הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ב-1 בינואר 2013 נכנסות לתוקפן תקנות התוצרת האורגנית מהחי


תקנות משרד החקלאות מגדירות את אופן הייצור, ההצגה והשיווק של תוצרת אורגנית מן החי. ביצים, חלב ומוצרי חלב, בשר בקר, עוף וצאן יסומנו באופן ברור ואחיד בעזרת תוים של משרד החקלאות ושל גוף הבקרה שפיקח על יצורם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-12-2012


בשורה לצרכני התוצרת האורגנית מן החי: תקנות משרד החקלאות שאושרו בועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן בחודש אוגוסט האחרון,  ייכנסו לתוקפן ביום שלישי הקרוב (1 בינואר 2013).

החל מתאריך זה יסומנו המוצרים האורגניים בתוי תקן של משרד החקלאות ושל גוף הבקרה שיפקח על ייצורם. אישור התקנות מהווה מהפכה של ממש, שכן התו יאפשר לצרכנים להיות בטוחים כי התוצרת יוצרה תחת פיקוח, בהתאם לתקנות המגדירות מה היא תוצרת אורגנית, התקנים הנדרשים לייצורה, חיטויה, שימורה אריזתה ומכירתה. כמו כן מעיד התו כי התוצרת נקייה מחומרי הדברה וכימיקלים אחרים, כך שהצרכנים שמשלמים יותר עבור התוצרת האורגנית ידעו שהם גם מקבלים יותר.

התקנות קובעות שורה של הסדרים באשר לייצור תוצרת אורגנית מן החי, בהם הגבלות בתחום ההדברה והגבלות על ייצור תוצרת שאינה אורגנית לצד תוצרת אורגנית. כמו כן נקבעו הסדרים להסבת משק שאינו אורגני למשק אורגני והגבלות על גידול בעלי החיים. כן אושרו הסדרים להזנה, מניעת מחלות, הדברת טפילים, הכנת המוצרים, אחסונם והובלתם. באשר לייבוא מוצרים אורגנים נקבע כי המוצרים יישאו תו רק אם הוכרו על ידי גוף אישור ובקרה מקביל במדינה ממנה יובאו.

כללי אצבע לצרכני המזון האורגני

מה צריך לחפש? יש לחפש את הסמל האורגני האחיד של מדינת ישראל (משרד החקלאות) על אריזת המוצר (חלב, ביצים, בשר).

היכן תמצאו? כאשר התוצרת בתפזורת (כדוגמת: בשר טחון, גבינות במעדנייה וירקות ופירות) יש לדאוג שהתוצרת האורגנית תהיה מופרדת באופן ברור מהתוצרת הרגילה. כלומר, אם חנות מוכרת גם תוצרת אורגנית וגם תוצרת רגילה, הן חייבות להיות מופרדות האחת מהשנייה על מנת למנוע בלבול מיותר. בכל חנות צריך להיות אזור נפרד למוצרים האורגנים, בין אם מדובר בפירות וירקות, ביצים, חלב, בשר, ובין אם מדובר במוצרים מעובדים, כדוגמת: פסטה, קטשופ, רטבים וכו'. בחנויות המוכרות תוצרת אורגנית בלבד אין צורך להפריד בין המוצרים השונים. ובכל מקרה במדפי המכירה חייב להיות מוצב שלט שרשומות בו המילים "תוצרת אורגנית".

על איזה מוצרים מפקח החוק? החוק והתקנות האורגנים משלימים את היערכות משרד החקלאות ופיתוח הכפר לגידול, ייצור, טיפול ושיווק של תוצרת חקלאית טרייה לשוק המקומי מן החי ומן הצומח.

