטיין, אישר הקבינט כי בישובים אשר קיבלו עד היום עדיפות בהקצאה לאזורי הספר המרוחקים וכוללים את הערבה התיכונה, לא תופחת הקצאת ההיתרים להעסקת עובדים זרים לחקלאות.

"לעצם קיומם של ישובים וחקלאות באזור הערבה על גבול ירדן, קיימת חשיבות עליונה מבחינת שמירה על הגבולות, חקלאות כשמירה על אזורים פתוחים שהן אדמות מדינה. המצב הביטחוני כפי שאנו רואים בגבולות המדינה מאשר את הצורך הבלתי מתפשר בעידוד הממשלה לקיומם של ישובים וחקלאות בגבולות כשומרים אזרחיים למדינה. חובתה של הממשלה לתמוך ולקדם הישובים באזורי הספר מכל הבחינות על מנת שיוכלו להמשיך ולקיים כאן חיים ונוכחות תמידית ולהציע עתיד לדור הבא".