הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קרטל מדי המים: נגזרו 5 חודשי שרות על מנכ''לית חברת מד תקין


במסגרת הסדר הטיעון ועל פי כתב האישום המתוקן, הודתה מנכ''לית החברה לשעבר שלומית אור, כי היתה צד לקרטל בשנת 2004, במסגרתו הסכימו החברות ארם, מדי ורד, רימונים ומד תקין ונושאי משרה בהן כי הן לא יתחרו זו בזו במשך שנתיים. בנוסף, הודתה אור כי החברות הסכימו ביניהן להעלות את מחיר מדי המים ולהעניש כל חברה שתחרוג מההסכמות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-12-2012


בית המשפט המחוזי בי-ם בראשות השופט עודד שחם, אישר היום (ה') את הסדר הטיעון אליו הגיעה רשות ההגבלים העסקיים עם חברת מד תקין ושלומית אור, מנכ"לית החברה לשעבר, וגזר על המנהלת עונש של חמישה חודשי עבודות שירות, קנס של 45,000 שקל ומאסר על תנאי. על החברה גזר בית המשפט קנס של 300,000 שקל.

זהו גזר הדין השני שניתן במסגרת התיק, לאחר שבאמצע חודש נובמבר האחרון גזר בית המשפט עונש של 100 יום עבודות שירות וקנס של 30 אלף שקל על מי שהחליף את אור בתפקידה, בני בר יהודה, והורשע בתיאום מכרז של עירית באר שבע בשנת 2007.

הרקע לאישומים הוא שוק מדי המים המורכב משני ענפים, האחד הוא השוק הראשוני במסגרתו נמכרים מדי מים חדשים, לרשויות ולגורמים שונים, והשוק השני הוא הענף המשני, שבו פועלות חברות שעוסקות בתחום השיפוץ וההסרה של מדי המים. החברות העיקריות שפעלו בשוק המשני בתקופת האישומים היו מד תקין בקרת מים, חברת ארם, חברת מדי ורד ורימונים. בהתאם לכללי מדידת מין (מדי מים, תשמ"ח 1988) הרשויות המקומיות מחוייבות לערוך בדיקה וכיול של המדים הביתיים אחת לחמש שנים, ובדיקה וכיול אחת לשנתיים. במסגרת הבדיקות והכיולים התקופתיים, בוחרות הרשויות המקומיות האם לרכוש מדי מים חדשים, ואז הן פונות בבקשה להצעת מחיר, או במכרז כלפי השוק הראשוני של מדי המים, או שהרשויות בוחרות לשפץ או להסב את מדי המים, ואז המכרז או הבקשה להצעות מחיר, מופנות כלפי הגורמים של השוק המשני.

חלקם של הנאשמים שנגזר דינם הוא מהקטנים בפרשה. במסגרת הסדר הטיעון ועל פי כתב האישום המתוקן, הודתה אור כי היא הייתה צד לקרטל בנסיבות מחמירות בשנת 2004, במסגרתו הסכימו החברות ארם, מדי ורד, רימונים ומד תקין ונושאי משרה בהן כי הן לא יתחרו זו בזו במשך שנתיים. בנוסף, הודתה אור כי החברות הסכימו ביניהן להעלות את מחיר מדי המים ולהעניש כל חברה שתחרוג מההסכמות. החברות הגיעו להסדר במסגרת פגישה שקיימו נושאי משרה בכירים שלהן במשרדי חברת מדי ורד.

עקב תחכומו של הקרטל והעובדה שהצדדים לקרטל החזיקו בכ-90% משוק השיפוצים וההסבות של מדי המים הורשעו אור ומד תקין בעבירה של הסדר כובל בנסיבות מחמירות. הקרטל נחשף במסגרת חקירה של רשות ההגבלים העסקיים שהחלה בשנת 2009, עם מעצרם של נושאי משרה בכירים בחברות ארד, ארם ומדי ורד. בדצמבר 2011 הגישה רשות ההגבלים כתב אישום נגד החברות ונושאי המשרה, שמואשמים כי תיאמו כ-20 מכרזים שנערכו על ידי רשויות מקומיות ותאגידי מים.

להכרעת הדין לחצו כאן