כיצד מוודאים שהתוצרת אכן אורגנית? כניסת החוק והתקנות לתוקף, יאפשרו למשרד החקלאות לאכוף על פי חוק את ייצור התוצרת האורגנית ובמקרה הצורך לנקוט בהליכים משפטיים. מפקחי המשרד יבדקו את התוצרת האורגנית, כך שתעמוד בקריטריונים של מוצר אורגני, יעקבו אחר השינוע והאריזה של התוצרת, וידאגו כי תוצרת אורגנית תשווק בנפרד מתוצרת רגילה. כמו כן, מפקחי המשרד ימשיכו לבדוק אותה במעבדה על מנת להבטיח שלא נעשה שימוש בחומרים ורכיבים אסורים במוצרים אורגניים.

אז מה בתקנות ?

מוצר אורגני יסומן בשני סמלים: סמל אורגני אחיד של מדינת ישראל (משרד החקלאות), וסמל גוף הבקרה שפיקח על ייצור המוצר.

התקנות מסדירות את ההיבטים השונים הנוגעים לייצור תוצרת אורגנית וקובעות כי אין לייצר במקביל באותו משק תוצרת אורגנית ושאינה אורגנית, ויש לעמוד בכל הדרישות הנוגעות למניעת מחלות בעלי חיים.

במתקני גידול אורגניים, המשקים יכללו חלקות מרעה שבהן שטחים מוצלים, שהגישה אליהן חופשית, מזון ומים נגישים לבעלי החיים ובמתקן בו מוחזקות תרנגולות יהיו גם תאי קינון (הכוונה לתאים בהן מוטלות הביצים) ומדפי לינה.

התקנות אף קובעות מהו גודל השטח המינימאלי הנדרש לגידול צאן, בקר ועופות בממשק האורגני: פרות חלב - מבנה 15 מ"ר לראש ועוד 4.5 מטר מ"ר לחלקת מרעה; תרנגולות מטילות - 6 מטילות למ"ר ו- 3 מטילות למ"ר בחצר; צאן - 3 מ"ר לראש צאן במבנה ו- 2.5 מ"ר לראש צאן בחלקת מרעה. חלקת המרעה תהיה מגודרת.

משך מנוחת הלילה של העופות תמשך 8 שעות ללא תאורה מלאכותית. התקנות אוסרות החזקת בעלי חיים בכלובים (במבנה בעלי החיים חופשיים), וכן מחייבות לרפד את רצפת המבנים במצע יבש.

כללי הזנה - אין להזין בעלי חיים בהזנה מאולצת, תינתן עדיפות להזנה בחלקת המרעה, ולפחות 90% מתכולת המזון המוגש ליונקים ו- 85% מהמזון המוגש לעופות יכלול תוצרת מן הצומח.

גם נושא הטיפול בבעלי חיים במשק אורגני מוגדר לפרטים: יש למנוע הדבקות בעלי חיים במחלות, ולטפל בבעל חיים שנפצע בחומר ממקור צמחי.

התקנות מהוות בשורה ירוקה גם בכל הנוגע לאריזה. הן קובעות כי יש לתת עדיפות לאריזה בחומרים הניתנים למחזור. הובלת תוצרת אורגנית תעשה בנפרד מתוצרת שאינה אורגנית.

התקנות קובעות את הביקורת על התוצרת ומגדירות הבדיקות שיבוצעו בתוצרת על ידי גוף אישור ובקרה. הפיקוח על המגדלים יעשו על ידי גופים שיוסמכו על ידי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות.

לדברי מנהלת תחום סטנדרטים והאחראית על התחום האורגני במשרד החקלאות, פנינה אורן-שנידור התקנות נוסחו בהשראת הנעשה באירופה, אך תוך התחשבות בתנאי הארץ שאינה משופעת בשטחי מרעה. עם כניסתן לתוקף יעוגן בחקיקה סטנדרט הייצור של תוצרת אורגנית, ויתאפשר להעמיד לדין את העוברים עליו. עד כניסת החוק, הפיקוח הוא מנדטורי רק על תוצרת אורגנית צמחית. התקנות הללו משלימות תקנות שכבר נכנסו לתוקף והגדירו מהי תוצרת אורגנית צמחית (ירקות ופירות)".