הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוות מזור בפני סגירה: ייאסר ייצוא קופים לניסויים בחו''ל


היועץ המשפטי אישר את בקשתו של השר גלעד ארדן לאסור ייצוא חיות בר מישראל לניסויים בחו''ל, החלטה אשר צפויה להביא לסגירת חוות מזור בעוד כשנתיים. המשרד להגנת הסביבה יפרסם בקרוב תקנות המסדירות את הנושא. בארגוני בעלי החיים מברכים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-01-2013



התמונה באדיבות: עמותת 'תנו לחיות לחיות'

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין אישר את בקשת השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, להחמיר את המדיניות הקיימת בכל הנוגע לסחר בחיות בר ולהגביל את פעילות חוות מזור לייבא קופים, להרבותם ולייצאם לניסויים בחו"ל. "חופש העיסוק היא זכות יסוד חשובה ורמה במעלה. אולם, אינטרסים ציבוריים חשובים שעל הפרק יכולים להצדיק פגיעה מידתית בה", ציין היועץ המשפטי.

האיסור צפוי להביא לסגירתה של החווה, שכן עיקר פרנסתה של החווה מתבססת על ייצוא קופים לצורך ניסויים. בהתאם לקווים המנחים שנקבעו על ידי היועץ המשפטי לממשלה, ההחלטה תיכנס לתוקף רק בעוד שנתיים, ובמהלך תקופת המעבר תוכל חוות מזור להמשיך ולייצא קופים שנולדו בחווה, ובלבד שהיא תוכיח שהניסוי אליו הם מיועדים הינו לצרכי מחקר רפואי. בכך לא נענה היועץ המשפטי לבקשת השר ארדן, שדרש כי גם בתקופת המעבר הייצוא לחו"ל יוגבל למחקר מציל חיים בלבד, זאת כדי לאפשר לחווה להיערך לקראת כניסת איסור היצוא לתוקף.

ארגוני בעלי החיים: ''מסר ברור וחד משמעי לכל מי שמתעלל בבעלי חיים לפרנסתו''

החלטה זו באה לאחר מאבק ארוך של 23 שנים בהן ארגוני בעלי החיים ניהלו מאבק להפסקת הסחר בבלי חיים למטרות רווח כלכלי, לו היה שותף השר להגנת הסביבה גלעד ארדן. "הפסקת הסחר בקופים מחזקת משמעותית את ההגנה על בעלי החיים ושולחת מסר חד וברור - סחר בבעל חיים למטרות רווח כספי הוא דבר פסול. המדיניות החדשה שאושרה קובעת במפורש, שהשיקולים המוסריים המנחים את מי שמבקש לצמצם כאב וסבל אצל בעלי חיים, גוברים על שיקולים כלכליים''.

בשלושת ארגוני בעלי החיים (תנו לחיות לחיות, עמותת מאחורי דלתות המעבדה והאגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים) מברכים היום על ההחלטה ומוסרים בתגובה:  "אנו מברכים על החלטת השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, אשר מורידה את המסך על אחת מצורות האכזריות הקשות ביותר כלפי בעלי חיים בישראל. חוות מזור מהווה כתם שחור על החברה הישראלית מאז תחילת שנות ה-90. במהלך תקופה זו, היא אחראית לחטיפתם מהטבע, כליאתם, ושליחתם לניסויים אכזריים של אלפי קופים.

''אנו נמשיך לפעול גם במהלך השנתיים שעד לכניסת ההחלטה לתוקף, על מנת למנוע את הסחר הכלכלי המסואב והאכזרי שמבצעת חוות מזור בקופים. החלטת השר להגנת הסביבה מעבירה מסר ברור וחד משמעי לכל מי שמתעלל בבעלי חיים לפרנסתו, על פיה הציבור בישראל אינו מוכן עוד לעבור בשתיקה על פרקטיקות אכזריות שקיימות רק מכיוון שקומץ של אנשים מתפרנסים מהן ומבצעים הרחק מהעין הציבורית, תוך התאכזרות שאיננה יודעת גבולות כלפי בעלי החיים. זהו יום שמח לכל מי שההגנה על החלש וחסר הישע הינה צו המצפון עבורו. אנו מקווים שגם פרקטיקות ניצול ודיכוי נוספות ביחס לבעלי החיים בחברה המערבית יסתיימו במהרה וילכו לתהום הנשיה בעקבות חוות מזור, ונמשיך לפעול לשם כך.'' אומרים בארגוני בעלי החיים.