הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נזקים גדולים לחקלאות עקב הסופה: האם יוכרז ''אסון טבע''


הסופה שפקדה אותנו בימים האחרונים גרמה לנזקים בהיקף של מאות מליוני שקלים, כך להערכת משרד החקלאות וחברת הביטוח קנט. מנכ''ל משרד החקלאות יצא הבוקר לבחון את השטח והנחה את משרדו להכין את התשתית בכדי להמליץ לממשלה להכריז על האירוע כאסון טבע. החקלאים צופים התייקרות של עשרות אחוזים במחירי הירקות והפירות שתמשך מספר שבועות

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-01-2013



נזקי הסערה בשטחים חקלאיים של זכרון יעקב בסמוך לנחל תנינים, צילום: רן פלג

הסופה שפקדה את ישראל בימים האחרונים הולכת ודועכת, אך את הנזק שהיא גרמה לעשרות אלפי דונמים של שדות חקלאיים וחממות קשה עדיין לאמוד. את ההשלכות שלה בשווקים, נרגיש ככל הנראה כבר בימים הקרובים ולאורך שבועות ארוכים, כך להערכת החקלאים.  החל משבת האחרונה, 5 בינואר 2013, נכנסה לאזורנו מערכת חורפית סוערת אשר גרמה למשקעים שיצרו שטפונות במקומות רבים ברחבי הארץ וגרמו לנזקים באזורים נרחבים. בעקבות האירוע החל משרד החקלאות ופיתוח הכפר בהליך בדיקה, במסגרתו נשלחים מעריכי נזקים מטיעם המשרד לאזורים שנפגעו. הערכה זו תשמש לעניין תשלום פיצויים לחקלאים במידה והממשלה תחליט להכריז על הארוע כ'אסון טבע'. כיוון שמדובר בשטחים רבים הפרוסים כמעט בכל חלקי הארץ, יידרשו מספר שבועות עד לקבלת תמונה מלאה של היקף הנזקים.

הנזק לחקלאים מורכב מנזק לתשתיות ונזק לגידולים.  ברוב המקרים של נזקים לגידולים, כ-90% מחקלאים מבוטחים ומפוצים על ידי חברות הביטוח. במקרים של נזק לתשתיות חקלאיות - פגיעה בדרכים חקלאיות, סחף קרקע, פריצת מאגרי מים ומובלי ניקוז ועוד, הנזקים אינם מבוטחים. במידה והממשלה תכריז על הארוע הנוכחי כ"אסון טבע", יפוצו החקלאים שניזוקו במסגרת "חוק פיצוי נגעי אסונות טבע". בחודש פברואר האחרון הכריזה הממשלה על שטפונות שהתרחשו בשנים 2006-2010 כעל אסון טבע, אז זכו החקלאים לפיצוי כולל של כ-2 מליון שקלים.

משרד החקלאות: אין ספק כי עלינו להכין את התשתית להמלצה להכיר באירוע כאסון טבע

עם היחלשות הגשמים והרוחות יצא הבוקר מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר יוסי ישי, יחד עם מנכ"ל ה"קרן לנזקי טבע" דודי גינזבורג, כדי לבחון את הנזקים לחקלאות, זאת על מנת להחליט האם להמליץ לממשלה להכריז על האירוע כאסון טבע, ולגבש תוכנית טיפול לנזקים באופן מיידי.  מהסיור בשטח עולה, כי רוב הנזק נגרם ליבולים, שמפוצים על ידי חברות הביטוח של החקלאים בהליך מהיר, וחלק קטן ממנו נגרם לתשתיות החקלאיות.

"על פי המצב בשטח, אין ספק כי עלינו לפעול להכנת התשתית להמליץ לממשלה להכיר באירוע כאסון טבע.'' אמר מנכ''ל משרד החקלאות יוסי ישי. ''הצוותים המקצועיים של המשרד נמצאים באזור כדי לבחון את היקף הנזק, וכן על מנת להנחות את החקלאים בטווח הקצר לפתרונות באופן מיידי כדי לנסות להציל ולצמצם את הנזק". ישי הנחה את פקידי משרדו להכין את התשתית להמלצה לממשלה.

