הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פורום תאגידי המים עתר לבג''צ כנגד העלאת התעריפים


בעתירה נטען כי העלאת תעריפי המים נקבעה על-ידי מועצת רשות המים בחופזה לפני שבוצעה בדיקה בנוגע לעלויות הפקת המים של מקורות, תוך העמסת העלויות על הציבור. רשות המים בתגובה: ''הפורום חושש כנראה מהתכנית לצמצם את מספר התאגידים. העתירה תזכה למענה מתאים בבית המשפט''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-01-2013


פורום המנכ"לים של תאגידי המים והביוב עתרו הבוקר (ג') לבג"ץ בבקשה להוציא צו על תנאי להקפאת כניסתם לתוקף של התעריפים החדשים (העלאה של 2.8% לצרכן הביתי). העתירה הוגשה נגד רשות המים, מועצת רשות המים וחברת מקורות,

בעתירה נטען כי העלאת תעריפי המים נקבעה ע''י מועצת רשות המים לפני שבוצעה בדיקת עלויות הפקת המים של מקורות, תוך העמסת עלויות אלו על הצרכנים והתאגידים. זאת ועוד נטען בעתירה, התעריפים החדשים טרם אושרו על ידי מועצת רשות מים עצמה.

העותרים טוענים כי רשות המים נמנעת מלבקר את העלויות של חברת מקורות, המהוות רכיב בסיסי בתעריף המים לצרכן, עלויות אשר הינן הגורם המרכזי לקפיצה בתעריפי המים לצרכן. "הידיעה הרווחת בציבור היא כי מקורות מספקת הטבות ניכרות לעובדיה (ואף מספקת להם מים ללא תמורה)ובכך אינה מתייעלת בתחומי פעילותה" נאמר בעתירה.

בפורום גורסים כי רשות המים ומועצת רשות המים מסרבות לחשוף את פרוטוקול ההחלטות ביחס לכללי תעריפי המים ולהביאן לידיעת התאגידים. מסיבה זו לא ידוע לתאגידים אם נידונו טענותיהם בפני המועצה ומה היתה החלטתה בנושאים אלו. הפורום מבקש לדעת בעתירה מה החליטה מועצת הרשות בנושא העלאת התעריפים, מהם הנתונים עליהם התבססה בהחלטה לייקר את המים ומדוע לא התייחסה לטענות שהעלו בפניה, ביחס להעלאת התעריפים?

 "תאגידי המים מתנגדים נחרצות להעלאת מחירי המים לצרכן הביתי'' אמר היום מנכ"ל פורום תאגידי המים משה אשכנזי. ''העלאת התעריפים נועדה להעשיר את קופתה של חברת מקורות. הרגולטור חייב להקפיא כל העלאת תעריפים עד לבדיקה לעומק וגיבוש רפורמה אמיתית במשק המים, אך הוא בוחר בדרך הקלה ומשמש כחותמת גומי של מקורות. לא ייתכן שמשקי הבית יממנו את הוצאותיה המוגזמות והמיותרות של חברת  מקורות, שרווחיה נאמדים במאות מיליוני שקלים בשנה. די לדיקטטורת המים של מקורות. המשפחות בישראל כורעות תחת הנטל הלא הגיוני הזה של ייקור תעריפי המים, ללא כל צורך אמיתי".

רשות המים בתגובה: הפורום חושש כנראה מהתכנית לצמצם את מספר התאגידים

בתגובה על הגשת העתירה לבית המשפט, נמסר הערב מרשות המים כי עתירת פורום התאגידים תזכה למענה המתאים בבית המשפט. ''פורום מנכ"לי תאגידי המים כנראה חושש מיישום תכניות רשות המים לצמצם את מספר התאגידים מ-53 לכ-13/15 תאגידים אזוריים, ומנסה להפנות את הביקורת למקורות אחרים.''

על פי רשות המים, עדכון תעריפי המים והביוב אושר כחוק ע"י מועצת רשות המים זאת לאחר שיצאה לשימוע ציבורי בנושא ושמעה את מיכלול הטענות של הצדדים ובכלל זה גם טענות תאגידי המים. החלק הארי של התעריף (כ-48%) מיועד לכיסוי עלויות התאגידים. השאר: עלויות מקורות (כ-21%), רכיב הטיפול בשפכים (16%), רכישת מים מותפלים (11%), וסיבסודים (4%).

לפי נתוני רשות המים, כ-50% מהעלייה הנוכחית בתעריף הביתי נובעים מהגידול בעלויות התאגידים. הקטנת מספר התאגידים המתוכננת ע"י רשות המים מ- 53 תאגידים לכ-13 עד 15 תאגידים אזוריים, יחסוך למשק ולצרכן הביתי כ-150 מיליון ₪ בשנה, יוביל להורדת התעריף לצרכן ויאפשר מניעת העלאת מחירים נוספת ואולי אף הקטנת התעריף הנוכחי.

נתוני
נתוני רשות המים