הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


במסגרת התערוכה החקלאית: הוענקו מלגות לסטודנטים שמחקריהם עוסקים בערבה


המלגות הוענקו לסטודנטים שמחקריהם עוסקים בתחומי החקלאות בערבה, איכות הסביבה, החי והצומח, ביוטכנולוגיה, מים, ואנרגיה. קרן המלגות הוקמה על ידי משפחת גוראון בשיתוף מו''פ ערבה תיכונה וצפונית ומועצה אזורית ערבה תיכונה לזכרו של יאיר גוראון ז''ל שפיתח וקידם את המחקר והפיתוח החקלאי בערבה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-01-2013


בטקס חגיגי שנערך במסגרת התערוכה החקלאית במו"פ ערבה תיכונה וצפונית בחצבה, העניק המשנה למנכ"ל בזק רן גוראון, מלגות לדוקטורנט מקרן המלגות על שם אביו יאיר גוראון ז"ל. מלגות המחקר הוענקו לסטודנטים לתואר שני או שלישי ומתמחי פוסט דוקטורט שמחקריהם עוסקים בערבה, בתחומי איכות הסביבה, חקלאות, ביוטכנולוגיה, מים, אנרגיה והחי והצומח בערבה ומבטיחים את המשך החקלאות המדברית המפוארת של הערבה, הסתגלות צמחים לתנאי מדבר, חיפוש פוטנציאל תרופתי למחלות ניוון מוחי ועוד.

קרן המלגות לחוקרים צעירים הוקמה על ידי משפחת גוראון בשיתוף מו"פ ערבה תיכונה וצפונית ומועצה אזורית ערבה תיכונה לזכרו של יאיר גוראון ז"ל, שנפטר בגיל 47 לאחר מחלה קשה. יאיר פיתח וקידם את המחקר והפיתוח החקלאי בערבה, יזם והוביל נושאי מחקר חדשניים מתוך אמונה שפיתוחם יגביר את אמצעי היצור של תושבי הערבה. תחנת "יאיר" בה ממוקם המחקר והפיתוח המתקדם בישראל בתחום החקלאי של אזור הערבה בכניסה לישוב חצבה, נקראת על שמו.

יעל רייך סטודנטית לתואר MSc , קיבלה את המלגה על מחקרה המתמקד בתחום השקיית גידולים חקלאיים באזורים צחיחים ומלוחים. מטרת המחקר היא למצוא אומדן למאזני מים ולמומסים על ידי שימוש בליזימטרים שדה. מחקרה של רייך עתיד להוביל להצעת פתרונות מעשיים למשטר השקיה מיטיב לגידולים בתנאים מדבר.

שרון רנן סטודנטית לתואר PhD , על מחקרה שעוסק בהיבטים התנהגותיים וגנטיים של אוכלוסיית הפראים המוחזרים לטבע בנגב ובערבה. מאחר ובמקרים רבים החזרת חיות בר שנכחדו לסביבתן הטבעית נכשלת, מחקר זה חיוני כדי להבטיח את ההתאקלמות הנאותה של החיות המוחזרות לסביבתן הטבעית. מחקרה יתרום לתהליך האקלום של הפראים בערבה, עוד נדבך לתיירות והקיימות בערבה.

שרית רוחקין פוסט דוקטוראנטית על מחקרה שמיועד לפיתוח שיטה לאחסון חומר ריבוי של שום חופשי מוירוסים תוך ניצול טמפרטורת הסביבה, מחקר אשר יתרום להגברת התנובה של שום ישראלי איכותי.

ירדן גור תלמידה בתיכון שיטים בערבה, שהינה הסנונית ראשונה במסגרת מלגות לתלמידי בי"ס שיטים בערבה, קיבלה את המלגה על היותה תלמידה סקרנית ונמרצת, בעלת נכונות לתרום לקהילה ולממש את כישרונותיה בתחומים מגוונים. לדוגמא, במחקר: הקשר בין מזון וצבע הדגים, באמנות: כתיבת שירים וריקודים, בפעילות חברתית: הדרכת בני נוער במושב. ירדן עמדה בתנאי הקרן: תרומה לחברה, העצמה אישית, מימוש כישרונות ודוגמא לאחרים.

אילון גדיאל, מנכ"ל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית אומר, כי יאיר גוראון אהב את האדמה ואת הארץ ופעל בכל מאודו בתחומים שונים לקידום הפעילות המחקרית בישראל. "גם השנה הוצגו בתערוכה החקלאית במו"פ ערבה תיכונה וצפונית, חידושים מתחום החקלאות המתקדמת המהווה תעודת כבוד לחקלאות הישראלית והאיכותית ואני מצר על כך שיאיר לא זכה לקחת בה חלק. יחד עם זאת, הקמת קרן המלגות על שמו על ידי משפחתו תאפשר לחוקרים צעירים להמשיך בדרך שהתווה ולקדם את החקלאות הישראלית" הוסיף גדיאל.

המלגות הוענקו על ידי: אמנון עשת מנכ"ל חברת זרעים גדרה, נעמי בקר ממתנ"ס ערבה, אבי כדן מנכ"ל חברת אדא פראש ודוד גינצבורג מנכ"ל קנ"ט-קרן נזקי טבע.