הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מי מסבסד את המים לחקלאים - המדינה או הצרכנים ?


באחרונה התפרסם דו"ח מבקר המדינה, לפיו עליית מחירי המים לצרכן הפרטי מסבסדת את עלות המים לחקלאות. בארגון עובדי המים אומרים כי בדיון שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת אמר נציג אגף התקציבים באוצר דברים שונים. ''גם האוצר מודה שהצרכנים הפרטיים אינם מממנים את החקלאות. יש להפסיק לאלתר את ההסתה הפרועה של ממשלת ישראל כנגד החקלאים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-12-2012


דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם לאחרונה, מצביע על כך שעליית מחירי המים לצרכן הפרטי מסבסדת את עלות המים לחקלאות. גם בפרסומים שונים בתקשורת בשבועות האחרונים, שבו ועלו טענות דומות.

בדו''ח מותח מבקר המדינה ביקורת על התנהלות רשות המים וחושף ליקויים שהובילו לפגיעה בציבור הצרכנים הביתיים - בין השאר, ייקור חד של תעריפי המים לצרכנים הביתיים באופן שיסבסד את עלויות המים לחקלאות ולתעשייה.

בארגון עובדי המים מציינים שבדיון שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת ב- 14/11/12 ועסק בנושא כללי המים (שינוי התוספת השנייה לחוק) אמר נציג אגף התקציבים באוצר אלון מסר, דברים שונים. לשאלתו של יו''ר ועדת הכספים חה''כ גפני מדוע האזרחים צריכים לממן את עלית מחירי המים ולא תקציב המדינה, ענה מסר: ''עבור כל פעימה של עלייה במחיר המים של החקלאים עד שיושווה התעריף, המדינה משלמת לחקלאים במסגרת מה שנקרא בהסכם... המדינה מממנת מתקציב המדינה את הפיצוי בגין הייקור שמיועד לעזור לחקלאים להסתגל למחיר מים יותר יקר, להשתמש בציוד שחוסך מים וכדומה על מנת שיוכלו להתרגל לתעריף שבסופו של דבר יגיעו אליו''.

 "לצערנו, האוצר מנסה לעשות הפרד ומשול בין צרכני המים השונים, באמצעות הסתה של אלו באלו ומצליח שוב ושוב להוליך שולל את דעת הקהל בישראל'' אומר ארז וייסמן, מנכ"ל ארגון עובדי המים. ''ממשלת ישראל קיבלה בשנת 2000 החלטה לתמוך בחקלאות, אך היא בוחרת לגלגל את האחריות הזו, כמו גם את עלותה, על אזרחי המדינה, תוך שהיא משסה אותם כנגד החקלאים. הרמיזה לפיה אזרחי המדינה מסבסדים את מחיר המים לחקלאות, בניגוד לדברים שנאמרו ע"י נציג האוצר בדיון בוועדת הכספים, הינה בגדר הסתה חמורה ומתמשכת שבאמצעותה מנסים הממשלה, משרד האוצר ורשות המים להתנער מאחריותם כלפי החקלאים, שגם הם אזרחי המדינה".

לדברי וייסמן, החקלאות בישראל עושה שימוש, שאין שני לו בעולם, במים מושבים ומגיעה לניצול של 86% ממי הקולחין. השימוש החקלאי במים מושבים מאפשר העברת מאות מיליוני קוב מים שפירים בשנה, לצריכה הפרטית. ''אין מדובר בנתון טריוויאלי: כתוצאה מהמעבר לשימוש במי קולחין נדרשו להשקיע משאבים רבים בהתאמת מערכות ההשקיה והגידולים למים אלה. חבל שמדינת ישראל בוחרת להתעלם מהישגי החקלאים בארץ, הזוכים להערכה בעולם כולו, ובמקום זה בוחרים פקידי האוצר לנהל מלחמת חורמה בחקלאים. הגיע הזמן לשים סוף לרדיפת החקלאים והצגתם כמי שגוזל את מי השתייה היקרים של אזרחי ישראל".