הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תנועת המושבים ויצרני חלב עתרו לבג''ץ בעקבות מתווה לוקר


העתירה הוגשה כנגד החלטתם של שרת החקלאות אורית נוקד וועדת המכסות ליישם את המתווה שגיבשה ועדת לוקר, וזאת על אף שלא בוצעו שינויי חקיקה כנדרש. ''אמות המידה שנקבעו יוצרות יתרון אל-תחרותי ליצרני החלב הגדולים, ופוגעות באופן מהותי ביצרני החלב המשפחתיים הקטנים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-02-2013


תנועת המושבים ושמונה יצרני חלב במשקים משפחתיים, הגישו הבוקר עתירה למתן צווים על תנאי ובקשה למתן צווי ביניים לבג"צ, כנגד החלטתם של שרת החקלאות אורית נוקד וועדת המכסות ליישם את המתווה שגיבשה ועדה  בראשותו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, וזאת על אף שלא בוצעו שינויי חקיקה כנדרש.

לטענת העותרים, אמות המידה שפרסמה וועדת המכסות לאחרונה בהתאם להוראת שרת החקלאות ומתווה לוקר, מפלות לחלוקת מכסות לייצור חלב גולמי, ומעניקות מכסות ייצור נוספות למשקים פרטיים גדולים בלבד שהיקף מיכסתם הוא 700 אלף ליטר ומעלה, תוך פגיעה קשה ובלתי הפיכה במשקים המשפחתיים הקטנים.

''אמות המידה שנקבעו יוצרות יתרון אל-תחרותי ליצרני החלב הגדולים, ופוגעות באופן מהותי ביצרני החלב המשפחתיים הקטנים'' נכתב בעתירה. אמות המידה מבקשות ליישם הלכה ולמעשה את מתווה לוקר ולערוך שינויים מהותיים במשק החלב בישראל. העותרים טענו בעתירתם כי בקביעה זו, יש משום הפרה של חובתה של שרת החקלאות לקבוע עקרונות כלליים כאלו בתקנות אשר עולות בקנה אחד עם הוראות חוק תכנון משק החלב.

העותרים הוסיפו וטענו כי אמות המידה הללו נקבעו בניגוד לחוק תכנון משק החלב, בחוסר סמכות, בהליך שאינו ראוי וללא האישורים הנדרשים, תוך הפרת הבטחות שלטוניות, ועל דרך של "מחטף" בזמן כהונת ממשלת מעבר ערב בחירות. 
  
מזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור, מסר כי תנועת המושבים תומכת בהסדר כולל שיביא להתייעלות והתחדשות, אולם הסדר כזה צריך להיעשות בהסכמה ובהבנה, בהתייחסות מידתית למשק החקלאי המשפחתי, ובדרך של חקיקה מתאימה לאחר הקמת הממשלה החדשה, ולא באמצעות מחטפים ובניגוד לחוק.

  לעיון בעתירה לחצו כאן

בחודש אוקטובר חתמו החקלאים והממשלה על ההסכם לרפורמה בענף הרפתות ובשוק מוצרי החלב. חודש לאחר מכן אושר ההסכם ברוב של 75% בהתאחדות מגדלי הבקר לחלב. המטרה המרכזית שהוגדרה על ידי השותפים היא לתרום לירידת מחירי החלב לצרכנים, זאת על ידי התייעלות מואצת של ענף הרפת והקטנת השונות ברפת, במסלול עידוד יציאה מרצון של רפתנים קטנים, המייצרים מתחת למכסה של 700 אלף ליטר. יציאת רפתנים קטנים תפחית את ממוצע עלות ייצור החלב ברפת הארצית, על פיה מחושב מחיר המטרה שהוא מחיר החלב הגולמי לרפתן. ירידה זו אמורה להוביל לירידת מוצרי החלב, במידה ויהיו שותפים לה גם המחלבות ורשתות השיווק. בהסכם הוגדרה תקופה של ארבע שנים להתייעלות מואצת עד לשנת 2016, אשר במהלכן יתרמו המדינה והרפתנים, כל אחד בתחומו, לתהליך ההתייעלות ולהבטחת יציבות בענף החלב.

הרפתנים הסכימו להפחתה הדרגתית במחיר המטרה של כ-25 אג' לליטר במהלך תקופה זו וכן להפחתה במכסים על מוצרי החלב. המדינה מצדה הקציבה 200 מיליון ₪ לעידוד יצרנים קטנים לפרוש מרצון מהענף על ידי קניית מכסת החלב שלהם והעברתה לרפתנים בעלי משק קטן במחיר סמלי, על מנת שאלו יגדלו ויתייעלו. היטל מועצת החלב לרפתנים יופחת בחצי אגורה לליטר לאורך תקופה של 3 שנים, סכום המסתכם בכ-6 מיליון ₪.