הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הכלכלה אישרה את תקנות מכסות הביצים לשנת 2013


ועדת המכסות תמשיך להקצות ליישובי הצפון את יתרת המכסות שלא נוצלו מ-2011. האישור הסופי יינתן למשרד החקלאות רק ביום רביעי הבא, לאחר שהיו''ר שאמה-הכהן הודיע כי הוא מבקש לבחון את ההסכמות וההחלטות שהושגו בדיון במשך פרק זמן של שבוע ימים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-12-2012


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום את תקנות המועצה לענף הלול בדבר מכסות לייצור ביצים לשנת 2013, שהגיש משרד החקלאות. מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, הסביר כי התקנות כמעט זהות לתקנות שאושרו בשנה שעברה. לפי התקנות, כמות הביצים שייצרו המגדלים ב-2013 תהייה זהה לכמות ב-2012 ותעמוד על 1.908 מיליארד ביצים.

משרד החקלאות ביקש להכניס שני שינויים בתקנות, אך המנכ"ל ישי הבהיר כי הוא אינו מעוניין במחלוקת עם המגדלים. אחד השינויים שלא היו במחלוקת נועד לאפשר למגדלים שבשנים קודמות לא קיבלו תוספת מכסה רוחבית, בגלל שהיו בתת ביצוע של המכסה (ייצרו פחות מ-92% ממכסתם) לקבל את התוספת גם אם ייצרו ב-2010-2011 למעלה מ-90% ממכסתם.

שינוי נוסף נועד למנוע גידול מטילות של בעלי מכסות שונים בלול אחד. אולם כדי למנוע פגיעה ביצרנים שכבר עברו לגידול משותף, משרד החקלאות מבקש לאפשר מעבר בין לולים גדולים (המכילים למעלה מ-20 אלף מטילות) ובלבד שהמעבר לא יביא לגידול בלתי סביר של הלול אליו עברו של יותר מ-5%. באשר לתקנה זו טענו נציגי המגדלים במשק המשפחתי כי מדובר בסעיף שעלול להכניס את הרפורמה בדלת האחורית ודרשו כי ייכתב במפורש בתקנות שלא ניתן להקים לולים חדשים. מנגד, עו"ד גלעד וקסלמן המייצג את שלמה סויסה טען כי התקנה תפגע בלולים הגדולים שמאבדים מגדלים. הצדדים הגיעו לבסוף להסכמה שתאפשר מעבר בין לולים כפי שהציע משרד החקלאות, אך לא תאפשר הקמת לולים חדשים או הרחבת הגידול המשותף.

מגדלים ממושבי קו העימות בצפון, אביבים, זרעית, מרגליות ונטועה, שזכו ב-2010 להעדפה וקיבלו מכסה לייצור 10 מיליון ביצים חדשות, טענו כי עד כה נוצלה רק 70% מהמסה וביקשו ארכה לנצל את היתרה. היו"ר שאמה-הכהן קבע כי כשם שהוועדה אפשרה להם בשנה שעברה למצות את זכותם לנצל את המכסה היא תאפשר זאת גם השנה - למגדלים שכבר הגישו בקשות שנמצאות בהליכי בדיקה ואישור.

בתום הדיון הודיע היו"ר כי הוא מבקש לבחון את ההסכמות וההחלטות שהושגו בדיון במשך פרק זמן נוסף של שבוע. הוא ציין כי במהלך השבוע יבחן האם התקנות לא פוגעות במגדלים ואמר כי האישור הסופי לתקנות יינתן למשרד החקלאות רק ביום רביעי הבא.