הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דו''ח משרד הבריאות: ניתוח הסיכון משאריות חומרי הדברה במזון בישראל


דו''ח שאריות של ניטור חומרי הדברה במזון בישראל שמפרסם היום משרד הבריאות מצביע על כך שקיימת חשיפה אפשרית לחומרים הנמצאים בשימוש בחקלאות, אך בהערכה כמותית של הסיכון האפשרי, נמצא כי מדובר בסיכון מינימאלי, אם בכלל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-12-2012


משרד הבריאות מפרסם היום (ה') דו"ח עדכני לגבי חשיפה אפשרית לחומרי הדברה, וניתוח הסיכון האפשרי הכרוך בחשיפה זו. ממצאי העבודה שבוצעה בשירות המזון של משרד הבריאות מצביעים על כך שקיימת חשיפה אפשרית לחומרי הדברה הנמצאים בשימוש בחקלאות, אך בהערכה כמותית של הסיכון האפשרי, נמצא כי מדובר בסיכון מינימאלי, אם בכלל.

הדו"ח מבוסס על הערכת חשיפה תיאורטית, נתונים שנאספו בפועל על ידי משרד הבריאות ומשרד החקלאות, ותיקוף רמת הסיכון בהתאם.

מהניתוח התיאורטי עולה כי הצריכה היומית המוערכת נמוכה מהצריכה המקסימאלית המותרת, ולכן ההערכה כי הסיבות לסיכון נמוכה מאוד.  ניתוח על בסיס ממצאי ניטור: ב- 56.7% מהדוגמאות התגלו שאריות חומרי הדברה. ב- 11.24% מהדוגמאות נמצאו שאריות חומרי הדברה מעל המותר.  שאריות חומרי ההדברה שנמצאו בדוגמאות היו מ- 133 חומרים פעילים.

לכל 133 החומרים שנמצאו שאריות שלהם במזון חושב מקסימום לאומי של אומדן צריכה יומי של חומר הדברה. מהבדיקה עולה כי לרוב המכריע של החומרים ניתן לשלול סיכון בריאותי. בגישה מחמירה, הלוקחת בחשבון צריכה מקסימאלית לא ניתן לשלול סיכון ל-7 חומרים שעדיין נמצאים בשימוש. הניתוח נעשה בגישה מחמירה שלא לוקחת בחשבון את העובדה שבחלק מהמקרים המזון מעובד באמצעות בישול או קילוף ואז החשיפה יורדת.

יש להדגיש כי אפיון הסיכון בעבודה זו מבוסס על הערכת צריכה מירבית של שאריות חומרי הדברה במזון, תוך התייחסות לדיאטה שיווקית שאינה מדויקת וכן לנתונים של שאריות שנמצאו במוצר גולמי ולא על שאריות שנצרכות בחלק מהמקרים ממזון מעובד, כמו לאחר בישול או קילוף, בו השארית יכולה להיות נמוכה יותר.

ממשרד הבריאות נמסר כי המשרד ממשיך להוביל ולקדם את הצמצום וההפסקה של שימוש בחומרי הדברה בעלי סיכון פוטנציאלי לבריאות הציבור, פעילות שנושאת פרי ומביאה לכך שהשימוש בחלק מהחומרים כבר הופסק, ואילו השאר יופסקו במהלך 2013. משרד הבריאות ימשיך לבצע מעקב אחר השפעות הצמצום וביטול השימוש החקלאי של תכשירים אלו על חשיפת הציבור לחומרים אלו, באמצעות המשך בדיקות שאריות חומרי הדברה בתוצרת החקלאית, הערכת חשיפה והשוואה למצב הנוכחי.

לדו''ח המלא לחצו כאן