הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחנכו ניידות הדרכה חדשות לבטיחות בחקלאות


המוסד לבטיחות ולגיהות, יחד עם קרן 'מנוף' של המוסד לביטוח לאומי ומשרד התמ''ת, חנכו אתמול ניידות הדרכה חדשות לבטיחות בתחום החקלאות. בכל שנה מדווחות כ-350 תאונות עבודה בענף החקלאות, החמורות שבהן מתרחשות כתוצאה מנפילה מגובה, פגיעה ממיכון חקלאי, עבודה עם בעלי חיים ושימוש בחומרי הדברה שונים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-12-2012



מימין: סמנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות ישראל שרייבמן; אבשלום (אבו) וילן,
השר שלום שמחון; השרה אורית נוקד; מנכ''ל המוסד לבטיחות ולגיהות דניאל חדד;
מנכ''ל המוסד לביטוח לאומי פרופ' שלמה מור-יוסף


המוסד לבטיחות ולגיהות, יחד עם קרן "מנוף" של המוסד לביטוח לאומי ומשרד התמ"ת, חנכו אתמול (ב') ניידות הדרכה חדשות לבטיחות בתחום החקלאות, בטקס חגיגי בהשתתפות שר התמ"ת שלום שמחון, שרת החקלאות אורית נוקד, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי הפרופ' שלמה מור יוסף, ומנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות דניאל חדד.

לדברי מנכ''ל המוסד לבטיחות ולגיהות דניאל חדד, בכל שנה מדווחות בין 300 ל-400 תאונות עבודה בענף החקלאות, החמורות שבהן מתרחשות כתוצאה מנפילה מגובה, פגיעה מטרקטורים וממכונות חקלאיות, עבודה עם בעלי חיים ושימוש בחומרי הדברה שונים, שחלקם רעילים ומסוכנים לשימוש. חדד מעריך כי יש עוד תאונות רבות שאינן מדווחות.

ענף החקלאות הוא אחד מענפי התעשייה המובילים בישראל. כדי להתמודד עם בעיות הבטיחות ותאונות העבודה הנפוצות בענף בו עובדים פועלים מארצות רבות, החליטו במוסד לבטיחות ולגיהות ליצור ניידות הדרכה מיוחדות ייעודיות לתחום החקלאות, העוסקות בנושאים כמו רפתות, לולים, מטעים, גידולי שדה וחממות. פרויקט ניידות ההדרכה הנו הראשון מסוגו בעולם, וצפוי לשמש מודל להדרכת בטיחות בחקלאות גם במדינות אחרות.

הניידת מאפשרת לשלושה משתתפים בליווי מדריך לעבור בו זמנית את ההדרכה בצורה בהירה ומובנת למפעיל באמצעות הפעלת מסכי מגע. המדריך מאפשר לקבוצת המודרכת להעלות נושאים, לחזור על נושאים שונים, ולהתייחס למצגת. בנוסף למצגות ישנה בנידת תצוגה של אמצעי מיגון אישיים הנדרשים לעבודה בחקלאות כמו: הגנה על השמיעה, הגנה על העיניים, הגנה מפני נפילות בגובה, ואמצעי מיגון שונים. ההדרכה מועברת בשפות עברית, ערבית ותאית. הפעלת הניידת כבר נבחנה בשטח והיא זוכה להצלחה ולביקוש רב

על פי חוק, עובדים בתחומי תעשיה שונים, כולל חקלאות, חייבים לעבור הדרכת בטיחות אחת לשנה, וכיתות ההדרכה הניידות מאפשרות זאת. "השאיפה שלנו היא להגיע לכ-1000 משקים חקלאיים בשנה, ולהעביר הדרכות לכ-10,000 עובדים, במטרה לממש חזון של אפס נפגעים", אמר דני חדד, מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות.

שר התמ"ת שלום שמחון הפתיע את משתתפי הטקס כאשר סיפר כי קיבל אישור מיוחד ממשרד האוצר למענק בסך מיליון שקלים עבור המוסד לבטיחות ולגיהות. "השקעה בהדרכת בטיחות בחקלאות משמעה שפחות נפגעים, בעיקר עובדים זרים, יקבלו מענקים מביטוח לאומי. כל השקעה של שקל בבטיחות היא רווח נקי למוסד לביטוח לאומי", ציין השר שמחון והוסיף כי יש להפוך את השירות הציבורי בישראל לאחד מהמתקדמים בעולם.

שרת החקלאות אורית נוקד אמרה כי פעילות ההדרכה ההיקפית לבטיחות שעורך המוסד לבטיחות ולגיהות, הכולל הדרכות ניידות בטיחות בשטח כמו גם קורסי בטיחות במפעלים, יכול להשפיע ולהעלות את דירוג ישראל ב-OECD.

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי הפרופ' שלמה מור-יוסף, שהשתתף גם הוא בטקס ההשקה, אמר כי "אילו בדיוק סוג הפעילויות שהמוסד לביטוח לאומי מעורב בהן ואף אחד לא יודע על זה". פרופ' מור-יוסף הוסיף כי כמי שמגיע מעולם הרפואה, הוא יודע כי רפואה מונעת היא יותר אפקטיבית מאשר רפואה דחופה.