הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נדחתה עתירה שדרשה לאפשר יבוא חופשי של דבש לישראל


בית המשפט העליון דחה את עתירתה של התנועה הליברית שדרשה לאפשר של דבש ללא מכסים לישראל. מועצת הדבש התריעה כי במידה ויותר יבוא חופשי, ישנה שוק המזון הישראלי כולו את פניו, ויעמיד את הצרכנים בסכנה תזונתית משמעותית כתוצאה מצמצום בדבורים האחראיות על ההאבקה הנחוצה לגידול תוצרת חקלאית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-11-2012



כוורות דבורים בגליל, צילום: תקשורות-יעל שביט

בית המשפט העליון דחה את עתירתה של התנועה הליברלית החדשה כנגד מועצת הדבש, בה נטען כי יש לאפשר יבוא חופשי של דבש ללא מכסים לישראל. כמו כן, טענה התנועה הליברלית, כי קיימים פערי מחיר גבוהים בין דבש הנמכר בארץ לדבש הנמכר בעולם, וזאת על בסיס נתונים ומחקרים שצורפו מטעמה. קודם לכן דחה בית המשפט את בקשת העותרת להוצאת צו מניעה, בהמשך לטענות מועצת הדבש כי הנתונים שהוצגו על ידי התנועה הינם שגויים ומטעים. נתוני מועצת הדבש, שהוצגו במהלך הדיון בעתירה, שימשו בין היתר גם במסגרת הדיונים בועדת קדמי, שהמליצה בסופו של דבר שלא לשנות את הסדר היבוא והמכסים הנהוגים בענף זה.

מועצת הדבש, באמצעות עו"ד גיל להב, הציגה בפני בית המשפט את חשיבות ענף הדבש הישראלי כשטענה כי במידה ויותר יבוא חופשי ללא מכסים, ישנה שוק המזון הישראלי כולו את פניו, ויעמיד את הצרכנים בסכנה תזונתית משמעותית כתוצאה מצמצום מספר הדבורים האחראיות על ההאבקה הנחוצה לגידול התוצרת החקלאית. ''אל לנו לפגוע בחקלאות המקומית אשר מבטיחה אספקת מזון סדירה לאזרחי ישראל ללא תלות במדינות אחרות. הרחבת ייבוא הדבש, כפי שבקשה התנועה הליברלית החדשה, עלולה להכניס דבש לא בריא לישראל, לפגוע בחקלאות בצורה אנושה ולהכניס אלפי אנשים למעגל האבטלה''.

יש לציין, כי חשיבות קיומו של ענף הדבורים אינה רק בייצור דבש. ענף הדבורים משמש כתשתית לייצור החקלאי באמצעות האבקת הגידולים שהיקף התוצר השנתי שלהם הוא כ-2.5 מיליארד ₪ בשנה. ללא האבקה, אין קיום לרוב הגידולים החקלאיים. כיום דבורת הדבש, הנמצאת בסיכון ממשי להמשך קיומה, משמשת כמאביק העיקרי ובהעדרה יגרם נזק חמור לענף החקלאות בישראל.

לעניין הפערים במחירי הדבש, טענה מועצת הדבש בבית המשפט כי פתיחת היבוא לא תביא לירידה במחירי הדבש בישראל ותגדיל את המרווח הקמעונאי שגם כיום הינו גדול. צנצנת דבש במשקל של 350 גרם נמכרת ברשתות בכ-20 ₪ כאשר התמורה לדבוראי על כמות זו היא כ-7 ₪. כך שהדבש הגולמי המיוצר על ידי הדבוראי מהווה רק כשליש מהמחיר לצרכן. הפער, כן נטען, נמצא במקטעים הנוספים של שרשרת הערך - משווקים ורשתות שיווק. מחיר הדבש לא השתנה משמעותית בשנים האחרונות. הגם שמחירו לצרכן גבוה במקצת מהמחירים בחו"ל, אין זה נובע ממחיר הדבש הגולמי המיוצר ע"י הדבוראים אלא מהמרווח במקטע השיווקי.