הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קרנפית רחבת-שפה מצטרפת למשפחה הספארי ברמת-גן


מחר בבוקר תצטרף למשפחת הקרנפים שבספארי ברמת גן קרנפית חדשה, שתגיע בטיסת אל-על היישר מדרא''פ. הקרנפים רחבי-השפה נמצאים בסכנת הכחדה חמורה בכל העולם, ומדי שנה נהרגים מאות מהם בטבע. בגני חיות ובפארקים מוגנים בעולם נמצאים כיום כ-750 קרנפים רחבי-שפה במסגרת תוכנית רבייה עולמית, ביניהם גם בספארי ברמת-גן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-12-2012



צילום: טיבור יגר, באדיבות הספארי ברמת גן

התרגשות רבה בספארי ברמת גן: מחר (ששי) בשעה 5:00 לפנות בוקר, תנחת בנתב"ג קרנפה צעירה בת שנתיים ושבעה חודשים. שתגיע מפרטוריה שבדרום אפריקה בטיסת נוסעים של אל-על, ומשם תועבר לספארי שברמת גן.  מיד לאחר הגעתה, היא תכנס לחצר מגודרת בשטח הפתוח, שם תשהה למשך מספר שבועות כשבמהלכם יעקבו המטפלים אחר האינטראקציה בינה לבין הקרנפים הותיקים. בספארי מקווים כי השתלבותה בעדר תהיה טובה ומהירה ובעוד שנים אחדות היא תביא לעולם צאצאים.

דוברת הספארי שגית הורוביץ מספרת כי במהלך השנים נהגו הקרנפות במקום להתחבר בזוגות. לפני כחצי שנה הגיעה, מאותו גן החיות בפרטוריה, הקרנפית שזכתה לשם 'קרן פלס' שעד היום לא התחברה עם אף אחת מהן. למרות שיצרה התעניינות רבה בקרב הזכרים שבעדר, למטפלים היה ברור שגם היא כמו כולן, צריכה חברה. בספארי מקווים כי בין השתיים ייווצר חיבור מוצלח והן יהפכו לחברות.

קרנף רחב השפה הוא מין של קרנף הנפוץ בסוואנות של אפריקה. מקור השם "קרנף" הוא בהלחם קרן-אף המשמש לחפירה וחיפוש מזון. צבעו בהיר מעט מזה של הקרנף צר השפה, והוא אחד מבעלי החיים הגדולים ביותר על פני כדור הארץ. הקרנף רחב השפה ניזון בעיקר מעשב, ותוחלת חייו היא 40 שנים. כיום נותרו רק כמה אלפים מאוכלוסיית הבר, בעקבות ציד שנעשה בעבר על-ידי שבטים במרחבי אפריקה. הקרנפים רחבי השפה הוכרזו כמין מוגן הנמצא בסכנת הכחדה. מידי שנה נהרגים מאות מהם בטבע. בגני חיות ובפארקים מוגנים בעולם נמצאים כיום כ-750 קרנפים במסגרת תוכנית רבייה עולמית של מינים בסכנת הכחדה, ביניהם גם בספארי ברמת-גן ובגן החיות התנ"כי בירושלים.

לדברי ד"ר גלעד גולדשטיין אוצר האוסף הזואולוגי, בעבר הצליחו בספארי להרבות את העדר באופן שוטף, אך כעת משהעדר התבגר, נדרשת קליטה של קרנפים צעירים למטרות רביה והעמדת דור חדש של קרנפים צעירים. ''עדר הקרנפים בספארי חושף את קהל המבקרים ליופי ולחשיבות של הקרנפים ומעלה בפניהם את סוגיית שימור הטבע בארץ ובעולם". אומר ד''ר גולדשטיין.

עלות הבאת קרנף לארץ עומדת על קרוב ל-100,000 ₪. בספארי החליטו לגייס את המבקרים לנושא ובמהלך חג הסוכות, הוצב פסל של קרנף גדול בגן החיות ומדריכי הספארי, הדריכו והסבירו למבקרים אודות הקרנפים ומצבם בטבע. במקום נמכרו חולצות עם הדפסי קרנפים והמבקרים הזדרזו לתרום ולסייע. במהלך החג נאספו 15,000 ₪.