הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צה''ל מהדק את שיתוף הפעולה עם חקלאי רצועת עזה


במת''ק עזה מקפידים להפריד בין יעדי הטרור לבין העולם האזרחי היצרני ברצועה. בשבוע שעבר עשרות חקלאים פלסטינים ביקרו בכנס בתערוכה החקלאית הגדולה בישראל שהתקיימה בערבה, ולמדו אודות הטכנולוגיות החדישות ביותר

נעם ויטמן, אתר צה''ל  07-02-2013


תבלינים, תותים ועגבניות משלל סוגים וצבעים הן אינן המילים הראשונות שעולות לראש כשמדובר ביחסים עם רצועת עזה. אבל למעשה, למרות המבצע "עמוד ענן", שיתוף הפעולה בענף החקלאות בין מפקדת התיאום והקישור עזה ומשרד החקלאות לבין הרשות הפלסטינית ממשיכים ואף מעמיקים עם הזמן.

"נמשיך לעשות מאמצים לשימור יחסי החקלאות למרות מאמצי החמאס לפגוע בקשרים", הסביר לאתר צה"ל ראש ענף תיאום כלכלי במת"ק עזה, סא"ל אבי שלו. "הקשר הוא אינטרס של שני הצדדים, ואנו מקפידים לעשות הפרדה בין יעדיי הטרור ברצועה לבין העולם האזרחי היצרני, אותו חשוב לשמר", הדגיש.

שיתוף הפעולה הפורה בתחום החקלאות בא לידי ביטוי בשבוע שעבר בביקור של כ-53 חקלאים וסוחרי חקלאות פלסטיניים בערבה, שנערך במטרה ללמוד ולפתח את יחסי העבודה החקלאיים. "החקלאים ביקרו בחממות של היישוב עין יהב וראו איך משתמשים בטכנולוגיות בטיפול", אמר סא"ל שלו. "משם הם המשיכו לכנס ותערוכה בה מציגים טיפול טכנולוגי בגידולים חקלאיים, בה למדו את ההתפתחויות בתחום ואף החליפו כרטיסי ביקור עם אנשים. זו הזדמנות חשובה עבורם ללמוד מה קורה בישראל בתחום החקלאי, שהוא תחום מאוד תחרותי ומי שלא לומד את הטכנולוגיות החדשות ומתפתח לא יכול לשרוד בשוק", הסביר.

בכנס נחשפו החקלאים הפלסטיניים לדברים חדשים רבים שייכנסו השנה לשווקים כמו מכולות, מערכות השקיה, מערכות אלקטרוניות שיודעות למיין לפי צבע וסוג וטכנולוגיות שמשתכללות כל שנה.

"האינטרס שלנו - לשמר את היכולות החקלאיות ולעודד אותן"

סא"ל שלו הדגיש כי מטרת הביקור הינה לאפשר לאותם חקלאים פלסטיניים להתחבר לשווקים בישראל כדי לשמור על רמה גבוהה. "כחלק מהמאמצים לסייע להם לשמור על רמה שתאפשר ייצוא לחו"ל, אנו מחברים אותם לכנסים וכך מאפשרים להם להתחבר לחברות הישראליות ולחקלאים הישראלים", הוא הסביר, "אפילו החיבור עם תעשיות האריזות והמחשוב עוזרות להם להעלות את הרמה".

כמו כן, לראשונה מזה שנים אושר לחקלאים הפלסטיניים לייבא משאיות קירור לרצועה. "המשאיות כבר נרכשו ועד כה שתיים מהן הוכנסו פנימה, ובהמשך יוכנסו שמונה נוספות", סיפר סא"ל שלו. "האינטרס שלנו הוא לשמר את היכולות החקלאיות שלהם ולעודד אותן, כיוון שיש חשיבות בכך שיהיה להם סקטור חקלאי מפותח ויכולת לספק לעצמם מצרכים בסיסיים כמו ירקות".

לדברי סא"ל שלו, אחת הסיבות המרכזיות להזמנת החקלאים לכנסים והדאגה להתפתחותם הטכנולוגית הינה המרחק הגיאוגרפי המועט בין שטחי החקלאות. "חקלאות חזקה שיודעת להתמודד עם מזיקים ומחלות בעזה שומרת גם על הצד שלנו. אין גבול גיאוגרפי ומחלות משפיעות גם על הגידולים אצלנו, מה שאף מחדד את החשיבות בפיתוח וקשרים ברמה טובה".

השנה זו תהיה השנה השלישית בה חקלאים פלסטיניים מייצאים לחו"ל, בעיקר למדינות אירופה וירדן. "בעבר שיווקו הפלסטיניים תותים, אך השנה הייתה להם תחרות קשה והם נאלצו להתמודד עם לא מעט בעיות. לכן, לראשונה יוצאו השנה תבלינים מהרצועה ואף נחלו הצלחה בתחום", הוא סיפר.

תחום התבלינים הינו תחום חדש בעזה, והשנה נחשבה לפורה מאוד עבור חקלאים שהתחילו לייצא תבלינים. "אנחנו בטוחים שזה ילך ויתרחב ואולי אף יחליף גידולים מסורתיים שיש להם תחרות גבוהה יותר כמו תותים. מבחינתנו ב-2013 המטרה היא לחזק את התבלינים, ואני משער שנראה יותר ויותר התפתחות בכיוון", אמר.