הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כנס הדבש השנתי - בסימן ''האבקה חקלאית''


בכנס השנתי ביוזמת משרד החקלאות ומועצת הדבש, יתקיימו דיונים והרצאות בנושא הקריטי של שימור ענף הדבורים ופעילות ההאבקה במציאות הבעייתית של הרס שטחי המרעה ומקורות המזון הצופניים לדבורים. הכנס יתקיים בקריה החקלאית בבית דגן בתאריך 10 בדצמבר 2012

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-11-2012



דבוראי בגליל, צילום: תקשורות-יעל שביט

הכנס השנתי של ענף הדבש שיתקיים ב-10 בדצמבר בקריה החקלאית בבית דגן, יעסוק השנה בהאבקה חקלאית ובחשיבותה של הדבורה בשמירת ענף החקלאות. הכנס ע''ש הטייס והדבוראי המפורסם תא''ל זוריק לב, בן כפר ביל"ו שנפל במלחמת יום הכיפורים, מתקיים ביוזמת מועצת הדבש ומשרד החקלאות, בהשתתפות אורית נוקד שרת החקלאות ופיתוח הכפר, הרצל אבידור מנכ"ל מועצת הדבש, חיים אפרת ממ"ר בכיר לגידול דבורים, מדריכי שה"מ, חוקרים, מומחים מהארץ ומהעולם, ראשי ארגונים חקלאיים, דבוראים ועוד.

על אף הטכנולוגיות המתוחכמות שהמציאה האנושות, עדיין לא הצלחנו להתחקות אחר פעולת האבקת הגידולים החקלאיים וליישם אותה באמצעים טכנולוגיים. את האבקת הצמחים מבצעים רק החרקים והדבורים, והיא זו שמקיימת את האפשרות לגידול הירקות והפירות. פעילות זו הינה קריטית להמשך קיומה של החקלאות ולעתיד ייצורו של מזון בעולם. במועצת הדבש אומרים, כי כשליש מכמות המזון החקלאי הטרי בעולם, מופק בעזרת מעופה של דבורת הדבש מפרח לפרח. ערך הייצור החקלאי בישראל הנובע מהאבקת הגידולים החקלאיים על ידי הדבורים, עומד על כ-2.5 מיליארד שקלים בשנה. בישראל כיום 500 דבוראים המטפלים ב-100,000 כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ. 60,000 כוורות משמשות להאבקת גידולים חקלאיים של פירות וירקות.

לדברי מנכ''ל מועצת הדבש הרצל אבידור, בשנים האחרונות נמצאות דבורי הדבש בעולם בסכנה מתמדת ועל כולנו להבין את משמעות קיום הדבורה בחיינו: "תהליכי העיור המואצים שהשתלטו על שטחי ריאות ירוקות ופרדסים, צמצמו משמעותית את אזורי המרעה הצופני, אשר מהווים מקור מזון לדבורי הדבש. אנחנו פועלים בשיתוף גופים שונים במטרה לעודד שתילת עצי צוף ושיחים צופניים עבור הדבורים ברחבי הארץ. המערכת האקולוגית כפי שאנו מכירים אותה כיום מתאפשרת בזכות המעופפת הצהובה והקטנה. דבורת הדבש משמשת כמאביקה מרכזית בטבע והינה המאביקה הבלעדית בחקלאות. מבלי משים לב, הנוף הירוק המלווה את שגרת חיינו והטעמים הטריים האהובים עלינו במטבח חבים רבות לדבורת הדבש, ללא האבקת הגידולים החקלאיים באמצעות דבורת הדבש יפגע ענף החקלאות" אומר אבידור.

בכנס יתקיימו דיונים והרצאות מקצועיות בנושא הקריטי של שימור ענף הדבורים ופעילות האבקת הדבורים בתנאי החיים הבעייתיים הגורמים להרס שטחי המרעה ומקורות המזון הצופניים לדבורים. ד"ר ארנון דג מהמינהל המחקר החקלאי ירצה  בנושא גידול דבורים בניו-זילנד, לאחר שהות ארוכה בארץ זו, רעות ניסקה שיצר מהמכון לחקר דבורים ע"ש טריווקס בפקולטה לחקלאות-רחובות ומו"פ (מחקר ופיתוח) צפון תבחן את נושא האבקה והפרייה בשסק, שלומי זרחין מהמכון לחקר דבורים ע"ש טריווקס בפקולטה לחקלאות-רחובות יעסוק במחקרו ביכולתן של המשחרות בדבורת הדבש להבחין בין אבקות פרחים לפי תכולות מסוימות. כמו כן, תתקיים הרצאה מפי חיים אפרת - ממ"ר בכיר לגידול דבורים.

במהלך הכנס יוענק מגן "יקיר ענף הדבורים" בישראל לנעמן דג, דבוראי ותיק ממושב לכיש, שגם כיום בגיל 75 ממשיך לגדל באהבה גדולה את הדבורים, קם מדי בוקר לובש את האוברול ויוצא לכוורות. דג, חברו הטוב של זוריק לב ז"ל, הגה ויזם את רעיון קיומו של הכנס עם נפילת חברו במלחמת יום הכיפורים, וממשיך את דרכו בקידום ההבנה וההכרה בחשיבות הקריטית של דבורים בהאבקת גידולים חקלאיים. דג יקבל את אות המגן על הישגיו בתחום גידול הדבורים בישראל.

אתר מועצת הדבש - www.honey.org.il