הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עם ''רון בלב ואת ביד'': עשרות אלפים טיילו ונטעו עצים ברחבי הארץ


מזג האוויר הנעים הוציא מטיילים רבים להשתתף בחגיגת נטיעות ט''ו בשבט ביערות קק''ל ולטיולים בחיק הטבע. באירוע המרכזי ביער בן שמן השתתפו 5,000 מבקרים. עשרות אלפי חברי קיבוצים ואורחיהם קיבלו אתמול את החג בסדר ט''ו בשבט והשתתפו היום בטיולים בטבע ובנטיעות עצים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-01-2013



שי ואיתי אביגדורי בנטיעות ט"ו בשבט בהר כנרת, צילום: עילום אביגדורי

עם "רון בלב ואת ביד" יצאו אתמול והיום (שבת) ישראלים רבים לנטוע עצים לרגל ט"ו בשבט או לטיולים בחיק הטבע. מזג האוויר הנוח הביא מטיילים רבים ליערות, לשמורות טבע ולמקומות נוספים בכל הארץ.

עשרות אלפי חברים ואורחיהם ב-200 קיבוצים ברחבי הארץ, קיבלו אתמול את ערב שבת בסדר ט''ו בשבט, פרקי קריאה, שירי חג, ומטעמי פירות יבשים. היום השתתפו החברים באירועי החג - טיולים בשדות ובשטחי החקלאות, חידונים בנושאי שמות עצים וזיהויים, שעשועונים בנושא טבע וסביבה, ארוחות המבוססות על פירות ארצנו, וכמובן - טקסי נטיעות בשטח הקיבוץ או בסמוך למטעים. הקיבוצים מנצלים את חג האילנות להפנות את הזרקור לחשיבות השמירה על איכות הסביבה וטיפוח הנוי.

בקיבוץ אדמית הסמוך לגבול לבנון, השתתפו היום החברים בנטיעות וטיול בחיק הטבע.  בקיבוץ עברון הוצגה אתמול תערוכת צילומי קקטוסים וצמחי בונסאי, והיום בבוקר התקיים טקס נטיעות בגן הארכיאולוגי וטיול לשמורת טבע נחל ראש פינה.  בקיבוץ גלעד החלו בטיול עצים, מלווה בהפתעות טעימות, והמשיכו לנטיעות וסדנת יצירה מחומרי מחזור. בגבים הסמוך לשדרות ארגנו את החג ילדי בר המצווה והוריהם, והנטיעות התקיימו ליד בית הילדים של בני המצווה. גם בקיבוץ סופה בעוטף עזה, המארגנים היו קבוצת בר המצווה. בקיבוץ כרמיה שבאזור אשקלון, חג עתיר אירועים, הושם הדגש השנה על נטיעה, טיפול ושימור, בנוסף לתכנים הקבועים הנוגעים לאיכות סביבה, היכרות עם הטבע הקרוב ואיכות החיים בקיבוץ. ברמות מנשה ניצלו את החג החקלאי למחאה כנגד הקמת מפעל לטיפול בגז באתר "חגית"  וערכו טיול לאזור המיועד להקמת המפעל, יחד עם אנשי הקיבוץ תושבי היישובים הסמוכים.

כעשרת אלפים מטיילים הגיעו בסוף השבוע לאירועי ט"ו בשבט של החברה להגנת הטבע ברחבי הארץ. כ-8000 הגיעו לאירוע של קהילת מודיעין של החברה להגנת הטבע בגבעות הדרומיות של העיר, כ-1000 איש הגיעו לגן האם בחיפה, לאירוע של קהילת חיפה של החברה להגנת הטבע ומאות רבות הגיעו לאלון תבור, לאירוע של בית ספר שדה גליל של החברה להגנת הטבע. בכל האירועים נהנו המטיילים הרבים מהדרכות, פינות יצירה, הפעלות ופעילויות לכל המשפחה.


מטיילים בגבעות הדרומיות של מודיעין. צילום: החברה להגנת הטבע


אלונים במקום עצי אורן

בקיבוץ מעלה החמישה, שהוקם לזכר 5 יערנים של קק"ל שנרצחו בזמן נטיעת עצים, ניטעו השנה האלונים הראשונים בתוך הקיבוץ שמוקף בעצי אורן. האלונים מהווים שינוי מחשבתי ביחס לעצים המתאימים לאזור וזאת בגלל שריפות החורש, כמו זו שהתחרשה בחודש יוני, ונפילתם של עצי אורן רבים שמקיפים את הקיבוץ. חלק מהעצים ננטעו בנקודה סמוכה למקום בו נרצחו 5 עובדי קק"ל.  "בשריפה האחרונה האש נבלמה ממש לפני הכניסה לקיבוץ והיה לנו הרבה מזל", סיפר רכז התרבות בקיבוץ אמיר כספי  "בנוסף, השורשים של העץ לא חודרים עמוק לאדמה ולכן העצים מרבים ליפול. בסערה האחרונה נפלו לא מעט עצים".

עשרות אלפי בני אדם השתתפו היום (שבת) בטקסי הנטיעות המסורתיים לרגל ט"ו בשבט של קק"ל. באירוע המרכזי של החברה ביער בן שמן השתתפו מעל 5,000 מטיילים. המבקרים פקדו גם את פארק קנדה ויער חרובית, שם היו כשלושת אלפים בני אדם, ואת יער יתיר בדרום שבו השתתפו באירועי הנטיעות כאלף מטיילים. במהלך כל סוף השבוע קיימה קק"ל 1,300 אירועי נטיעות ברחבי היערות והפארקים. האירועים היו בין השאר ביערות הכרמל, ביער דבירה, ביער בית קשת, בניר משה, בפארק קק"ל במודיעין ובפארק קק"ל בשוהם. ההערכה היא כי למעלה מחצי מיליון ישראלים ייקחו חלק בחגיגת הייעור וישתתפו בה יותר מ-1,800 מוסדות חינוך.

כיוון שט"ו בשבט השנה חל בשבת הקדימו אלפי ישראלים את הנטיעות לאתמול. כ-1,300 מטיילים הגיעו אתמול לכרמל ובמסגרת טיול של 3 ק''מ נטעו קרוב ל-750 שתילים של עצים רחבי עלים, מסוג אלון מצוי, אלון תבור, חרוב ואלה. "הבקעה שבה נטענו לא יכולה להתחדש בכוחות עצמה", סיפר מנהל אזור הכרמל והגליל המערבי בקק"ל מיכאל ויינברגר. "בשטח השרוף גדלו עצי מחט שלא הגיעו לבגרות ולא היו להם זרעים. בשנה שעברה אספנו באזור זרעים של חרוב, אלה ובלוטי אלונים, הנבטנו אותם במשתלה והיום הגענו לכאן עם השתילים ונטענו אותם"