הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרס לסדרה ''הקיבוץ'' - פרויקט התעודה של השנה


הסדרה המספרת את תולדות התנועה הקיבוצית, שודרה בערוץ הראשון ובערוץ 8 של הוט, וזכתה לתגובות רבות. הפרס בסך 418 אלף שקלים הוענק לחברת ההפקה 'יולי אוגוסט' וליוצרי הסדרה ענת זלצר ומודי בר-און, ע''י רשות השידור והמועצה הישראלית לקולנוע

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-12-2012


בטקס פרסי פורום היוצרים הדוקומנטריים, שנערך בתחילת החודש, זכתה הסדרה "הקיבוץ" בפרס בקטגוריית פרויקט התעודה הטלוויזיוני של השנה. הפרס בסך 418 אלף שקלים הוענק לחברת ההפקה "יולי אוגוסט" וליוצרי הסדרה ענת זלצר ומודי בר-און ע''י רשות השידור והמועצה הישראלית לקולנוע.

עם תום חגיגות המאה לתנועה הקיבוצית החליטו ענת זלצר ומודי בראון לחזור אל ההיסטוריה הסוערת והמסעירה של הפרוייקט הנועז והמקורי ביותר שהציונות הנפיקה, המעבדה הרעיונית והאנושית שבמיטבה, היתה עמוד האש שלפני  המחנה הישראלי.  לכאורה סיפורו של הקיבוץ הוא סיפור של חלום ושיברו, אבל הפוטנציאל של השבר היה חלק מהותי מהחלום  עצמו. המתח המובנה בין הדבקות ברעיון לבין הצרכים של המקום היה שם תמיד, ממש כמו הקונפליקט בין המשפחה הגרעינית לקהילה הקולקטיבית, ממש כמו הפער שילך ויתרחב בין ערכיו של הקיבוץ לבין הערכים המשתנים של העולם שבחוץ.  אבל אם החלום הקיבוצי היה בעצם מציאות חיים קשה ותובענית, השבר הוא אולי פתח לצמיחה חדשה ולחלומות חדשים.

הסדרה שהקיפה בארבעה פרקים את תולדות התנועה הקיבוצית, שודרה בערוץ הראשון ובערוץ 8 של הוט, וזכתה לתגובות רבות. העבודה על פרקי הסדרה החלה עם ראשית אירועי "מאה שנות קיבוץ". התנועה הקיבוצית שכרה את מודי בר און וענת זלצר, צמד דוקומנטריים מוכר ומוערך, שבאמתחתם סדרות קודמות, ביניהן ''הכל אנשים'' על תולדות הציונות, זאת במטרה ליצור עמם אפוס רחב-יריעה על תולדות הקיבוץ ומאז ועד היום.

הצילומים התרחשו במהלך שנה שלמה בעשרות קיבוצים, בימי קיץ וחורף ולאורך כל שעות היממה, תוך התמקדות בסיפורם של עשרות קיבוצים ומרואיינים רבים. ארבעת פרקי הסידרה עקבו אחר התפתחות הסיפור הקיבוצי, מהתקופה ההרואית של הקמת הקיבוצים הראשונים, דרך בניין המדינה וביסוסה, סיפורם של המייסדים וממשיכיהם, המשברים, והצגת התמורות שחלו ברעיון הקיבוץ לאורך השנים.