הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שיא של עשור בזרימות בנחלים: נזקים כבדים לשטחים חקלאיים


עדיין מוקדם להעריך את היקפי הנזקים כשהסערה בעיצומה, אך נסיון העבר בסערות דומות מלמד כי הנזק עלול להגיע לעשרות מליוני שקלים. בעמק החולה הוצפו עד כה כ-20,000 דונמים של גידולי שדה. מחברת הביטוח קנט נמסר על נזקים בעשרות ישובים ברחבי הארץ כתוצאה מהצפות של שטחים חקלאיים ורוחות עזות שגרמו לקריסת חממות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-01-2013



שדות חקלאיים במושב שדה ורבורג. צילום: איתי ערן

למרות שרבים מאיתנו מרוצים מכמות המשקעים ומזרימות הנחלים במערכת החורפית שפוקדת אותנו השבוע, מסתבר שחקלאים רבים ברחבי הארץ ספגו נזקים כבדים מאוד כבר בימיה הראשונים של הסערה שעוד צפויה להתגבר.

מנתוני חדר המצב המיוחד שפתחה חברת קנט (הקרן לנזקי טבע בחקלאות) נמסר על נזקים כבדים לאלפי דונמים של גידולים בכל רחבי הארץ. במהלך היממה האחרונה התקבלו במשרדי החברה למעלה מ-150 הודעות על נזקים בעשרות ישובים. בקנט אומרים כי עדיין מוקדם להעריך את היקפי הנזקים כשהסערה בעיצומה, אולם מנסיון העבר בסערות דומות הנזק עלול להגיע לעשרות מליוני שקלים. מחצית מהנזקים עד כה נרשמו לגידולים במרכז הארץ. נזק כבד נגרם לעשרות דונמים של חממות לגידולי עגבניות חציל ופלפל שנפגעו כתוצאה מקריעת הניילון בעקבות הרוחות והברד. נזקים כבדים נגרמו לעשרות דונמים של גידולי פירות ובכללם פרי הדר ואבוקדו, כתוצאה מנפילת הפרי מהעצים עקב הרוחות העזות. כמו כן נגרמו נזקים כבדים לפרחים בשטחים פתוחים וכן לגידולי פלחה כגון חיטה וחומוס. נזקים אלו נגרמו בעיקר בשל שיטפונות שהציפו את שדות הגידול.

במרכז הארץ הגיעו דיווחים על נזקים מהישובים: קדימה, עין איילה, צרופה, דור, הבונים, פרדיס וגבע כרמל. בדרום נרשמו נזקים בקדש ברנע, נחל עוז, נתיב העשרה, גבעתי ורעים. בצפון הארץ נרשמו נזקים בגליל העליון והתחתון ובעמק יזרעאל ובכלל זה בישובים גבת, גדות ובעמק החולה.


מנהרות  לגידולי פלפל שקרסו במושב דור, צילום: בני בלייר-קנ"ט

20,000 דונמים של גידולי שדה הוצפו בעמק החולה

ספיקת המים בנחלי הגליל והגולן וברמות נפתלי הגולשים לעמק החולה נמצאת בשיאה והיא עוד צפויה לגדול במהלך הימים הקרובים, נתון אשר לא מבשר טובות לחקלאים. מהחברה לפיתוח הגליל, בבעלות 33 קיבוצים בגליל העליון נמסר היום, כי על פי הערכה ראשונית הוצפו עד כה כ-20,000 דונמים של גידולי שדה, בניהם: חיטה, גזר, בצל ואפונה וקיים חשש, כי עם התחזקותה של המערכת החורפית יוצפו עוד אלפי דונמים נוספים.

עופר ברנע, מנהל תפעול ג"ג חקלאות של החברה לפיתוח הגליל אומר, כי המערכת הנוכחית מזכירה אירוע דומה בגליל שארע לפני כעשור בחורף שנת 2003, אז הנזקים לחקלאות היו כבדים ביותר ונאמדו במיליוני שקלים. ''אנו נמצאים רק בתחילתה של המערכת הנוכחית וכבר הבוקר (07.01) ההערכה היא כי הוצפו מעל ל-20,000 דונמים של גידולים, מרביתם נמצאים בסמיכות לנחלים שעלו על גדותיהם. את עודפי המים אין לאן לנקז משום שכמות המשקעים גדולה מקצב הניקוז של השטחים החקלאיים. אני מניח שלקראת סוף השבוע נוכל לעמוד טוב יותר את הנזקים" אומר ברנע.

בעקבות ההצפות נפגע גם פרויקט הזנת העגורים הנודדים בעמק החולה. כעת, עם הצפת שטחי ההאכלה, קיים חשש כי העגורים יחפשו את מזונם בשדות החקלאים. "שטחי האכלת העגורים באזור הסמוך לאגמון החולה מוצפים לגמרי ובמידה ולא ימצא שטח חלופי להאכלתם, הם ימצאו את דרכם לשטחים החקלאים. כרגע עובדים על מציאת פתרון לבעיה זו על מנת למנוע נזק נוסף לתוצרת החקלאית בשדות העמק" אומר ברנע.


מטעים ושדות מוצפים בעמק החולה. צילום: החברה לפיתוח הגליל

חקלאי הערבה מחזקים את מבני החממות לקראת הסופה

אתמול בערב החלו לנשוב רוחות עזות באזור הדרום וחקלאי הערבה נערכו לחזק את מבני החממות. על פי הצפי, הרוח תלך ותתחזק ותגרום לסופות חול קשות ואובך כבד. אילון גדיאל, מנכ"ל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית אומר, כי עקב אזהרות השירות המטאורולוגי לסופות גשם, רוחות והצפות, נזהרים חקלאי הערבה ומחזקים את מבני החממות וההדלייה (חיזוק שתילי הירקות למתקני התלייה). "סביר להניח שרוחות שכאלו יפגעו בחממות ובגידולים החקלאיים. יש להבין, כי אלו רוחות חריגות בעוצמתן ויש להתכונן לקראתן".

לדברי מנכ"ל רשות ניקוז נחלים ערבה עמי שחם, השטפונות לעיתים מביאים לנזקים בחממות החקלאיות, אך הינם גם מקור המים העיקרי של תושבי הערבה. אזור הערבה יבש וזוכה רק לכ-40 מ"מ גשם בשנה. מי השיטפונות מהווים את המקור למילוי הטבעי לקידוחים ולמאגרי המים המשמשים את חקלאי ותושבי הערבה ,במשך כל השנה וכן משפרים את איכות המים. כיום קיימים 49 קידוחים פעילים באזור המפיקים כ- 35.0 מלמ"ק בשנה, כמו כן קיימים עוד 9 קידוחים חדשים הנמצאים בתהליכי ההקמה ו-5 מאגרי שיטפונות בנפח 9.0 מלמ"ק. שחם מוסיף, כי על פי התחזיות לצערו לא צפויים שיטפונות של ממש והוא מקווה, כי במהלך החורף יהיו שטפונות שיתמלאו את האקוויפרים.


נחל הקישון היום, צילום: גיל גוטמן, רשות נחל הקישון