הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''ערבה אין קץ'' - נוף טבע ואדם בערבה


סיפור על התמודדות בלתי פוסקת בבידוד ובאיתני הטבע, בחבל ארץ שומם וצחיח שהפך עם השנים להתיישבות חקלאית ייחודית המובילה בתחומה בעולם - סיפורם של מתיישבי הערבה. את הספר ניתן לרכוש באתר האינטרנט של המועצה האזורית וב'יום פתוח 2013 - התערוכה החקלאית הגדולה בישראל' שתתקיים בסוף ינואר בערבה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-01-2013




עשרים וארבעה כותבים, אנשי מקצוע אקדמאיים בתחומי הטבע וידיעת הארץ ואנשי הערבה הפעילים בפיתוח האזור, נתקבצו לכתוב את סיפור הערבה התיכונה והמתיישבים בה, לאחר שסברו כי הגיעה העת להעניק לאזור מופלא זה, של עמק הערבה, את הכבוד המגיע לו. כך נולד הספר- "ערבה אין קץ", שמכיל עשרות מאמרים מרתקים וכ-250 תמונות צבע ותרשימים.

הערבה התיכונה היא חבל ארץ ארוך וצר המשתרע מדרום ים המלח בואך אילת. קטע של השקע הגדול, הסורי-אפריקני והיא אזור מעבר בין עולם החי והצומח של אפריקה ובין זה של אסיה, בו נפגשים אלמנטים של המדבר הסורי ערבי עם אלה של הפלישה הטרופית. במשך שנים חלפו אלפי ישראלים על פני הערבה בדרכם לאילת. עם השנים הפכה הערבה לכר לשגשוגה של התיישבות חקלאית ייחודית ואף למוקד טיולים ובילוי. הערבה אינה עוד ארץ שממה כבעבר. נוף הערבה, הנראה כנוף אחיד ואף משעמם, מכיל בתוכו שפע אלמנטים מעוררי עניין. חוקרים ואנשי מדע ראו תמיד בערבה כר מרתק למחקר בתחומים שונים ומגוונים.

סיפור על נחישות והתמודדות באיתני הטבע

"ערבה אין קץ", הינו סיפור על נחישות, עקשות והתמודדות בלתי פוסקת של המתיישבים הראשונים בבידוד ובאיתני הטבע, כאשר הלהט האידיאולוגי גבר בסופו של דבר על כל הקשיים וניצח. בערבה התיכונה התפתחה התיישבות חקלאית מפוארת, שהפכה את החסרונות של המדבר - טמפרטורות גבוהות, מיעוט מים, ומים מליחים - ליתרונות עצומים. שיתוף פעולה הדוק בין מתיישבי הערבה לבין החוקרים שליוו את ההתיישבות בה, הביא לאחד ההישגים העולמיים בהם מתברכת מדינת ישראל. עמק הערבה הוא היום "האוניברסיטה העולמית" לחקלאות מדבר, כאשר מכל קצווי העולם מגיעים אליו מומחים כדי ללמוד על הפלא הכלכלי של ייצור המזון בערבה, שהיא המובילה בחקלאות המדברית בעולם.

את הרעיון לכתיבת הספר הגה יאיר גלעדי שאף ערך אותו, אליו הצטרף אמנון נבון ממקימי עין יהב, הישוב הראשון בערבה התיכונה, שקיבל על עצמו לכתוב את הפרקים החשובים על תולדות ההתיישבות והחקלאות בערבה והפך לשותף מלא בכתיבת הספר ובהפקתו. בשנה האחרונה הצטרפו גם חיים לויטה ממושב חצבה ומנחם מרקוס, מראשוני המדריכים בבית ספר שדה חצבה ומחברם של ספרים רבים בידיעת הארץ.


דוד בן גוריון בטקס העלייה לקרקע בעין יהב. מתוך הספר "ערבה אין קץ"



מובילה בחקלאות המדברית בעולם. התמונה באדיבות: מו''פ ערבה תיכונה וצפונית

הכותבים בחרו להקדיש  את הספר לזכרם של שי בן־אליהו וחגי פורת, מייסדי עין יהב, שהגיעו לערבה בסוף שנות ה־50 והקימו בלהט אידיאולוגי יוצא דופן את היאחזות הנח"ל שהפכה ל"מושבוץ" ולימים למושב עין יהב. ייסוד עין יהב הביא ליצירתו של גוש המושבים שהפכו את הערבה מארץ מדבר וצייה לאזור חקלאי מצליח.

את הספר "ערבה אין קץ" ניתן לרכוש במחיר של 120 שקלים באתר מועצה אזורית ערבה תיכונה, או בדוכן המועצה בתערוכה החקלאית 'יום פתוח 2013'. במהלך התערוכה יפתחו חוקרי תחנת "יאיר" בחצבה את שעריה לקהל המבקרים שיוכלו להתרשם מהחידושים והפיתוחים בתחומי החקלאות, גינון ביתי, שינוע, איכות הסביבה, חשמל סולארי ועוד. במסגרת התערוכה יתקיימו שני כנסים מקצועיים בהשתתפות שרים, חברי כנסת, ראשי רשויות, ראשי ארגונים חקלאיים, תעשיינים ועוד.

יום פתוח 2013 - אירוע החקלאות הגדול בישראל
ימים ד'-ה' 30-31/01/2013
לפרטים נוספים: מו"פ ערבה תיכונה וצפונית 08-6581083, www.aravaopenday.co.il


» הצטרפו לדף הפייסבוק שלנו - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה