הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר התמ''ת חתם על תקן חדש לשמן זית


מהלך זה הוא צעד נוסף במסגרת מימוש המלצות הצוות שמונה על ידי השר שמחון ושרת החקלאות אורית נוקד, לתמיכה בענף שמן הזית הישראלי. משרד התמ''ת באמצעות מטה כחול לבן ישתתף במאמצי השיווק של השמן המקומי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-12-2012


שר התמ"ת שלום שמחון חתם על תקן חדש לשמן זית, שיחליף את התקן הקיים משנת 1989, יגדיל את השקיפות לצרכן בכל הנוגע לטיבו ואיכותו של שמן הזית ויבטיח כי מדובר במוצר בריא. לדברי השר שמחון התקן החדש מביא בשורה לצרכני שמן הזית במיוחד בשל העובדה כי מדובר במוצר בריא הנדרש בכל בית.

מהלך זה הוא צעד נוסף במסגרת מימוש המלצות הצוות שמונה על ידי השר שמחון ושרת החקלאות, אורית נוקד, לתמיכה בענף שמן הזית הישראלי. במסגרת זו משרד התמ"ת באמצעות מטה כחול לבן ישתתף במאמצי השיווק של השמן המקומי.

התקן החדש קובע כי חל איסור על ציון "בטעם שמן זית" על תערובת שמנים המכילה גם שמן זית כדי למנוע הטעיה. במסגרת זו עודכנו קני-המידה לטוהר, הוספו קני מידה לאיכות, נקבעו ערכים מרביים למזהמים כגון: מתכות כבדות ושאריות חומרי הדברה ונקבע כי שמן שאינו מפרי עץ הזית בלבד, אין לכנותו בשם הכולל את המילים "שמן זית" או "בטעם זית".

נושא מרכזי הנכלל בתקן החדש הוא הבטחת מרכיבי הבריאות במוצר. קני המידה לאיכות השמן, כולל טוהר ותכולת שאריות מתכות כבדות וחומרי הדברה נוסחו כך שיתעדכנו כל פעם שיתעדכנו הערכים בקודקס אלימנטריוס (של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם ושל ארגון המזון העולמי) או של ארגון הזית הבינלאומי (IOC). עד כה צויינו גבולות וערכים קבועים שהתיישנו עם הזמן. השינוי הזה בתקן עוזר לשמור על בריאות צרכן שמן הזית.

נושא חשוב נוסף שהוגדר בתקן נועד למנוע רמאויות. התקן החדש מחייב סימון ארץ הייצור על המיכל, שנועד למנוע תופעה של ייבוא שמן נחות מארצות הים, ערבובו עם שמן מקומי ושיווקו כשמן מקומי. על אף העובדה שהשמן הזר לרוב היה באיכות נמוכה מהשמן המיוצר בישראל לא היתה דרך לגלות את המקור. התקן החדש הקובע סימון ארצות המקור של השמנים בתערובת, יאפשר לברר מה חלקו של השמן תוצרת הארץ במיכל. לעניין זה השפעה גם על מחירו של השמן. מאחר שמחיר השמן המקומי יקר משמעותית מחלק מהשמנים המיוצרים ביוון, איטליה וארצות אחרות, שנתמכים ע"י ממשלות הארצות האלה, ניתן היה לערבב את השמן המקומי היקר עם שמן מיובא זול, לסמן על המיכל את מקור השמן כישראל ולדרוש מחיר גבוה בהרבה משאיכות התערובת מצדיקה.