הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגוני הסביבה לנתניהו: קיים את הבטחתך, הצל את חוף פלמחים


שנתיים לאחר מה שהיה נראה כהישג גדול לאחד המאבקים הסביבתיים הגדולים שהיו בישראל, מסתבר כי חוף פלמחים עדיין נמצא בסכנה. בעקבות פרסומים הבוקר בעתונים בהם מצויינים הישגי הממשלה ובהם הצלת חוף פלמחים, פנו היום ארגוני הסביבה לראש הממשלה בבקשה לקיים חוב מוסרי וציבורי, לממש את החלטת הממשלה ואת הבטחתו ולפעול להחזרת החוף לידי הציבור עוד לפני הבחירות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-12-2012



חוף פלמחים השבוע. צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

ראש הממשלה בנימין נתניהו, פרסם הבוקר (ב') במספר עיתונים מודעת בחירות בה מפורטים הישגי ממשלתו, ביניהם הצלת חוף פלמחים. ביולי 2010 החליטה הממשלה לבטל את תכנית הבניה במקום, ולהגדיר את אזור החוף כשמורת טבע, תוך חיפוש אתר חלופי לכפר הנופש. ראש הממשלה נתניהו והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן הודיעו לציבור כי ממשלת ישראל החליטה להחזיר את החוף לעם.

אולם, שנתיים לאחר מה שהיה נראה כהישג גדול לאחד המאבקים הסביבתיים הגדולים שהיו בישראל, מסתבר כי עד היום לא נמצאה חלופה מתאימה לתכנית הבניה, וחוף פלמחים עדיין נמצא בסכנה. התכנית תשוב בעוד מספר ימים לדיון בוועדת התכנון, ולכן היא עלולה לשוב ולהיות מיושמת. 

בתגובה לפרסומים בעתונים הבוקר,  פנו לראש הממשלה שבעה ארגוני סביבה - החברה להגנת הטבע, הוועדה להצלת חוף פלמחים, אדם, טבע ודין, מגמה ירוקה, חיים וסביבה, שתיל והפורום הישראלי לשמירה על החופים, בקריאה לקיים את החוב המוסרי והציבורי, לממש את החלטת הממשלה ולפעול להחזרת החוף לידי הציבור, עוד לפני הבחירות.

''חוף פלמחים עדיין לא ניצל. החזרתו לציבור לדורי דורות תלויה רק בך''

''במודעה שפורסמה מטעמך בעיתוני הבוקר (שני, 31.12), מוצג חוף פלמחים כאחד ההישגים הגדולים של ממשלתך'' נכתב בפניה. ''אין ספק כי המהלך ההיסטורי בו נקטה הממשלה בראשותך לפני כשנתיים וחצי לביטול תכניות הבנייה ההרסניות בחוף פלמחים והשארתו פתוח לציבור כנכס לאומי טבעי, כיום ועבור הדורות הבאים, היה מהצעדים החשובים למען הציבור בישראל. אולם, למרות הכוונות הטובות, ולמרות הפרסומים בעיתון, מהלך מבורך זה טרם הגיע לסיומו. על אף החלטת הממשלה תכניות הבנייה בחוף פלמחים לא בוטלו וגורל החוף תלוי כעת בפיצוי כספי ליזמים, אשר, להזכיר, נמכר להם במחיר נמוך להכעיס''.

''במידה שלא תושג התחייבות של מינהל מקרקעי ישראל וממשלת ישראל לפצות את היזם בגין ביטול התכנית, תגיע בקרוב התכנית להקמת כפר הנופש על החוף לשולחן הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. הדיון נקבע ל 14.1 – כשבוע לפני הבחירות. יש לציין כי התחייבות לפיצוי מעין זה, ליזמים, ניתנה בעבר במקרים של ביטולי תכניות. לאור הפרסומים בעיתונים הבוקר, אנחנו פונים אליך שוב בבקשה לקיים חוב מוסרי וציבורי, לממש את החלטת הממשלה ואת הבטחתך ולפעול להחזרת החוף לידי הציבור עוד לפני הבחירות. חוף פלמחים עדיין לא ניצל. החזרתו לציבור לדורי דורות תלויה רק בך.''