הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר האנרגיה והמים: הקלינטק הוא ההי-טק של המאה ה-21


השר עוזי לנדאו חנך אתמול את טורבינת הרוח הניסיונית של חברת 'ווינפלקס'. המתקן נחשב לפריצת דרך בכל הקשור לייצור חשמל מאנרגיית הרוח. הטכנולוגיה שמציגה החברה מאפשרת חיסכון של מערכות יתירות וחסכון בהליכי השינוע וההתקנה של טורבינות רוח אשר לפי ההערכות יתורגמו להוזלה של לפחות 50% בעלויות הפקת האנרגיה לעומת זו המופקת ע''י טכנולוגיות אחרות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-01-2013


"הקלינטק הוא ההי-טק של המאה ה-21, נפעל להמשיך ולתמרץ אותו" כך אמר שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו אשר חנך אתמול את טורבינת הרוח הניסיונית של חברת "ווינפלקס" בקיבוץ מורן שבגליל. ''פרויקט זה, שזכה לתמיכתו של משרד האנרגיה והמים, הוא דוגמא ליכולות הישראליות הידועות בעולם כולו''.

עוד אמר השר לנדאו כי האנרגיות המתחדשות, ובמיוחד תחום ייצור החשמל באמצעות הרוח, נמצאים במגמת שיפור והתייעלות מתמדת וכי המשך ההשקעה במחקר ובפיתוח יהפכו את ישראל לשחקנית בעלת חשיבות עולמית.

המתקן החלוצי של חברת ווינפלקס בהספק של 130 קילוואט, נחשב לפריצת דרך בכל הקשור לייצור חשמל מאנרגיית הרוח. הטכנולוגיה שמציגה החברה מאפשרת חיסכון של מערכות יתירות וחסכון בהליכי השינוע וההתקנה של טורבינות רוח אשר לפי ההערכות יתורגמו להוזלה של לפחות 50% בעלויות הפקת האנרגיה לעומת זו המופקת ע"י טכנולוגיות אחרות. המתקן זכה בתחרות Ecomagination של חברת GE העולמית אשר במסגרתה התחרו כ-4,000 מתמודדים מרחבי העולם.

למיזם הוענקו הסיוע והליווי של יחידת המדען הראשי של משרד האנרגיה והמים במסגרת קרן STARTERGY והתוכנית למתקני חלוץ. בשנים האחרונות קיבלה החברה ממשרד האנרגיה והמים שני מענקי הזנק (625 אלף ש"ח כל אחד). קרן ההזנק של המשרד מעניקה מידי שנה כשמונה מענקי מחקר, בשיעור של 62.5% מעלות הפרויקט, ולא יותר מ- 625 אלף ש"ח למחקרים בראשית דרכם. המענקים ניתנים לחברות הזנק, המציעות פרויקטים חדשניים בנושאי אנרגיה חלופית, מתחדשת, תחליפי נפט והתייעלות אנרגטית.

בטקס אתמול נכח גם נציג חטיבת המחקר של חברת ג'נרל-אלקטריק העולמית ד"ר גיל אברמוביץ אשר דיבר בהתלהבות רבה על שיתוף הפעולה בין GE ו"ווינפלקס" ועל הציפייה להשלמת הניסויים במתקן.

עם המשקיעים בחברת "ווינפלקס", נמנות קבוצות עסקיות בינלאומית הכוללת גופי תעשיה ובנקאות גלובאליים. מייסדי החברה הם אליעזר קליאצקין, המכהן כמנכ"ל וד"ר ולדימיר קליאצקין, המכהן כמדען הראשי של החברה והינו ממציא הטכנולוגיה.