ישי הוסיף ואמר כי האירוע הנוכחי קוצר את הפירות של עידוד החקלאים להצטרף לביטוח יבוליהם בתמיכת המדינה. ''השנה, זו השנה השלישית, בה תומך משרד החקלאות בחקלאים המבטחים את יבוליהם בביטוח פגעי טבע, בהיקף של כ-130 מיליון ₪ מדי שנה, מתוך עלות של כ-280 מיליון ₪. התוצאה היא שמעל 90% מהחקלאים מבוטחים, ובזכות זה יזכו לפיצוי מהיר בגין אובדן או פגיעה ביבול מחברות הביטוח, והמדינה תממן אך ורק את הפגיעה בתשתיות החקלאיות".

במקביל פנה המשרד גם לאנשי השירות ההידרולוגי והמטראולוגי על מנת לקבל נתונים נוספים על היקף האירוע. ההחלטה על אזור אסון טבע מתקבלת על סמך מבחנים סטטיסטיים של חריגות האירוע וגודלו, ומבוססת על חוות הדעת של שני הגופים, ואלה מכריעים בסופו של דבר האם הוא עומד בתנאי הסף של אסון טבע.

משרד החקלאות קורא לכל מי שנגרם נזק לתשתיות חקלאיות שבבעלותו בעקבות הסופה לדווח על כך למחוז הרלוונטי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר משרד החקלאות ופיתוח הכפר בכתובת www.moag.gov.il.


ביקור מנכ''ל משרד החקלאות בגליל. באדיבות המועצה האזורית גליל עליון


''התמונות מרגשות ומדהימות אבל לנו הן מסמנות שנה קשה של פגיעה בחקלאות''

במהלך ביקורם של מנכ''ל משרד החקלאות ומנכ''ל קנט בגליל העליון, התלווה אליהם עפר ברנע מנהל המחלקה לחקלאות בחברת ג''ג של החברה לפתוח הגליל, שסקר בפניהם את הנזקים הרבים בשטחים בעמק החולה, אשר כ-20 אלף דונם מהםף שדות ומטעים, הוצפו בשטפונות. הפגיעה בגידולי השדה תהיה ככל הנראה אנושה, כיון שהמים מונעים מהחמצן להגיע לצמחים. גם שטחי האכלת העגורים בעמק החולה הוצפו לחלוטין. בשטחים אלה מפוזר עבורם אוכל במטרה למנוע מהם לחפש את מזונם בשטחים החקלאיים, אך כעת הם שבים לשדות, דבר שגורם נזק נוסף לגידולים. בחברה לפיתוח הגליל ביקשו ממנכ"ל משרד החקלאות לבחון הקצאת תקציב קבוע לפרויקט.

''הפיצוי לחקלאים הינו חלקי בלבד. הקרן לנזקי טבע מפצה על הוצאות הגידול של כל הגידולים שנפגעו, אך אינה מפצה על הפסד הכנסה עתידית ולכן צפוי לחקלאים אשר גידוליהם ימותו הפסד גדול עוד יותר'' אמר ברנע. ''בנוסף לכך, שטחים חקלאיים שעובדו אך עדיין לא נזרעו ונהרסו על ידי ההצפות לא מזכים את החקלאים בפיצוי כלשהו, כך שעלות עבודת הכנת השטח ירדה לטמיון ומסבה נזק נוסף לחקלאים. הנזקים כבדים, נפגעו תשתיות, דרכים, מכוני שאיבה, מכונות השקיה, שדות שהוכנו לזריעה וכמובן גידולי חורף רבים שהוצפו. מדובר בנזקים של מיליונים רבים, אך אני מעריך שאת היקף הנזק נדע רק לאחר שהמים בשדות ירדו" אמר ברנע.

