הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נזקי ''עמוד ענן'': מחיר העגבניה זינק ב-300% וצפוי עוד לעלות


פרט לעגבניות, שמחיריהן צפויים עוד להתייקר, גם יבולי הפלפל, הצנונית, תפוחי האדמה והמלפפון נפגעו כתוצאה מפגיעת רקטות וממזיקים, בעיקר וירוסים, לאחר שלא ניתן היה להיכנס לשטחים הסמוכים לגבול

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-11-2012


ימים ספורים לאחר המבצע בעזה, כבר ניכרות בשווקים תוצאותיו המידיות על מחירי התוצרת החקלאית. המחיר הסיטונאי של עגבניות החממה זינק הבוקר (א') ל-6 שקלים לק''ג לעומת 2 שקלים לפני שבוע - עלייה של 300%.

נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, אומר כי חלק מהיבול בדרום הושמד מפגיעת רקטות וחלק אחר מפגיעת מזיקים, בעיקר וירוסים, לאחר שלא ניתן היה להיכנס לשטחים הסמוכים לגבול ולטפל ביבולים בזמן. חלק נוסף מהיבול נפגע מהבשלת יתר מאחר שלא נקטף במועדו.

הנזק המידי בא לידי ביטוי בעגבניות, מאחר שהישובים באזור הדרום וביחוד בחבל אשכול מספקים כ-70% מהעגבניות בארץ, אזור שבו תנאי האקלים המיוחדים כמו חום ויובש מתאימים ביותר לגידולן. בעקבות ההתייקרות הסיטונאית, צפוי מחיר העגבניות לצרכן לעלות בימים הקרובים בשיעור חד, כך מעריכים היום בהתאחדות האיכרים.

לדברי אמיתי, יתכן שהפסקת האש תביא עמה פעולות נרחבות של חקלאי הדרום אשר יוכלו לנצל את הקרקע הסמוכה לקו הגבול להגדלת היבול, דבר העשוי להשפיע בעתיד על הורדת מחירים במוצר החקלאי שמקורם בדרום. אולם יחד עם זאת יש לזכור שכרגע הנזק אשר נגרם לחקלאי הדרום יגולגל באופן עקיף על כיסי הצרכנים בארץ. אלו ייאלצו לשלם יותר בשל הפגיעה בגידולים בדרום, בעיקר בפלפל, צנונית, עצי פרי, תפוחי אדמה ומלפפונים. זאת בנוסף לפגיעה בייצוא לחו"ל עקב מחסור בירקות ופירות אלו.