הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר האנרגיה והמים: תוך עשור נשיב לטבע עשרות מיליוני קוב מים בשנה


את הדברים אמר היום השר לנדאו בכנס ''מים לטבע ושיקום נחלים'', במסגרתו נסקרה תוכנית האב לשיקום מקורות המים הטבעיים והחזרתם לטבע. בישראל מותפלים כיום כ-330 מיליון קוב מים בשנה. בתוך כשנתיים היקף התפלת מים יגיע לכ-600 מיליון קוב בשנה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-01-2013


"בארבע השנים האחרונות הנחלנו מהפכה של ממש במשק המים הישראלי. ממשק שנשען רק על מקורות מים טבעיים כגון הכנרת והאקוויפרים למיניהם, עברנו בשנים האחרונות למשק יציב שתלוי הרבה יותר בעצמו ופחות בחסדי שמיים וזה בעיקר בזכות פרויקט ההתפלה." כך אמר היום (ג') שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו, בכנס "מים לטבע ושיקום נחלים" של רשות המים, מכון גרנד למחקר ומכון נאמן בטכניון.

בשנים האחרונות הוקמו מתקני התפלה חדשים והורחבו קיימים. כיום מתפילה ישראל כ-330 מיליון קוב מי-ים בשנה. לדברי השר לנדאו, בתוך כשנתיים היקף התפלת מים יגיע  לכ-600 מיליון קוב, כמות השווה לכ-70% מהמים המסופקים לבתים ולערים בישראל. ''מדינת ישראל הינה המדינה המתקדמת בעולם בטיפול ובמחזור מים. כבר כיום מטפלים וממחזרים כ- 80% מהשפכים בישראל, ובשנים הקרובות נגיע לשיא של 90% טיפול והשבה".

בעקבות רצף השנים השחונות נגרעו ממקורות המים הטבעיים של ישראל כמויות מים אדירות. למרות מערכות הגשם האחרונות, עדיין חסרים במקורות המים הטבעיים של ישראל מעל למיליארד קוב. "עם ייצוב משק המים, פנינו לפרויקט לשיקום מקורות המים הטבעיים. בזכות התוכנית שלנו, מדינת ישראל תספק לטבע כמויות מים הולכות וגדלות. המהפכה שהנחלנו במשק המים היא שמאפשרת לנו היום להתחיל לחשוב על שיקום הטבע והחזרתו למצב רצוי. כולנו עצרנו את הנשימה למראה הכינרת ושאר מקורות המים שהלכו והתדלדלו. עתה, כשהם הולכים ומשתקמים, חשוב להפנות מבט דואג גם לעבר הנחלים שהתייבשו" אמר השר לנדאו.

נוציא את נחלי ישראל מהמשבר כפי שעשינו במשק המים

בכנס נסקרה תוכנית האב לאספקת מים לטבע במסגרתה ישוקמו מקורות המים הטבעיים ויוחזרו המים לנחלים. בעניין זה אמר השר כי "כפי שהוצאנו את משק המים מהמשבר, אנו נחושים להוציא גם את נחלי ישראל מהמשבר בו הם נמצאים. אין לנו ארץ אחרת. זוהי ארצנו היחידה. בשנתיים האחרונות, כבר התחלנו להקצות כמויות הולכות וגדלות של מים לטבע ולנחלי ישראל. זרועות המשרד לאנרגיה ומים כבר פועלות בעומק השטח והונחו להתחיל בעבודה. רשות המים יחד עם רשות הטבע והגנים ומשרדים ממשלתיים אחרים כמו המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, ובשיתוף ספקי המים השונים: חברת מקורות ואגודות המים האזוריות, מובילה מגוון פרויקטים, כגון שיקום הירקון, שיקום הירדן הדרומי, שמורת תל דן, עין גדי, נחל חרוד, נחל תבור ועוד רבים אחרים".

השר דיווח לפורום הנוכחים, שכלל את מיטב המומחים בתחום בישראל, כי הממשלה השקיעה מאות מיליוני שקלים בשיפור תשתיות הביוב הישנות ובניית חדשות, תוך שימת דגש על הפריפריה. המינהל לתשתיות ביוב ברשות המים מבצע מהלכים רבים לשיפור תשתיות הביוב ומתקני טיהור שפכים, אשר משפרים ומיטיבים את איכות מי הנחלים, ומונעים את הזרמת השפכים לאורכם. השר ציין כי "החל מבעוד כשנתיים נוכל להתחיל להחזיר את החוב שלנו לטבע בכמויות גדולות הרבה יותר. בכוונתנו להשיב לטבע עשרות מיליוני קוב בשנה, כך שבתוך כ-10 שנים, אנו מקווים, נוכל למחוק את החוב".