ראש מועצה אזורית גליל עליון גיורא זלץ, שהשתתף בסיור אמר: ''למי שאין קשר לאדמה הזאת ולא מבין מה המשמעות של הדברים, התמונות האלו נראות מרגשות ומדהימות והן באמת מגיעות בערך פעם בעשור. אבל לנו התמונות האלו מסמנות שנה קשה של פגיעה בחקלאות. חקלאי שרואה איך השדה שלו יורד לטמיון, כואב גם את המחיר וגם את העבודה הקשה".


שדות מוצפים בעמק החולה, התמונה באדיבות החברה לפיתוח הגליל

ארגוני החקלאים: צפויה עליה במחירי הפירות והירקות

להערכת החקלאים הנזקים הכבדים יגרמו לעלייה חדה במחירי הפירות והירקות. כמו כן צפוי מחסור בתוצרת החקלאית בשווקים. ''על-פי האומדנים הראשונים של כלכלני ההתאחדות, הצפי הוא לעלייה של בין 10% ל-20%'' אומר היום דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים, ומוסיף כי מדובר בנזק כולל בהיקף של חצי מיליארד שקל לכל הפחות.  "אני לא רוצה לזרוק סכומים ולהכניס לפאניקה, אך העליות הקרובות בעקבות נזקי הסופה יהיו עד 20%. מדובר בעליה לא צפויה שתבוא בהמשך לעליות המחירים בשבועות האחרונים". לדברי אמיתי, "הסופה גרמה נזק רב לגידולים חקלאיים ולתשתיות, הציפה יבולים בשטחים פתוחים והביאה להרס חממות ובתי צמיחה. הגידול מתעכב או קופא ובכל מקרה הוא לא בר שיווק. עקב כך אנו כבר מרגישים את עליית המחירים בירקות בהשוואה לשבוע שעבר. התשתיות אינן מבוטחות בביטוחים השונים של החקלאים והנזק יכול להיות מכוסה אך ורק על ידי חוק 'אסון טבע'".

גם מזכיר ארגון מגדלי הירקות מאיר יפרח מעריך כי מחירי הירקות יעלו. "גידולים בשטחים פתוחים נפגעו, ומספיק שמי הגשמים יציפו אותם כמה ימים הם ייהרסו וכל עבודת החקלאים תרד לטמיון. אני מדבר על השומר, החסה, חיטה, אפונה, כרוב, בצל וירקות נוספים שמחירם צפוי לעלות עקב ירידה בגידולים בגלל הגשמים והקור המקפיא". לדברי יפרח, נזק כבד נגרם לחממות, נפגעו גידולי תותים שגם מחירם יעלה בכמה עשרות אחוזים. את מרבית הפגיעה ספגו חקלאי השרון, חוף הכרמל וצפון הארץ. "מצד אחד הגשם הזה הביא ברכה לפירות ההדר, לגזר ולבטטות אבל גרם פגיעה קשה בגידולים אחרים", הוסיף יפרח.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, אמר אתמול כי הגשמים הם גשמי ברכה אך העוצמה והכמויות שגרמו לשיטפונות כבדים השמידו יבולים רבים ואין מנוס מלהכריז על אסון טבע אם הם ימשכו. לדברי וילן, ההכרזה על אסון טבע משמעותה פיצוי מאוד גדול ולכן הממשלה מצידה נמנעת ונזהרת מהכרזה כזו. "כעת עוד מוקדם מדי לקבוע את הנזק, יש לחכות לסוף הגל ולראות אם תהיה הצפה של שדות יבול חיטה ותבואות חורף בעיקר בצפון, אך כבר עכשיו ניתן להעריך שמדובר בנזק של מיליוני שקלים".


נזקים בבית אריזה לאבוקדו בגרנות, צילום: משה קורנבליט