הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ביקב דלתון הותקנה המערכת הראשונה בארץ לטיפול בשפכים


בשיתוף פעולה ראשון וייחודי בארץ, התקין יקב דלתון מערכת אקולוגית חדשה שמטפלת בשפכים הנותרים בתהליך הפקת היין או השמן.

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-11-2012



מערכת טיהור שפכים ביקב דלתון, צילום: אלכס הרוני

בתהליך ייצור היין מעורבים תהליכים של סחיטת הענבים, תסיסה והצללה, שימור בחביות ועוד, אך גם לא מעט חומרים ושפכים שנלווים אליו, ומהווים ברוב המקרים עומס אורגני ומפגע אקולוגי סביבתי. הטיפול שקיים היום בשפכים הינו יקר ומסורבל, ודורש את איסופם והעברתם לאתר טיהור מיוחד.

יקב דלתון ממשיך במסורת האקולוגית והירוקה, ובימים אלו ממש בחר להיות מהחלוצים של פרויקט מכוון למציאת פתרון לשפכים הנותרים בתהליך הפקת היין ביקב או השמן בבית הבד. בעזרת מערכת אותה פיתח פרופ' אורי מר-חיים, יאספו מי השפכים ביקב באמצעות מערכת אינטגרטיבית ניידת, דרכה ניתן יהיה לטהר אותם באתר עצמו ולהשתמש בהם להשקיה, או לחילופין - כאלטרנטיבה לכל מקום בו קיים בזבוז במים.

הפרויקט מהווה חלק מהחזון של יקב דלתון ששם דגש על שמירה אקולוגית ופועל כל העת למנוע פגיעה בסביבה. ביקב ראו במערכת זו הזדמנות לשיתוף פעולה עם הניסוי של פרופ' מר-חיים וחברת "פלג-הגליל" אשר מפעילה את הפרויקט במשותף עם חוקרי מיג"ל וחוקרים מפאטראס (יוון) וממורסיה (ספרד).

בעונת בציר הענבים, מערכת הטיפול בשפכים תגיע ליקבים ותאסוף מהם את הפסולת, במקום שהפסולת תישלח מהיקב למתקני המכון לטיהור שפכים. בתוך המערכת הניידת נמצאת תרבית של חיידקים שגורמת לטיהור המים באופן מהיר, ומצמצמת את הביקוש לחמצן ביולוגי לשפכים, מעשרות אלפים למאה. המערכת מיועדת לנסיעה בין יקבים, על מנת לספק להם טיהור אקולוגי בזמנים נחוצים מאוד.

יקב דלתון משקיע משאבים רבים בהפיכתו ליקב "ירוק" - לוחות פוטו וולטאיים המותקנים על גג היקב, מספקים אנרגיה סולארית לכל פעילותו ועודפיה מועברים לשימוש חברת החשמל. היקב גם מקפיד על שימוש בהדברה ביולוגית וחומרים ידידותיים לסביבה.

יקב "דלתון" נוסד ב-1995, כיקב בבעלות משפחתית מראשוני היקבים אשר קמו באזור מרום הגליל הידוע בנופו הציורי ובאדמתו הפורייה. טרואר ובית הגידול המקומי מספק את המיקום הטוב ביותר בישראל לגידול גפנים. יקב דלתון הנו יקב מודרני, המייצר ב-85,000 ארגזי יין בשנה, עם מגוון יינות כגון: קברנה, מרלו, שיראז, שרדונה, ויונייה וסוביניון בלאן. סדרות היקב הן- סדרת כנען, סדרת דלתון D, סדרת עלמה וסדרת הרזרב. כמו כן, היקב מייצר גם יינות עונתיים ויינות מיוחדים: סינגל ויניארד, פטיט סירה, זינפנדל, בלנדים ועוד.