הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חייבים לשמור על המגזר ההתיישבותי


מהפכת התרבות נתנה את ביטויה לא רק ברוסיה ובסין, אלא גם אצלנו בישראל, כאן נולד המעמד ''יושבי בתי הקפה'', שם חדש למלומדים הסינים, אם תרצו. מבט חטוף על מאזן אספקת המזון שאותו מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מגלה תופעה מעניינת. שיעור ניכר מתוצרת המזון שלנו מיובאת. איך זה קשור?

אורנית רז *  27-11-2012



מבלי שתצטרכו לצאת מהפוך- סל תוצרת אורגנית טריה, משלוח היישר מגינות ירק אורגניות מפוקחות. בדקנו למענכם משלוחים היישר מהשטחים האורגנים מהדרום ועד לצפון: אמנון עוזיהו מ"עין הבשור" (דרום), איתן קושינסקי מכפר טרומן (שפלה), דנה וקובי שטיין, מ"בית יהושוע" (שרון), רונית ויואל בלומנברג מ"עופר"(מישור החוף הצפוני), למה זה כדאי וכמה זה עולה?

למה זה טוב? משלוחים סל ירקות עם ערך מוסף

המוצרים הם אמנם ירקות ופירות אורגנים. אבל לא רק! מאחרי כל אחד מהמשלוחים מסתתר סיפור. מדובר במגדלים שרואים בעסק שלהם עניין חברתי ולא רק עסקי. בכל אחד מהמקומות שבחרנו העבודה מתבססת על עובדים ישראלים. מרבית הפריטים שמופיעים בסל הם תוצרת עצמית של המגדלים עצמם, ולא מגיעים דרך משווקים, כולם מלווים ע"י מדריך אורגני מומחה לאורך כל תהליך הייצור וכולם מפוקחים בהתאם לחוק הישראלי.

אז כמה זה עולה?

השוונו בשבילכם סל ירקות אורגני מהדרום לצפון. מה כללנו בסל? 1 ק"ג של: עגבניות, מלפפונים, פלפל, גזר, תפוי אדמה, בצל, פרי הדר, צרור ירוק,1 סלרי, חסה. במחיר הסופי כללנו גם את מחיר המשלוח. סלי הירקות האורגנים המפוקחים נעים השבוע בין 82 ₪ לסל הזול ביותר שמצאנו, עד ל-111 ₪ היקר ביותר. המחירים, כאמור כוללים משלוח היישר אילכם הביתה.

מה עוד?

נציין כי ניתן למצוא מגדלים שפועלים בשיטה אחרת ושולחות "סלים אורגנים" המכונים "סלי הפתעות"- שמורכבים ממגוון של תוצרת עונתית שקיימת להם במשק. חוות מפוקחת כזו היא חוות חוביזה . אופציה נוספת היא אצל איריס בן צבי, בכפר יהושע. אם בא לכם להתפנק בחליטות תה או עשבי מרפא אורגני, אפשר להזמין ישירות ממשק על-עלים  בציפורי. למידע נוסף על נקודות מכירה אורגניות מפוקחות, שניתן להגיע אליהן ולקנות באופן ישיר ניתן להתעדכן באתר האינטרנט של הארגון לחקלאות אורגנית.

זהירות רמאים

הרעיון של משלוחים של תוצרת טריה הולך ותופס תאוצה ולצערנו יש לא מעט ש"תופסים על זה טרמפ". משווקים לא מוכרים מקימים אתרי אינטרנט יפים עם תמונות מזמינות, ומבטיחים כל מני הבטחות. שימו לב, בפועל, מדובר לרוב בסוחרים, ולא בחקלאים.

איך מזהים?

בקשו לראות תעודת פיקוח עם תאריך רלוונטי. בתעודה חייב להופיע פרוט המוצרים בפיקוח. חפשו את סמל "טוב השדה" המעיד כי המגדל חבר בארגון לחקלאות אורגנית ומלווה ע"י מדריך מומחה. www.organic-israel.org.il
והכי חשוב- דאגו להכיר אישית את המגדל. אז נכון שעכשיו קצת קר, ולא בא לצאת מהבית ויש תרוץ טוב לעשות משלוחים. אבל אחרי שתפשירו, היינו ממליצים בחום להגיע לבקר בגינת הירק ולערוך הכרות אישית עם בעלי המקום. בדיוק כמו שחשוב לנו להכיר את המורה של ילדנו כך חשוב להכיר את זה שאחראי לייצור המזון שלנו ושל ילדנו. זה יגביר את רמת האמון שלכם, יעלה את המחויבות של החקלאי ולא פחות חשוב, זה יהיה לכם כייף ומעניין.

תודה לעדי אבן חן מבאר טוביה שעזרה בהכנת הכתבה.

אזור

דרום

שפלה

שרון

מישור החוף הצפוני

מוצר/מגדל

משפחת עוזיהו
טבע הבשור

איתן קושיצקי
פניני טבע

דנה וקובי שטיין
"שדה ירוק"

רונית ויואל בלומנברג
משק הר פרחים

עגבניה

7.5

10

11

8

מלפפון

9.5

8

12

8

פלפל

8.5

12

12

9

גזר

8.5

12

11

8

תפו"א

9.5

12

9

8

בצל

9.5

12

11

8

חסה

5

7

5

4

צרור ירוק

5

6.5

5

3

סלרי

7

8

6

5

פרי עונתי

8.5

8

4

6

משלוח

25

15

25

15

סה"כ מחיר

103.5

110.5

111

82

אתר אינטרנט

אתר

אתר

אתר

אתר