הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מאגר הדנ''א של עמק הירדן


במרתף לא רחוק מהכנרת, מסתתר אוצר בן יותר מ-50 שנה, בו מתויקות עשרות אלפי דגימות אדמה. ארכיון הקרקעות של עמק הירדן הוא המאגר היחיד מסוגו בארץ ובין מדפיו טמון הסוד למנגו מוצלח ולבננה המושלמת. ביקור במרכז שבלעדיו אף חקלאי בעמק לא נוטע שתיל

אביבה לורי, הארץ  25-01-2013


איכשהו תמיד בירידה לעמק הירדן מתנגן בראש השיר היפה של אריק אינשטיין “מכופף הבננות”. כאילו שהאיש הקטן מהשיר באמת עובד שעות נוספות במטעים ורץ כמו משוגע מעץ לעץ. ואם כבר בננות אז מי עושה את התמרים מג’הולים אחד אחד ואת המנגו ריחני ועסיסי ואת האבוקדו ירוק מבריק וטעים כל כך? לא רק השמש הכמעט נצחית והחום הרב ולא יד המקרה, כמו שחשבנו.

על שפת הכנרת, קצת אחרי צומת צמח, סמוך לבית גבריאל, במרתף אחד מבנייני מכללת עמק הירדן, בחדרון לא גדול, מסתתר אוצר. אוצר שרק שותפי סוד יודעים על קיומו. חלקו הגדול בן יותר מ–50 שנה, מסודר באלפי קופסאות קרטון, כמו בחנות נעליים עתיקה, על מדפים משרדיים צנועים, וכל מי שחולף על פניו האפורים חסרי הצבע ממשיך הלאה בדרכו ולא מגלה בו כל עניין. זהו ארכיון הקרקעות של עמק הירדן המכיל 27 אלף דגימות קרקע, רגבי אדמה מיובשים בכל מיני צבעים וטקסטורות. כל רגב שייך לחלקת אדמה שונה. ובסך הכל מסודרת בארכיון הקרקע, היחיד בארץ, רובה הגדול של האדמה החקלאית של כל קיבוצי העמק.

לכתבה המלאה לחצו כאן