הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התאחדות התעשיינים: נזקי השלג למשק מוערכים בכ-160 מליון שקלים


זאת בנוסף לנזק שנגרם למשק במהלך הימים האחרונים עוד לפני שהחלו לרדת השלגים. ההערכה שמרבית ענפי השירותים, המסחר והתעשייה יצליחו להשלים בתוך מספר ימים את הפדיון האבוד, בעוד שענפים הפועלים בשטחים פתוחים כמו ענף החקלאות וענפים יספגו נזקים ארוכי טווח

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-01-2013



מטעים ברמת הגולן, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בנוסף לנזק של מאות מליוני שקלים שנגרם למשק במהלך הימים האחרונים, הפסד התוצר היומי בשל החרפת מזג האוויר וירידת השלגים באזור ירושלים והצפון, נאמדת בכ-150-170 מיליון שקלים. כך עולה מתחשיבי מחלקת המחקר הכלכלי של התאחדות התעשיינים. הפגיעה בפעילות המפעלים בירושלים ויישובי הסביבה, מוערכת בכ- 20 מיליון שקל, וביישובי הצפון המושלגים בכ-10 מיליון שקל. אומדן זה אינו לוקח בחשבון נזקים ישירים בעסקים בשל פגעי מזג אוויר כגון הצפות, פגיעה בסחורה ועוד.

הפגיעה בעיקרה נובעת מהיעדרותם של העובדים ממקומות העבודה, אשר הביאה להשבתת חלקים נרחבים של הפעילות התעשייתית והמגזר העסקי כולו. מדיווחים שנאספו מהשטח על ידי התאחדות התעשיינים, עולה כי כ- 90% מהעובדים לא התייצבו הבוקר (ה') לעבודתם במפעלי התעשייה במרחב ירושלים. שיעורי התייצבות נמוכים נרשמו גם ביתר ענפי המגזר העסקי, לרבות בענפי השירותים והמסחר. דיווחים על שיעורי התייצבות נמוכים של עובדים נרשמו גם באזורי הצפון המושלגים ובאזורים שסובבים את ירושלים, אשר חלק ניכר מעובדיהם מתגוררים באזורים המושלגים ולכן נאלצו להישאר בבתיהם.

מנהלת מחלקת המחקר הכלכלי בהתאחדות התעשיינים, דפנה אבירם-ניצן ציינה היום, כי סביר להניח שמרבית ענפי השירותים, המסחר והתעשייה יצליחו להשלים בתוך מספר ימים מתום הסערה את הפדיון האבוד, בעוד ענפים אחרים כמו ענף החקלאות וענפים נוספים הפועלים בשטחים פתוחים יספגו נזקים ארוכי טווח. "בעוד בתעשייה ובשירותים העסקיים עיקר הפגיעה נגזרה מהיעדרותם של עובדים, הרי שענפי החקלאות והבנייה נאלצים להתמודד עם תנאי שטח קשים בחוץ אשר משביתים את פעילותם ואילו ענפי המסחר והשירותים האישיים מתמודדים עם דלילות מבקרים בקניונים וביטולים של שירותים רבים" אמרה אבירם-ניצן.


28 מכולות נפלו מהאוניה צים קונסטנצה ביציאה מנמל אשדוד. צילום: המשרד להגנת הסביבה