הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


30 מיליון פרחים שיועדו ליצוא לחג המולד נשארו בישראל


יום לאחר חג המולד מתברר שכ-15% מכמות הפרחים שיועדה ליצוא לאירופה נותרו בארץ בשל מחסור בעובדים לקטיף ולאריזה. מזכיר ארגון מגדלי הפרחים: ''החקלאים הישראלים אינם מצליחים לשמור על השווקים המסורתיים שלהם כשהממשלה אוזקת את ידיהם מאחורי גבם ושומרת באדיקות על מחסור כרוני בעובדים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-12-2012



הצילום באדיבות משרד החקלאות ופיתוח הכפר

מגדלי הפרחים הישראלים שהובילו עד לאחרונה את אספקת הפרחים לאירופה ממשיכים לאבד את מקומם בשווקים. לאחר שמדינות אפריקה - קניה ואתיופיה, כבשו נתחים נכבדים מהשוק, נכנסים לאירופה גם חקלאי קוסטה ריקה, שהסתפקו עד כה במכירות באמריקה, עם ענפי קישוט ירוקים שנחשבים למומחיות של המגדלים הישראלים.

מזכיר ארגון מגדלי הפרחים חיים חדד אומר שהחקלאים הישראלים אינם מצליחים לשמור על השווקים המסורתיים שלהם כשהממשלה אוזקת את ידיהם מאחורי גבם ושומרת באדיקות על מחסור כרוני בעובדים. ''על פי החלטת ממשלת נתניהו היו אמורים להיות כעת 25 אלף עובדים תאילנדים בחקלאות, אך בפועל יש 20 אלף בלבד. משרדי הממשלה לא מאפשרים לחקלאים להשלים את המכסה המגיעה להם בדין ובזכות. התוצאה היא שבעוד שמתחרותינו נהנות ממאגרי עובדים אינסופיים בעלות נמוכה, אנו נאלצים לפעול בלי חלק מהעובדים ועם תשלומי מיסים מיותרים ומנופחים על אלו שכן עובדים'' אומר חדד.

המחסור בעובדים פוגע בעיקר בתקופות השיא שבהן הביקוש לפרחים מרקיע שחקים ויש צורך במאמץ מרוכז. עם סיום חג המולד מתברר שכ-15% מכמות הפרחים שיועדה ליצוא לאירופה (30 מיליון מתוך 200 מיליון פרחים) נותרו בארץ כיוון שלא היו די עובדים לקטיף ולאריזה. לדברי חדד, החקלאים יאלצו כעת לשלוח אותם בתקופת השפל ולקבל מחירים נמוכים יותר, שיפגעו בהכנסותיהם.

''זה אבסורד שבתקופה שבה אנו מתבשרים על ירידה בהכנסות המדינה וגרעון עצום שיגרמו לגזירות על הציבור, ראש הממשלה, השרים והפקידות פוגעים באופן מכוון במגזר יצרני וביצואנים שאינם מבקשים שום הטבה אלא אך ורק את העובדים שאושרו להם כדי להגדיל את הכנסות המדינה. אני מבין לחלוטין את לקוחותינו באירופה שהולכים ומתייאשים מאיתנו ומעדיפים לפנות למדינות אחרות בהן מובטחת להם אספקה אמינה, על אף שהם רחוקים יותר מאיתנו מהשוק, אומר מזכיר ארגון מגדלי הפרחים. את הנזקים שנגרמים כעת כבר יהיה קשה מאוד לתקן בעתיד כי כל שטח מדף שנלקח מאיתנו לא יחזור בקלות ויתכן שיאבד לעד.'' אומר חדד.