הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נזקי הסערה הגדולה לחקלאות נאמדים בכ-50 מיליון ₪


כ-2000 הודעות התקבלו במשרדי חברת קנט מחקלאים ברחבי הארץ בשבוע החולף בגין נזקי הסערה. לשם השוואה, בשנת 2012 כולה, היקף הנזקים עמד על כ-180 מיליון ₪. את הנזק הסופי ניתן יהיה לאמוד רק בעוד מספר חודשים, לאחר שתיבחן הירידה בתוצרת החקלאית העתידית. בתוך כך, משרד החקלאות נערך להמליץ לממשלה להכריז על הארוע כאסון טבע

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-01-2013



מנהרות עבירות לגידולי פלפל שקרסו במושב דור, צילום: חברת קנט

קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, מסכמת את נזקי הסערה הגדולה שפקדה את ישראל בשבוע שעבר. מהנתונים עולה, כי במשרדי החברה התקבלו כ-2,000 הודעות נזק שונות. על פי אמדן ראשוני של מעריכי החברה שהגיעו בימים האחרונים למשקים שנפגעו, היקף הנזק לגידולים עומד על כ-50 מיליון ₪. לשם השוואה, היקף הנזק שנגרם בחמישה ימים של סערה בלבד, שווה בהיקפו לרבע מהנזק הכולל שנגרם לחקלאים בכל שנת 2012 שנאמד בכ-180 מיליון שקלים.יחד עם זאת, בקנט אומרים כי יחלפו עוד מספר חודשים עד שיתגלה הנזק הסופי לאחר שתיבחן הירידה בתוצרת העתידית.

עוד עולה מנתוני חברת קנט, כי מרבית הנזקים, כ-30 מיליון ₪, נגרמו לענף הירקות בעיקר בגידולי תפו"א בדרום הארץ וכמו כן בפלפלים, עגבניות ומלפפונים הגדלים בבתי צמיחה שנהרסו ברוחות. בנוסף, ניזוקו גם יבולי אבוקדו, בננות ופרחים וכן גידולי פלחה שונים ששטחיהם הוצפו במי השיטפונות.  היקף הנזקים למגדלים משמעותי בחלק מן האזורים ואף מזכיר את הסערות הקשות בחורף 91-92. מפילוח האזורים שנפגעו וזאת עפ''י דיווחי מעריכי הנזקים של החברה וניתוח ההודעות שהתקבלו, עולה כי עיקר הפגיעה אירעה באזור הדרום והמרכז.

באזור הדרום - מאשדוד עד אילת כולל הערבה, התקבלו כ-1,000 הודעות ממגדלים, מרביתן בגין פגיעה בגידולי ירקות, בעיקר בשל הרוחות והברד שגרמו לנזקים בתפו"א בשטחים רבים וכן לפתיחת בתי צמיחה ולפגיעה בגידולי עגבניות, פלפלים וצמחי תבלין.

באזור המרכז - מאשדוד עד ואדי עארה, התקבלו כ-700 הודעות, מרביתן בגין נזקים לבתי צמיחה של ירקות שקרסו או שהניילון המכסה אותם נקרע, בגידולי המלפפון, חציל, פלפל ועוד. כמו כן, התקבלו הודעות נזק רבות על פגיעה בפרי הדר ובאבוקדו, בעיקר כתוצאה מנשירת הפרי לקרקע בעקבות הרוחות העזות. פגיעה נוספת נרשמה בגידולי הפלחה ובצמחי הנוי כתוצאה מהצפת שטחי הגידול.

באזור הצפון - מוואדי ערה ועד לרמת הגולן, התקבלו כ-300 הודעות, מרביתן בעקבות הרוחות העזות שפגעו בעיקר בגידולי הירקות הגדלים בבתי צמיחה וכן פגיעה בגידולי צמחי תבלין כגון כוסברה, פטרוזיליה, שמיר, בזיליקום ועוד. בשטחי גידל פתוחים נפגעו גידולי בצל, שום ואפונה. כמו כן, דווח על פגיעה במטעי פירות בעיקר כתוצאה מהצפת משטחים במים שפגעו בעצים, וכן על פגיעה בגידולי פלחה.

"הסערה הגדולה הוכיחה שוב כי די בימים בודדים של מזג אוויר קיצוני על מנת לגרום לנזקים שהיקפם עולה על רבע מהנזקים שנגרמים לעיתים בשנה שלימה'' אומר מנכ''ל קנט דוד גינזבורג. ''אנו נמצאים עדיין בעיצומו של החורף וכולנו תקווה שלא נחווה שוב סופה בסדר גודל שכזה. יחד עם זאת, לשמחתנו מרבית החקלאים מודעים לסכנות הטמונות במזג האוויר ודואגים לבטח את יבוליהם, כך שהפיצוי שאותו יקבלו יהיה מהיר ומקיף".

יצויין כי קנט מבטחת את הגידולים והחממות ואינה מבטחת את התשתיות שניזוקו בסערה. מנכ''ל משרד החקלאות יוסי ישי הודיע בשבוע שעבר במהלך סיור בצפון, כי המשרד החל בתהליך בדיקה ונערך  להמליץ לממשלה להכריז על האירוע כאסון טבע. במסגרת זו נשלחים מעריכי נזקים מטעם המשרד לאזורים שנפגעו. ההערכה תשמש לעניין תשלום פיצויים לתשתיות שנפגעו במידה ואכן הממשלה תחליט להכריז על אסון טבע. כיוון שמדובר בשטחים רבים הפרוסים כמעט בכל חלקי הארץ, יידרשו מספר שבועות עד לקבלת תמונה מלאה של היקף הנזקים.