הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תערוכה חדשה: מהעבר אל העתיד - אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


התערוכה מהווה את שיאו של פרויקט הקמת מאגר דיגיטלי של תמונות האוניברסיטה, הממחישות את התהליך המרשים בהתפתחותה, שבמשך שנות דור אחד בלבד הצמיח באדמת הנגב את נווה המדבר הייחודי שאנו מכירים היום - מרכז של ידע ומחקר מובילים, הוראה מתקדמת ועשייה חברתית וקהילתית רחבה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-12-2012



טד קנדי, צילום: אוניברסיטת בן גוריון

תערוכת צילומי הארכיון ''מהעבר אל העתיד - אוניברסיטת בן-גוריון בנגב'' נפתחה השבוע במרכז המבקרים ע"ש ג'ורג' שרוט בקמפוס בבאר שבע. התערוכה מהווה את שיאו של פרויקט הקמת מאגר דיגיטלי של תמונות האוניברסיטה, במהלכו נסרקו תמונות ופילם ישנים שאוחסנו עד כה במחסני האוניברסיטה והועברו כעת לפורמט דיגיטלי. מה שהחל בכוונה להכניס סדר בקבצי התמונות התפתח לפרויקט המשרת את האוניברסיטה לטווח הארוך ומאפשר גישה זמינה למאגר, יצירתיות ועצמאות לכל הזקוק להן.

איסוף התמונות הישנות שצולמו על-ידי צלמי האוניברסיטה לדורותיהם, סריקתן וקטלוגן במאגר מקוון מהווה הזדמנות פז להציגן בשנית ולהתרשם מהדרך הארוכה אותה עברה אוניברסיטת בן-גוריון בנגב מאז היווסדה.  התמונות המרתקות הן רק טעימה קטנה ממבחר התמונות במאגר. החל בצלומי הגבעות החשופות עליהן ניצב המבנה המשמש כיום את הספרייה המרכזית ע"ש זלמן ארן, דרך אירועים היסטוריים שהתרחשו בקמפוס, דוגמת החתימה הפורמאלית על הסכם השלום עם מצרים, וכלה בביקורם של אישים רמי מעלה ורמי דרג מרחבי העולם. התמונות מסמלות את אבני הדרך בהתפתחותה של האוניברסיטה ומשקפות את התהליך המרשים, אשר במשך שנות דור אחד בלבד הצמיח באדמת הנגב הצחיחה את נווה המדבר הייחודי שאנו מכירים היום - מרכז של ידע ומחקר מובילים, הוראה מתקדמת ועשייה חברתית וקהילתית רחבה.

תערוכת הצילומים איננה סוף מעשה, אלא הכרזה על הפיכתו של מאגר התמונות לגוף חי ומתחדש. המידע לגבי חלק מהתמונות המופיעות חסר: לעיתים זהות הצלם, המצולמים או האירוע אינם ידועים. המבקרים בתערוכה שיש בידיהם פרטים אודות התמונות מוזמנים לחלוק אותם עם הציבור, כדי להפוך את המאגר למקור בר-סמכא לתיעוד ההיסטוריה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

הקמת המאגר הדיגיטלי ושדרוג הטכנולוגיה והארכיונים המתקדמים והנגישים הם פרי עבודתו של צלם האוניברסיטה, דני מכליס. הפילמים והצילומים נסרקו על ידי חברת TOMAX scanning solutions. האמנים פרופ' חיים מאור שי צאודרר היו שותפים בהקמת התערוכה. התיעוד באוניברסיטת בן-גוריון בנגב עבר לטכנולוגיה דיגיטלית בשלהי שנת 2002, עובדה אשר השפיעה על מהות הצילום ועל דרך התיעוד. תערוכה זו מוקדשת לתמונות שלפני העידן הדיגיטלי, ולכן נעדרות מהתערוכה תמונות מהיסטוריית האוניברסיטה המאוחרת יותר. תהליך איסוף התמונות החל לקראת שנת ה-40 לאוניברסיטה, בשיתוף עם ארכיון טוביהו.

התערוכה תהיה פתוחה לציבור הרחב עד לתאריך 1.4.2013.